A Forma-1 hétvégi menetrendje nem mindig volt kőbe vésve, de 70 éven keresztül nagyjából ugyanazt a sémát követte: edzés, kvalifikáció, verseny.
Ez 2021-ig volt így. Amikor is jött a sprintformátum, amely eleinte csak egy szabadedzést helyettesített, és pénteken volt a saját időmérője. A vasárnapi rajtsorrendet pedig a sprintverseny befutója határozta meg.
Az idei esztendőben pedig további változtatásokat eszközöltek, és a szabadedzések számát egyre csökkentették, a szombati napot pedig csak és kizárólag a sprintnapnak szánták. A sprintverseny befutója már nem határozza meg a vasárnapi rajtrácsot, hanem saját időmérővel úgynevezett "szétlövéssel" rendelkezik a szombat délelőtti szabadedzés helyett. De ez még mindig nem hozta meg azt a fajta izgalmat, amit a Forma-1 tulajdonosai reméltek.
Az igazat megvallva, eddig egyetlen alkalommal fordult elő, hogy a sprint izgalmas versenyt hozott mégpedig a tavalyi Sao Pauló-i Nagydíjon. Sok szakértő szerint az is csak azért volt izgalmas, mert a Red Bull mellé lőtt az autója beállításával a pénteki napot követően, aminek következtében a hétvége hátralévő részét, azzal a félresikerült beállítással kellett végig szenvednie.
Éppen ezért az utóbbi időben sokan tettek negatív megjegyzést a Forma-1 vezetése számára, azzal kapcsolatban, hogy valamilyen változtatásra vagy megoldásra van szükség, ha izgalmas sprintversenyeket szeretnének látni a jövőben.
A megoldásra három népszerűbb vélemény jelent meg széleskörben.
Első opció: Fordított rajtrács
Az Autosport beszámolója szerint felmerült a fordított rajtrács és egy külön sprintbajnokság indítása, de ez legalább akkora eséllyel rontaná az izgalmakat, mint amennyire javítaná azt. Reálisan nézve itt olyan helyzet állhat elő, hogy a versenyzők szándékosan lassabban mennek, hogy elkerüljék az esetleges „hátrasorolást” a futamra.
Második opció: Tartalék pilóták, tartalék autók
Ami a hétvégi menetrendet illeti, az F1-es pilóták visszatérhetnének a régi kerékvágásba, míg a sprintet továbbra is szombaton tartanák, mondjuk úgy, hogy délelőtt rendeznének egy órás szabadedzést a tartalékpilótákkal, majd utána következne egy 30 perces időmérő, de már újból a Forma-1-es mezőnnyel, délután pedig megrendeznék a sprintversenyt. Ami az autókat illeti, a csapatok számára engedélyezni kellene, hogy a sprint hétvégéken egy harmadik autót is használhassanak főként a tartalék pilóták miatt, így a "főállású" versenyzőknek nem kellene aggódniuk amiatt, hogy az autójuk esetlegesen megsérül.
Harmadik opció: Egyszerűen csak töröljék el
Természetesen a legegyszerűbb megoldás minden F1 rajongó számára, hogyha a sprinversenyektől szimplán csak megszabadulna a Forma-1 vezetősége és minden visszakerülne a régi kerékvágásba.
A sok negatív visszhang arra készteti a Forma-1 vezetőségét, hogy ilyen és ehhez hasonló javaslatokon gondolkozzon.
Borítókép: Tóth Zsombor/Sport365