Forma 1 / Motorsport

Gyulay Zsolt: „Egységbe kovácsolódva legyőzzük a nehézségeket!”

""

A Magyar Autósport 2011-ben egy igazán sikeres esztendőt zárt, hiszen alig volt-van olyan szakág, amiben ne ért volna el magyar versenyző nemzetközileg is elismert sikereket. Kárai Tamás megszerezte a sportág első Európa-bajnoki címét autocrossban, Michelisz Norbert 70 ezer ünneplő néző előtt lett második a WTCC vb-futamán a Hungaroringen, vagy Kiss Pál Tamás, aki a Formula 1 előszobájának tartott GP3-as sorozatban versenyt nyert. Ám nemcsak az aszfalton, hanem rendezőként is helyt álltak a magyarok, legyen elég csak az F1-es Magyar Nagydíjat, a 6 hét alatt megszervezett és óriási sikerrel lebonyolított túraautó világbajnoki, a Hungarian Baja Tereprally Világkupa futamot, vagy éppen a Nyirádon közönségsikert aratott autocross Európa-bajnoki versenyt megemlíteni. Mondhatnánk, dicső a közelmúlt, ám a 2012-es évben a magyar autósport sok vihart túlélt hajója újabb viharos időszak elé néz. Ám a problémák elemzése közben sem lehet megfeledkezni arról, hogy idén is az MNASZ rendezi a legtöbb világversenyt Magyarországon.

Az tagadhatatlan, hogy 2011-ben a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség 16 éves történetének egyik legsikeresebb esztendejét élte át. Nemcsak a magyar versenyzők álltak helyt a különböző világbajnokságokon, sorozatokon, hanem rendezőként is példamutató teljesítményt nyújtott az ország. A tavaly januárban megválasztott új elnök és elnökség vezetésével sikerült elérni, hogy a korábban sokszor széthúzással vádolt, megosztott MNASZ egységesen felsorakozott a vezetőség mellé, és ez rövidtávon is eredményesnek bizonyult.

„A tavalyi év a magyar autósport számára egy sikertörténettel ér fel. Az MNASZ elnöki tisztét majd 14 hónappal ezelőtt nyertem el, és az akkor felállított inkább társadalmi, mint szakmai elnökség egy megosztott tagsággal kezdte meg a közös munkát, és úgy érzem, mára mindenki egyfelé húzza a szekeret, az egységet sikerült megteremtenünk. A szövetség megőrizte, sőt, kis mértékben növelte a vagyonát, és valamennyi hazai világeseményt, mint például immár 26. alkalommal a Magyar Nagydíjat, a nyírádi autocross Európa-bajnoki futamot, vagy június elején a túraautók világbajnoki sorozatának versenyét nagy megelégedettséget kiváltóan rendeztük meg, akárcsak Pécsen az IRC-sorozat aktuális futamát. Sporttörténelmi sikert értünk el az autocross szakágban, amelyben hazánk első Európa-bajnoki címét szerezte Kárai Tamás. Michelisz Norbi kedvéért hetvenezer szurkoló jött ki a Hungaroringre a meglehetősen szélsőséges időjárás ellenére” – idézte fel a 2011-es év sikereit Gyulay Zsolt, az MNASZ elnöke.

""

A tavalyi esztendő sikerei után a január 7-i közgyűlésen a szövetség vezetősége elfogadta az elnöki beszámolót, valamint meghatározta a 2012-es év legfontosabb feladatait. Ugyanakkor a közgyűlésen elismeréssel szólt mindenki arról, hogy a maguk elé kitűzött három célt – egységes elnökség és tagság, a szövetség vagyonának megőrzése, kismértékű növelés és valamennyi hazai világeseményt nagy megelégedettséget kiváltó megrendezése – sikerült elérni.

„A januári közgyűlést követően az MNASZ elnökeként kezdeményeztem Pusztai Csaba MAMS-elnökkel való tárgyalások elindítását a két szövetség összefogásáról. Azóta megtörténtek a kezdőlépések, az irány és a tempó jó, bízom a hasonló folytatásban. Az új sporttörvény érvénybe lépése rengeteg feladatot ró ránk. Megerősítjük a legális, MNASZ által szervezett versenyeket, ugyanakkor a rendőrséggel, az erdészettel és a Magyar Közúttal összefogva fellépünk a kalózrendezvények ellen. Az ezirányú egyeztetések már itt is zajlanak. Ezen kívül az autósport kifehérítése és a rend megteremtése céljából április elsejétől bevezetjük az úgynevezett sportrendszámot a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával. A vizsgabázis az említett dátumtól itt a Hungaroringen kezdi el a működését, ahol a rendszám odaítélésén kívül az autók műszaki vizsgáztatását is elvégzik” – ismertette a feladatokat Gyulay Zsolt.

Az újjáalakult Magyar Olimpiai Bizottság elnökségébe bekerült Gyulay Zsolt, míg a MOB tagja lett a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség örökös bajnoka, Ferjáncz Attila. Ez a szövetség elnöke szerint az autósport számára nagyon fontos lépés.

„Ha másért nem, hát azért is fontos az MNASZ képviselete a Magyar Olimpiai Bizottságban, mert itthon mi rendezzük a legtöbb világversenyt. Ugyanis 2012-ben többek között mi adunk otthont kiemelt rendezvényként a 27. Formula 1 ENI Magyar Nagydíjnak, a Forma 2-es világbajnoki versenynek, a tavaly hatalmas közönségsikert aratott WTCC világbajnoki futamának, a Hungarian Baja Világ Kupának, a Historic, az Autocross és a Rallycross Európa-bajnoki futamoknak, és akkor még World Series by Renault visszatérő versenyéről még nem is tettem említést. Ugyanakkor a sportág szövetségének elnökeként azt is pontosan látom, hogy ebben az esztendőben a magyar autósport nagyon nehéz időszak elé néz. Ám úgy érzem, hogy az immár egységes szövetség képes lesz úrrá lenni a nehézségeken” – fogalmazott az MNASZ elnöke.

""

Valóban úgy néz ki a jelen nehéz gazdasági helyzetben, hogy az idén 16 éves önálló Magyar Nemzeti Autósport Szövetség sok vihart látott, és tavaly óta folyamatosan felújított "hajója" újra viharos idők elé néz. Faluvégi Péter úgy véli, a múlt év elején az új Elnökség megválasztásával egységesebb és jóval komplexebb feladatok megoldására nyílt lehetőség.

„A szorosabb és jóval közelibb kapcsolat Magyarország legnagyobb autósport létesítményével, a Hungaroringgel egyértelműen jót tett a sportnak. Lehetőség nyílt a jogszabályi környezet alakításában az autósport érdekeinek nyomatékosabb képviseletére. A csak titokban remélt sportrendszám megvalósítható közelségbe került, a Nemzeti Közlekedési hatósággal pedig közösen kezelhető adatbázis kialakítása van folyamatban. A versenyek rendezésének feltételei között szereplő erdőgazdasági és közútkezelői eljárásokról sikerült már megállapodni. Hasonló megegyezést készítettünk elő a Rendőrséggel, és elindultak a tárgyalások a környezetvédelem illetékeseivel is” – sorolta az MNASZ főtitkára.

Mint elmondta, a tavalyi évben a Szövetség sportdiplomáciai lehetőségei is soha nem látott mértékben bővültek: egy-egy képviselőjük helyet kapott az FIA Formula-1 bizottságában, a Pályabizottságban, a Tereprally-, az Off Road-, a Drag és a Historic Bizottságban. Az MNASZ tisztségviselői, sportbírói 5 külföldi világversenyen dolgozhattak – ez nem kis teljesítmény, mert minden ország igyekszik saját tisztségviselőit delegálni a saját világversenyeire –, és elismerő módon szóltak tevékenységükről Abu Dzabiban, Le Mans-ban, Belgiumban, Egyiptomban és Olaszországban, míg tisztségviselői helye van a magyaroknak a Gokart világbajnokság futamain is. Fontos lépés volt a múlt év végén, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elismerte az FIA-t, így tagszervezetei, tehát az MNASZ is, újabb lehetőségekhez juthat. A hazai szövetség pályázatot nyert az FIA szakmai szervezetétől a tisztségviselők oktatásának fejlesztésére, ez az utolsó előtti lépés ahhoz, hogy regionális oktatási központtá válhasson az MNASZ.
Ráadásul a pályákon is fantasztikus eredményeket produkáltak a magyar versenyzők: 2011-ben 18 helyezettünk volt a Közép-európai Zónabajnokságban, valamint az autocrossban teljesítő Kárai Tamás révén megvan a magyar autósport első Európa-bajnoki címe. Mindezek ellenére egyáltalán nem tűnik gondtalan esztendőnek az idei…

""

„Érdekes ellentmondás, hogy miközben nemzetközi szinten elismertségünk az ország méreteihez mérten is, de összességében is kimagasló, addig hazai szinten komoly gondok elé nézünk. A gazdasági környezet változásának kihívásaira még nem találtuk meg a megfelelő választ. Nincs még egységes amatőr versenyzési szemléletünk. A szabályozási környezet egyre precízebb és részletesebb, ezért több adminisztrációt követel meg, a Sporttörvény pedig új feladatokat határozott meg számunkra a versenyengedélyezések kapcsán. Mindezeknek meg kell felelnünk, miközben a viharfelhők gyülekeznek: a versenyzéshez, a rendezéshez szükséges források csökkennek, a versenyzési kedv változatlan, és ezt az ellentmondást is fel kell tudni oldani. Az biztos, hogy a "felújított hajó" és a vezetés állni tudja a sarat, már csak az a kérdés, hogy vihar esetén mit kell majd tenni. Az első villámok már lecsaptak az Eger Rally és a pécsi IRC futam kapcsán, remélhetőleg csak egy-két vitorla levonása, a haladási sebesség csökkentése kell ahhoz, hogy a magyar autósport "hajója" az idei évet nyugodt vizeken zárja” – jelentette ki Faluvégi Péter.

Ugyanebben bízik Botka Endre, az MNASZ immár véglegesített rallye szakágának vezetője is, aki továbbra is kitart a mellett, hogy a nehéz gazdasági körülmények ellenére is két célja van a Rally Szakágnak: a 2012-es szezonra tervezett mind a hat futam megrendezése, és színvonalas bajnokság lebonyolítása.

„Két célunk van az idén, a nehéz gazdasági körülmények ellenére minél több versenyzőt a rally pályákra csábítani és mind a hat futamot megtartani. A versenyzői kedv növelése érdekében tettünk engedményeket az S csoport számára, amelynek résztvevői másnap az Országos Rally Bajnokság mezőnyével közösen rajtolhatnak, az első nap elért eredményük sorrendjében, illetve lehetőséget adtunk arra, hogy az S csoportban bármilyen WRC-vel lehessen indulni” – állította Botka Endre, aki a rendezési munkákban résztvevők nehéz helyzetére is gondolt. – „Természetesen nem csak a versenyzőket, hanem a rendezőket is segíteni kell a jelenlegi helyzetben. Ennek érdekében az MNASZ Elnöksége, illetve az RSB felvette a kapcsolatot az útkezelőkkel – Magyar Közút Zrt., Erdőgazdaságok –, az érintett Önkormányzatokkal, illetve rendőrségi szervekkel, hogy biztosítsanak kedvező feltételeket a bajnokságok versenyeit szervező tagszervezeteink részére.”

A rallye szakágvezető kijelentette, ezen túlmenően az RSB egyeztetéseket folytatott a versenyek megrendezéséhez nélkülözhetetlen technikai és egészségügyi mentő szolgáltatókkal, és ennek eredményeként az RSB – saját költségvetésének terhére – a bajnokságok valamennyi futamára biztosítani fogja ezeknek a szolgáltatóknak, a verseny megrendezéséhez szükséges mértékű részvételét.
A magyar autósport eddigi legnagyobb sikerét elért szakág, az auto-, és rallycross vezetője úgy véli, a jelenlegi gazdasági helyzetben már az is nagy eredmény, ha nem csökken a versenyzők és a versenyek száma.

„A hazai rallycross bajnokság hét futama közül örvendetes mód sikerül hatot magyar pályákon megrendezni, az elmúlt évhez hasonlóan a szezonzáró ismételten Ausztriában, egy Zóna versenyen lesz. Örvendetes, hogy a nehezedő gazdasági helyzet ellenére 2012-ben tovább nőtt a licences versenyzők száma. Az idén első alkalommal került kiírásra a junior kupa, amely a szakág utánpótlás bázisa lehet a jövőben, és amelyen az első idényben kilenc fiatal vesz részt. A nemzetközi események közül a legjelentősebb a nyirádi Európa bajnoki futam lesz június első hétvégéjén, amely kivételes motorsport élményt kínál a rajongóknak” – fogalmazott Budai Ferenc.

A szakágvezető úgy vélekedik, ha autocrossban nem is számolhat be látványos versenyzői létszámról, de stabil az indulók száma. A futamok közül egy kivétellel valamennyit hazai pályán rendezik, és egy alkalommal látogat el a hazai mezőny Szlovákiába.

„Kétszer rendezünk Zóna futamot, és az elmúlt évekhez hasonlóan Nyirád az idén is otthont ad augusztusban az Európa-bajnokság egyik versenyének. Az elmúlt évben örvendetesen nőtt a nézők száma, remélhetőleg az idén ez a folyamat tovább tart. Kárai Tamás, a magyar autósport egyetlen Európa-bajnoka 2012-ben is részt vesz a sorozaton, és szeretné megvédeni a bajnoki címét. Rajta kívül várhatóan három állandó magyar résztvevője lesz a kontinensviadalnak” – árulta el Budai Ferenc.