Gyászos év az autó-motorsportban: Legendák és csillagok távoztak 2011-ben
A sikerek, győzelmek és bajnoki címek mellett tragédiákkal teli évet zárhat idén az autó-motorsport, 2011-ben ugyanis több versenyző is a pályán vesztette életét, míg egykori legendák idősen, betegen távoztak a benzingőzös földi életből. Ráadásul nem csak a nemzetközi technikai sportvilág, hanem a magyar is gyászolta több, egykori versenyzőjét.
Szuhanyik László, pécsi autóversenyző, Ranga László egykori pilótája január negyedikén, élete 53. évében hunyt el. Szuhanyik László 1958. július 16-án Pécsen született, autószerelőnek tanult, majd 1976-tól Ranga László navigálásával Ladával indult a nemzeti túra bajnokságban. 1977-ben a duó megnyerte első csoportgyőzelmét, 1978 év végén pedig a negyedik kategóriában bajnok lett, amit 1979-ben újra megismételt a kettős. 1980-ban már a felső osztályban folytatta a Szuhanyik-Ranga kettős a menetelést a Pécsi Volán színeiben egy vállalati Ladával, mellyel az A7 géposztályt megnyerte, abszolútban pedig harmadik helyen zárta a bajnokságot a duó. 1982-ben szétvált a nyerő páros, majd Hónan Tibor navigátorral versenyezett Szuhanyik László, a két versenyző pedig meg is nyerte az A7 kategóriát.
A tél után tavasszal is tragédia sújtotta a magyar autó-motorsportot, május 22-én ugyanis tragikus hirtelenséggel és tisztázatlan körülmények között elhunyt Ferjan Matej ötszörös magyar bajnok salakmotoros. A 34 éves versenyzőre lengyelországi, gorzówi lakásának garázsában, az autójában talált rá magyar szerelője. A tisztázatlan körülmények miatt a rendőrség is vizsgálta az ügyet, a hatóság kábítószert talált a versenyző szervezetében, így az is elképzelhető, hogy túladagolásban halt meg. Ferjan szülőhazájában, Szlovéniában 1997 és 2001 között sorozatban öt egyéni bajnoki címet szerzett, majd 2003-tól Magyarországon a debreceni Simon and Wolf SC (2003-2008), a Speed Wolf Debrecen (2009-2010) és a Miskolc Speedway (2011) színeiben aratta sorra sikereit, köztük az öt egyéni bajnoki győzelmet. A salakmotoros 2007-ben magyar állampolgár lett. Ferjant két gyermeke, a 11 éves Mark és a 3 esztendős Victoria is gyászolta.
Szeptember 17-én súlyos betegség után távozott hatvanhárom éves korában Böröczky József, akit nem csak humoristaként, hanem motorsport-szakkommentátorként is megismerhetett a közönség. Több mint tíz évig volt az Eurosport kommentátora, Farkasházy Tivadar a hazai motorsport mozgó lexikonjának nevezte el. A Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett művész a nyáron került kórházba hasnyálmirigy- és májrákkal, amire kemoterápiás kezelést kapott, ezt azonban le kellett állítani, mivel később agyvérzése lett.
Még szintén tavasszal sújtotta le a nemzetközi autósport társadalmat, Richard Hamann halála. A Hamann Motorsport alapítója március 23-án, 53 évesen betegséggel küszködve hunyt el. Richard Hamannt „nyomatékkirályként” is emlegették, autóversenyzőként több mint 20 évig volt aktív, 700 versenyen indult, 300-szor volt dobogós, 103-szor győzött. Részt vett egyebek közt a DTM és a Formula 3-as versenysorozatokban is.
A tragikus évkezdést követően még feketébben sikerült az évzárás, ősszel ugyanis több versenyző is a pályán vesztette életét. A leggyászosabb hónapnak az autó-motorsport idényében az október bizonyult. Október 16-án ugyanis végzetes balesetet szenvedett Dan Wheldon brit autóversenyző, az IndyCar kétszeres bajnoka a Las Vegas-i versenyen. A 34 autóból álló mezőnyből a 12. körben két autó kereke összeért, ami karambolt okozott, mely során tizenöt versenygép rohant egymásba, közülük több kigyulladt. Wheldon autója az ütközés erejétől a levegőbe repült, majd a biztonsági kerítésnek csapódott. Ezt követően az 1999 óta Floridában élő brit versenyzőt életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba, már azonban az orvosok sem tudtak rajta segíteni. Az Indycar-sorozatban ez volt az első haláleset Paul Dana 2006-os balesete óta. Daniel Clive „Dan” Wheldon 1978. június 22-én született, angol autóversenyző volt, megnyerte 2005-ben és idén is az indianapolisi 500-at és 2005-ben az IndyCar Series bajnokságot is.
Alig egy héttel később, október 23-án a MotoGP világbajnokság idei utolsó előtti, Malajziai Nagydíján szenvedett halálos balesetet az olasz Marco Simoncelli. A vb-sorozatban résztvevő versenyző a második körben kicsúszott egy kanyarban, majd Valentino Rossi és Colin Edwards elé sodródott, az ütközésben pedig mindkét motor eltalálta. A balesetben a Gresini Honda versenyzőjének leesett a sisakja, majd eszméletlenül feküdt a pályán, az orvosok pedig már nem tudtak rajta segíteni. Marco Simoncelli 24 évesen hunyt el. Az olasz motoros 2008-ban világbajnoki címet szerzett a 250 köbcentis versenyosztályban, a királykategóriában pedig tavaly óta versenyzett, mely során a legjobb helyezése a második hely volt, éppen a halála előtti futamon, az ausztrál versenye állhatott fel a dobogó második fokára. Marco Simoncelli karrierjét hétévesen, minimotorozással kezdte, majd az olasz 125-ös bajnokságban indult, azt követően pedig 2002-ben Európa-bajnok lett. 2003-tól a MotoGP 125-ös kategóriájában versenyzett, melyben 2005-ig szerepelt. Ezután 2006 és 2009 között már a 250 köbcentisek között állt rajthoz, 2008-ban volt a legsikeresebb, ekkor szerezte ugyanis vb-győzelmét.
Még ősszel, november 17-én érte végzetes tragédia a 22 éves, argentin Guido Falaschi-t, aki egy hatalmas ütközésben hunyt el az Argentin Touring Car sorozatban. A versenyző az utolsó körben vesztette el az uralmát az autója felett, a balesetben pedig olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy az orvosok már nem tudták megmenti életét.
December 5-én pedig egy legendától vett fájó búcsút az angol autósport, 71 évesen elhunyt ugyanis Peter Gethin. A híres monzai győztest hosszú betegség után érte a halált. A brit Gethin 1970-ben debütált a Forma 1-ben a McLaren versenygépével, melynek volánját a csapattulajdonos Bruce McLaren tragikus halálát követően vett át. 1971-ben aztán átigazolt a szintén brit BRM-hez, amely alakulattal rögtön a második versenyén megszerezte élete egyetlen F1-es diadalát az Olasz GP-n. A monzai győzelme pedig a Forma 1 történetének legszorosabb befutója lett, öt pilóta ugyanis mindössze 61 ezredmásodpercnyi különbséggel haladt át a célvonalon.