Forma-1 / Motorsport

Forma-1: mi lesz veled, Red Bull?

""

Mi lesz a Red Bull-lal Adrian Newey nélkül? Ezt a kérdést sokan feltették már azóta, hogy az osztrák alakulat bejelentette, technikai igazgatója új, több évre szóló szerződést írt alá a céggel, melynek értelmében azonban fokozatosan hátrébb lép az F1-es istállótól, s a jövőben már csak tanácsadóként segíti a csapat munkáját. Az osztrákok (másik) tanácsadója, Helmut Marko elismerte, Newey kiválása komoly feladat elé állítja őket, hiszen a brit szakember a csapat 2006-os megalakulása óta kulcsember náluk, s nem csupán a bajnoki autók, de a bajnokcsapat felépítésében is fontos szerepet játszott.

"Megtesszük, ami csak szükséges. A csapatot Adrian köré építettük fel, de nagyon jó szakemberek csoportjával rendelkezünk, akik felkészültek az új kihívásra” – fogalmazott Marko a BBC-nek. Hozzátette, az istálló újjászervezése "nehéz feladat lesz, de ezért is vagyunk itt.”

Newey az Auto Motor und Sport információi szerint a jövőben egyebek mellett új szuperautók tervezésébe kezd majd. "Például egy hibridautó tervezésébe, amelyet aztán a Red Bull partnere, az Infiniti visz majd az utakra. Ezáltal az osztrák italmárka nevének hallatán az ember többé már nem csupán a limonádéra, hanem a csúcstechnológiára is asszociál majd. És az autókra” – írja a német lap szakírója, Michael Schmidt.

Amennyire komoly lépést jelent a Red Bull újonnan létrehozandó technológiai központja számára Newey szerepvállalása, a Forma–1-es istállót legalább annyira nehéz helyzetbe hozhatja (részleges) távozása. Schmidt például túlment Marko szavain, s kiemelte, amellett, hogy az istálló a brit tervezőzseni köré épült, az általa létrehozott szerkezet a közelmúltban már az ő kiválása nélkül is egyre instabilabbá kezdett válni. Az elmúlt két évben több kulcsember is távozott Milton Keynesből. 2012-ben például a főmérnök Ian Morgan igazolt a McLaren GT-csapatához, majd a tavalyi esztendőben újabb szakemberek léptek le: az aerodinamikus Peter Prodromou hamarosan csatlakozhat a McLarenhez, akikkel munkatársa, Dan Fallows is aláírt – utóbbi azonban végül mégis a Red Bullt választotta. Mellettük Shaun Whitehead a Williamshez ment, a szimulációs technológiával foglalkozó Giles Wood és a menetdinamika terén tevékenykedő Mark Ellis pedig a Mercedest választotta.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke elmondta: "Komoly potenciál van a mérnökcsapatunkban. Ezért nem lesz közvetlen helyettese Adriannek. Még neki is van szerepe nálunk, ráadásul nem is hagy itt minket teljesen Adrian időről időre biztosan eljön majd Milton Keynesbe.”

Az Auto Motor und Sport szerint Newey szerepeit több szakember között osztja majd meg a csapat, közülük kulcspozíció vélhetően a főtervező Rob Marshallra, a visszatérő aerodinamikai vezetőre, Dan Fallowsra, valamint a télen a Saubertől igazolt menetdinamikai mérnökre, Pierre Wachéra vár.