Forma-1 / Motorsport

Forma-1: Ecclestone megyegyezne a nagycsapatokkal

""

Az Auto Motor und Sport információi szerint Bernie Ecclestone a minap a Ferrari bázisán járt, hogy az olaszok mellett a Red Bull, a McLaren és a Mercedes képviselőivel egyeztessen. Mindez egyébként máris válasz a napokban a német és olasz médiát lázban tartó kérdésre, mit kereshetett Christian Horner a Ferrarinál…

Az előzetes megállapodás szerint a csapatok az eddig 50 helyett 60%-ot kapnak a sportág bevételeiből, a négy nagycsapat viszont (nevükre és múltbéli eredményeikre hivatkozva) további pluszpénzekhez is hozzájutnak Ecclestone révén. A kedvező helyzetükön viszont jelentősen ront, hogy az FIA saját, a futamok megrendezésére fordított különböző kiadásai fedezésére 2013-tól jelentősen megemelte a csapatok által fizetendő nevezési díjakat (fél millió dollár nevezési díj, plusz 5 ezer dollár minden előző évben szerzett pont után), a négy élcsapat jóval többet kénytelen fizetni az F1-es részvételéért, mint a kicsik. A világbajnok Red Bull (nekik az egyes pontok után 5 helyett 6 ezer dollár a díj) például összesen 3,26 millió dollárt fizet az FIA-nak, a négy csapat közül legkevesebb pontot szerző Mercedes pedig 1,21 milliót.

A nagyok természetesen nem értenek az FIA ezen intézkedésével, miként azzal sem, hogy a jövőben a szervezet irányítsa a csapatok költségkorlátozását is. Annak jogát ugyanis a négy istálló megtartaná saját magának. A probléma csupán annyi, hogy az erről szóló egyezményük (RRA) már a múltban is heves viták tárgyát képezte, az abban foglalt feltételeket ugyanis eltérő módon értelmezték – majd be sem tartották – a résztvevők.

Mindeközben a kisebb csapatok (főleg a legkisebbek) üdvözölnék, ha végre bevezetnék a költségek erőteljesebb és átlátható szabályok mentén működő korlátozását. Akár az FIA irányítása alatt.

A maranellói találkozó célja az volt, hogy a felek előrelépjenek a kérdésben. Amíg ugyanis nem egyeznek meg arról, miként is vezetik át a gyakorlatba a költségek korlátozását, addig Concorde Egyezmény sem lesz. A német szaklap szerint a csapatok a McLaren és a Mercedes kivételével már mind befizették az FIA-nak a nevezési díjat, ami jelentősen gyengítheti Ecclestone pozícióját a vitában. Az említett két csapat pedig csak azért tartja vissza a díj pontok után fizetendő részét, mert előbb látni szeretné, miként alakulnak a jövőben a szabályok.

A jelen állás szerint – vagyis hatályos Concorde Egyezmény nélkül – a résztvevő csapatokat nem kötelezik a hosszú távú szerződéseik. Bár Ecclestone az egyes résztvevőkkel külön-külön már aláírt egy megállapodást (kivéve a Marussiát), ha ezt az Egyezmény által nem véglegesítik, hiába az istállók által vállalt 2020-ig szóló elköteleződés, következmények nélkül távozhatnak a Forma–1-ből. Márpedig ez ugyancsak Ecclestone pozícióját gyengíti. Ez alapján érthető, miért is olyan sürgős az angol számára a mielőbbi megegyezés.