Forma-1 / Motorsport

Hamilton nyert Törökországban, a két Red Bull kiütötte egymást

A másik McLarennel Jenson Button lett a második, kettős győzelmet szerezve ezzel a csapatnak. A dobogó harmadik fokára a végül új első vezetőszárnyat kapó Webber állhatott fel. Negyedik helyen végzett, ezzel legjobb idei eredményét produkálta Michael Schumacher (második alkalommal lett negyedik). Mögötte az ötödik helyen csapattársa, Nico Rosberg hozta be a másik Mercedes GP-t. Hatodik lett Robert Kubica a Renault-val, majd hetedik-nyolcadik helyen ért célba a két Ferrari Massa-Alonso sorrendben. Kilencedik helyen végzett végül Sutil a Force Indiával, az utolsó pontszerző pedig idén először Kamiu Kobayashi lett.

A rajt

A levegő hőmérséklete 28°C-ig, a pálya hőmérséklete 48°C-ig kúszott fel, gyenge északi szél volt jellemző a pálya körül a páratartalom pedig 44% volt, Lucas di Grassi a boxból rajtolt motorcsere miatt.Webber remekül jött el a rajtról, Hamiltont megelőzte az első kanyarhoz érve Vettel, ám Hamilton nem hagyta magát és még az első körben vissza tudta előzni a németet és rátapadt Webberre. A rajtnál Schumacher is meg tudta előzni az előle induló Jenson Buttont, de Buttonnek is sikerült még visszaelőzni őt még az első kör vége előtt. Massa és Kubica csatázott nagyot még, a két autó össze is ért, de nem csúszott ki egyikük sem, Kubica Massa előtt tudott maradni.

Kobayashit megelőzte Sutil, Bueminek pedig a boxba kellett hajtani az első kör végén jobb hátsó defekt miatt. Alonsonak nem sikerült megelőznie a Sauber pilótáját, maradt a 12. helyen. Hülkenberg visszacsúszott az utolsó helyre, miután ő is kijött a boxba.

Webber vs. Hamilton

Hamilton maradt Webberen, az ausztrál nem tudott elszökni a McLaren elől. A technikás részeken a Red Bull a jobb az egyenes részeken pedig a McLaren. A hetedik körben Barrichello csapatrádióját hallgathattuk, arra panaszkodott, hogy mintha lógna valami a hátsó szárnyáról, és lehet, hogy leesik az az elem. A Rosberg-Kubica-Massa-Petrov négyes pár tizeden belül követték egymást, az állás a következő volt a verseny hetedik körében: Webber, Hamilton, Vettel, Button, Schumacher, Rosberg, Kubica, Massa, Petrov és Sutil zárja az első tízest.

Hamilton nem hagyta Webbert, ám ha csak ezredekkel is, de az ausztrál volt a gyorsabb ezekben a körökben.

Először Kobayashi és Barrichello tett látogatást a boxban, majd Alonso a 12. helyről állt ki a boxba a verseny 12. körében, lágy helyett kemény gumit kapott. A következő körben együtt jött ki Petrov és Sutil is. Alonso mindkettőt átlépte a korábban végrehajtott boxkiállásával.

Kubica és Massa is egyszerre volt kint (a 14. körben), Kubica Massa előtt tudott maradni. Webber és Hamilton továbbra is csatázott, de a brit nem tudott beesni egyszer sem Webber mellé. A két hosszabb egyenesben próbálkozott körről körre, de egyelőre nem tudta megfogni.

Vettel volt a következő, aki a depóba hajtott (a verseny 15. körében), ő is keményet kapott lágy helyett. A 16 körben együtt jött be Webber és Hamilton. A Red Bullnál nagyon precíz munkát végeztek, simán visszajött a vezető helyre, azonban Vettelnek sikerült bejönnie Hamilton elé. Vettel csak egy körrel előbb jött be a boxba, de olyan jó kivezető kört ment, hogy megelőzte a McLarent.

Button volt kint legtovább, még Webberéken is túl, a 18. körben ment be a boxba, azonban nem sikerült sem a Red Bullokat, sem a csapattársát megelőznie.

Red Bull – McLaren csata

A boxkiállások után, a 19 körben a következő volt az állás: Webber, Vettel, Hamilton, Button, Schumacher, Rosberg, Kubica, Massa, Petrov, és Alonso zárta a tizet. A 11. helyen volt Kobayashi, majd Sutil, de la Rosa, Alguersuari, Liuzzi, Hülkenberg és Barrichello jött a 17. helyen. Utánuk Kovalainen, Trulli, Glock, Senna, Buemi, di Grassi következett, az utolsó, már több mint egy kör hátrányban, Chandhok volt. Mind a 24 pilóta versenyben volt.

Az első négyes a két Red Bull és a két McLaren vezetésével leszakadt a mezőny többi részétől. Hamilton Vettelt megelőzte a 19. körben, azonban lecsúszott az ideális ívről és a német vissza tudott jönni elé.

Lenyugodtak a kedélyek az élen, beálltak egymás mögé a pilóták (kellő távolságra), hiszen többször már elméletileg nem kell kijönniük, és keményebb keveréken kell megtenniük a verseny hátralévő részét. Ekkor több, mint 35 kör volt hátra a versenyből.

A képernyőn és bent a boxban a radaron mindenki az esőfelhőket nézte, a pálya mellett nem messze esni kezdett és a pálya felé tartott a felhőzet. A következő körökben nem történt sok esemény, a 28. körben Alonsot biztatta a versenymérnöke, Rosbergnek lehetnek gondjai a gumikkal, ezzel feltartja a mögötte lévőket. De Alonso és Rosberg között volt Kubica, Massa és Petrov is.

Kubica-nak is feltűnt, hogy belassult Rosberg, egyre közelebb lopódzott a némethez, de megelőzni nem tudta. A verseny 35. körében Trulli állt le a Lotus-szal a pálya szélére, ő az első kieső, Kovalainen pedig a boxba hajtott a másik Lotus-szal, és be is állt.

Az eső nem jött továbbra sem, pedig közel 5 körre előbbre jelezték.

A két Red Bull egymást üti ki

A 41. körben Webber kicsit belassult, a hosszú hátsó egyenes végén Vettel bement Webber mellé balról, kicsit jobbra próbálta tolni Webbert, majd összeért a két autó és kicsúsztak mindketten, Vettel nem tudta folytatni a versenyt, Webbernek pedig vezető szárnyat kellett cserélnie. Webber a boxkiállást követően vissza tudott jönni a harmadik helyre, a két McLaren mögé. Newey és Horner is fogta a fejét az eset után, lesz mit megbeszélniük a két pilótával.

Időközben az eső is rákezdett a pálya egyes részein. A 49. körben Button is egyéni manőverbe kezdett, a hosszú egyenes végén megelőzte a vezető Hamiltont, de Hamilton visszaelőzte őt a célegyenes végén, ahol össze is ért a két autó. Feltehetőleg a McLaren boxban sem örültek ennek az akciónak.Az 51. körben Senna is feladta a versenyt, ő is beállt a boxba, Sutil pedig Kobayashit előzte meg. 5 körrel előtt Alonso Petrovot támadta, a nyolcadik hely volt a a cél, végül sikerült a kétszeres világbajnoknak megelőznie az orosz pilótát. Petrov defektet kapott, pontszerző helyről kellett kimennie kereket cserélnie, ezzel Kobayashi jött fel fel a tizedik helyre.

Hamiltont tovább nem zavarta senki és semmi, 58 kör után ő haladt át elsőként a rajt-cél vonalon.

A 2010-es Török Nagydíj végeredménye:

Hely Vezető Csapat Kör Idő/eltérés Rajth. Pont
1 2 Lewis Hamilton McLaren 58 Győztes 2 25
2 1 Jenson Button McLaren 58 +2.6 mp 4 18
3 6 Mark Webber Red Bull 58 +24.2 mp 1 15
4 3 Michael Schumacher Mercedes 58 +31.1 mp 5 12
5 4 Nico Rosberg Mercedes 58 +32.2 mp 6 10
6 11 Robert Kubica Renault 58 +32.8 mp 7 8
7 7 Felipe Massa Ferrari 58 +36.6 mp 8 6
8 8 Fernando Alonso Ferrari 58 +46.5 mp 12 4
9 14 Adrian Sutil Force India 58 +49.0 mp 11 2
10 23 Kamui Kobayashi Sauber 58 +65.6 mp 10 1
11 22 Pedro de la Rosa Sauber 58 +65.9 mp 13
12 17 Jaime Alguersuari Toro Rosso 58 +67.8 mp 16
13 15 Vitantonio Liuzzi Force India 57 +1 Kör 18
14 9 Rubens Barrichello Williams 57 +1 Kör 15
15 12 Vitaly Petrov Renault 57 +1 Kör 9
16 16 Sebastien Buemi Toro Rosso 57 +1 Kör 14
17 10 Nico Hulkenberg Williams 57 +1 Kör 17
18 24 Timo Glock Virgin 58 +3 Kör 21
19 25 Lucas di Grassi Virgin 58 +3 Kör 23
20 20 Karun Chandhok Hispania 52 +6 Kör 24
Kiesett 21 Bruno Senna Hispania 46 +12 Kör 22
Kiesett 5 Sebastian Vettel Red Bull 39 Baleset 3
Kiesett 19 Heikki Kovalainen Lotus 33 +25 Kör 20
Kiesett 18 Jarno Trulli Lotus 32 +26 Kör 19