Védőháló nélkül – lett az alcíme a Japán Nagydíj időmérő edzésének, hiszen mindkét bajnokaspiránsnak, Lewis Hamiltonnak és Sebastian Vettelnek is kiestek a segítői a küzdelemből, már a kvalifikáció megkezdése előtt. Valtteri Bottas autójában még pénteken derült ki, hogy váltócserét kell eszközölni, Kimi Räikkönen pedig a 3. szabadedzésen törte össze versenygépét a Degner-kanyar kijáratánál, ami szintén váltócserét, és így mindkettejük esetében 5 helyes rajtbüntetést ért.
Nyíltsisakos küzdelemként indult tehát az időmérő edzés, aminek Q1-es eredményét egy piros zászlós periódus véglegesített. Romain Grosjean a maláji csatornafedél-eset után a japán verseny előtt is törte az autóját. Ezúttal azonban a csapat nem számlázhat a rendezőség felé, hiszen a baleset vezetői, avagy Grosjean szerint inkább autóhiba volt. Mármint a rádióban még az autójára panaszkodott a francia, de mire visszatért a garázsba, már megváltozott a véleménye, bocsánatot is kért a csapatától.
A korábban záródott első felvonást Lewis Hamilton hozta, aki a kis szünetet megtörve rögtön körrekorddal, 1.27.819 –es idővel nyitotta a Q2-őt. A Ferrarinak pedig nem nagyon volt erre válasza. Sebastian Vettel végül négytizedes hátránnyal jött be másodiknak, Bottas, Verstappen, Ricciardo és az eggyel keményebb keveréken próbálkozó Kimi Räikkönen „támogatásával.”
A McLaren háziversenyét Fernando Alonso nyerte, aki a 10. helyen végzett, és aki ezzel együtt nem lehet túl boldog, mert, ha népesebb lenne a mezőny, a hátsó kanyarból startolna, hiszen 35 helyes rajtbüntetéssel kezd vasárnap. Helyét valószínűleg a csapattársa veszi majd át, aki 11-ként kiesett a Q2-ben. Vandoorne mellett búcsúzott Nico Hülkenberg, a versenyzőtársai között mérsékelten népszerű Kevin Magnussen, a rövidebb karriert futó Jolyon Palmer, és a pénteki nagy autótörő, Carlos Sainz.
A mindent eldöntő Q3 rekorddöntő rekordidővel indult Hamilton vezetésével, ahová a „kihívó”, Sebastian Vettel is követte a Mercedes bajnokát. A ferraris is bejött a korábbi rekordidő alá, de megmaradt a négytizedes hátránya a pontversenyben vezetőhöz viszonyítva.
Hogy Hamilton ezen a napon nem nagyon találhatott legyőzőre, az azt is bizonyítja, hogy az utolsó „felfutásnál” tovább javított az amúgy is komoly előnyt ígérő köridején, amivel végül valóban meg is szerezte az első rajtkockából való indulás jogát. Mögötte csapattársa, Valtteri Bottas végzett, aki persze megy hátra öt rajthelyet vasárnap, így a brit után Sebastian Vettel sorakozik majd fel, aki a Red Bull párosa, Daniel Ricciardo és Max Verstappen követhet.
Mögöttük végzett Kimi Räikkönen, aki Bottashoz hasonlóan öthelyes rajtbüntetést kap, tehát kívül találja magát a top 10-en.
Ha már említettük a McLaren házi csatáját, van nekünk egy Force India kiélezett belső küzdelmünk is melyben ezúttal Esteban Ocon volt a jobb. A két rózsaszín autó a 7. és 8. legjobb időt érte el. Kilencedik lett a hungaroringi szétlövés „kárvallottja”(?), Felipe Massa, akit a rajtrácson majd úgy követ Stoffel Vandoorne, hogy megválaszthatja, milyen keverékkel startol.
A futamot vasárnap reggel 7:00-tól az M4 Sport közvetíti.