Hazai pályán lett sztár a Száguldó cirkusz magyarja – Akik hiányoznak a Forma-1-ből, 6. rész
1997-ben a német Formula–Ford, majd 1998-ban a brit Formula Renault Winter-sorozat futamain vett részt. 1999-ben a német, valamint az európai Formula–Renault-sorozatokban versenyzett. Az Európa-bajnokságot Gianmaria Bruni és Antonio Pizzonia mögött harmadikként zárta. 2000-ben és 2001-ben a német Formula–3-as bajnokságban indult. Futamgyőzelmet egyszer sem szerzett, a 2000-es szezont tizenharmadikként, a 2001-es idényt pedig tizenhetedikként zárta.
Az áttörés időszaka
2001-ben debütált a nemzetközi Formula–3000-es szériában. Alain Prost csapatával mindössze hét futamon állt rajthoz ebben az évben. A 2002-es szezonra a címvédő istállóhoz szerződött; a Nordic Racing pilótájaként a szezon összes versenyén elindult. Noha több alkalommal is az első tízben végzett, csak egyszer, a szezonzáró monzai futamon volt pontszerző. 2003-ban a Coloni Motorsport versenyzője volt. Még csapattársa, Ricardo Sperafico rendre az élmezőnyben végzett, addig Zsolt legjobb eredménye egy ötödik helyezés volt Monte Carloban. Ebben az évben a Formula–1-es Jordan-istálló egyik tesztpilótája is volt, és mikor a csapat versenyzője, Ralph Firman a magyar nagydíj szabadedzésén megsérült, Zsolt helyettesítette őt a Hungaroringen és Monzában. A Formula–3000-es szezon utolsó két futamán így már nem tudott részt venni.
Csapattársa botlásból nem tudott előnyt kovácsolni
A 2003-as magyar nagydíj szombati szabadedzésén a Jordan versenyzője, Ralph Firman balesetet szenvedett, és az orvosi személyzet nem engedélyezte számára a futamon való indulást. Zsolt, mint a csapat tesztpilótája kapott lehetőséget Firman helyett. Az időmérő edzésen tizenkilencedikként végzett; egyedül a Minardi dán versenyzőjét, Nicolas Kiesa-t tudta megelőzni. A futamot nem sikerült befejeznie, miután a 34. körben motorhiba miatt leállt a versenyautója. A bajnokság következő fordulóján, az olasz nagydíjon is ő indult Firman helyett. Ezen a futamon a tizenegyedik helyen ért célba, két kör hátrányban a győztes Michael Schumacher mögött. A amerikai versenyre Firman visszatért a csapathoz.
Új lendület, új csapat
2004-ben a Minardi csapata szerződtette le a teljes szezonra. Sokáig tárgyalásban állt a Jordannel is, a brit istálló azonban olyan magas anyagi kockázatvállalást kért Zsolt főszponzorától, a MOL-tól, amelyet az olajipari vállalat nem tudott vállalni. Az egész szezonban az olasz Gianmaria Bruni volt a csapattársa. Zsolt lett az első kelet-európai autóversenyző, aki egész éves szerződéssel rendelkezett a Formula-1-ben.
Egy álom vált valóra
A szezonnyitón technikai problémák miatt nem ért célba. Első kiemelkedőbb eredményét a monacói futamon teljesítette, ahol a mezőny fele kiesett, ő azonban beért a célba és kilencedik lett. Indianapolisban, az amerikai nagydíjon megszerezte Magyarország első pontját a világbajnokság történelmében. Nyolcadikként, utolsó célba érkezőként zárt. A Minardi csapat több mint két év után szerezett újra pontot a sorozatban. Ezt követően Zsolt egyszer sem végzett az első tizenöt között, és az év végén elhagyta a csapatot.
Formula–1 után
Formula–1-es pályafutását követően sehol sem kapott versenyzői állást. Továbbra is jó kapcsolatot ápolt Paul Stoddartal, a Minardi csapatfőnökével, és 2007-ben, amikor az ausztrál üzletember csapatot indított az amerikai Champ Car-sorozatban, Zsolt lett az alakulat teszt- és tartalékversenyzője.Az első tesztjén, Laguna Seca-ban utolsóként végzett, és összetört egy versenyautót.2008-ban a Champ Car megszünt, és a Minardi-alakulat kivonult a sportból.
2011 februárjában több lap is arról számolt be, hogy Baumgartner Zsolt a HRT csapatához szerződik, de annak vezetője kijelentették, hogy nem állnak kapcsolatban a magyar pilótával.
Miért hiányzik Baumgartner Zsolt a Forma-1-ből?
– Mert puszta jelenlétével több ezer magyar nézőt ültetett le a televízió készülékek elé. |
Így szerzett pontot Baumgartner Indianapolisban