Forma 1 / Motorsport

Forma-1: a Renault kivételez a Red Bull konszernnel?!

""

A Lotus a többieknél később kezdte a téli felkészülést, és ez rányomta bélyegét idénykezdésükre is. Miután sok gond volt a Renault erőforrásaival, a tesztek során nem tudtak elegendő adatot gyűjteni és kilométert megtenni, így első versenyeik még inkább amolyan tesztelések voltak. Az istálló, amely tavaly év végén még a Red Bull legfőbb ellenfelének számított, az első három viadalon még egyetlen pontot sem szerzett – annak ellenére, hogy a csapat mérnökei a télen még ígéretes szélcsatornai adatokról beszéltek különleges orrú autójuk kapcsán.

Mind kiderült, a Renault mellett az aerodinamika sem volt tökéletes. Kínában a csapat egy új padlólemezt és vezetőszárnyat is kipróbált, hogy megszüntesse a korábban tapasztalt zavaros légáramlatoksz az autó elején és alatt. Alan Permane, az istálló műveleti mérnöke a csapatnak egy 9. és egy 18. helyet hozó második szabadedzés után aztán elégedetten jelentette ki: "Stabil leszorítóerőt ígértünk, és ezt most meg is kaptuk.”

Az istálló szerint mindez bizonyítja, autójuk aerodinamikai téren valóban nem olyan rossz, mint az eddigi eredmények mutatják. Gerard Lopez, a csapat többségi tulajdonosa két okra vezeti vissza gyenge idénykezdésüket. "Kevés kilométert teszteltünk, és emiatt le vagyunk maradva az autó beállítási munkálataival. Másfelől pedig megfizetjük az árát a hajtóegység gyengeségének” – fogalmazott az Auto Motor und Sportnak.

""

A hírek szerint a Renault erőforrása év elején 70-80 lóerővel gyengébb volt a Mercedesénél, ráadásul vezethetősége és megbízhatósága is elmaradt a várakozásoktól. A franciák partnercsapatainak emiatt visszafojtott motorokkal kellett küzdeniük. A gyártó azóta már módosított bizonyos dolgokon, s csökkentette is lemaradását, ám az Auto Motor und Sport szerint motorjuk konstrukciója miatt a szezon végéig biztosan számolniuk kell vagy 40 lóerős hátránnyal.

A kialakult helyzet a lap szerint részben annak eredménye, hogy a Renault feleannyit költött új erőforrására, mint az eddig taroló Mercedes. Emellett ráadásul a fejlesztések és javítások terén is akadnak problémáik, mivel nincs elegendő új alkatrészük, s következtében partnercsapatai között is különbségek alakultak ki. "A Red Bull nem hivatalos gyári partnercsapatként a legjobb kiszolgálásban részesül. Juniorcsapatuk, a Toro Rosso is profitál ebből, hiszen Faenzába is jobb fajta motorokat szállítanak” – írja a szaklap.

És mindez a Lotusnak egyáltalán nincs ínyére. Bahreinben méréseik során megállapították, az általuk használt erőforrások egyértelműen elmaradnak a Red Bullokétól – nagyjából 30 lóerővel. Emellett pedig a megbízhatóságuk sem az igazi. "Az egyik motorjuknál az elektromotor már a végét járta. Egy másiknál olyan motorblokkot használtak, amely korábban egyszer már egy tűzesetet is átvészelt. A Lotus emiatt megkongatta a vészharangot, és a Red Bull-lal egyenlő bánásmódot követel magának” – írják a németek.

A Red Bull egyébként azzal indokolja „kiváltságos” státuszát, hogy főtámogatója, az Infiniti a többieknél több pénzt öl a motorfejlesztésbe. Az istálló szakemberei ráadásul a csapat elmondása szerint szorosan együttműködnek a Renault-val, s a téli problémák megoldásából is alaposan kivették a részüket.

""

A hírek szerint a Spanyol Nagydíjtól kezdve ugyanakkor a franciák mind a négy csapata azonos technikát kap már. És hogy ez mennyit is számít, arról már most, Kínában is képet kaphattunk: a Lotus ezen a hétvégén már sokkal elégedettebb a Bahreinben továbbfejlesztett erőforrásokkal. És persze autójával is, mely szépen lassan szerintük esélyessé válik a pontszerzésre.

"Egyszerűen jobban értjük az autónkat, ezért már eleve magasabb szintről kezdjük a szabadedzéseket. Most tartunk ott, ahol a szezonkezdésnél szerettünk volna. Elkezdtünk foglalkozni a kocsi beállításaival. Első alkalommal játszadoztunk az első stabilizátorokkal, a kerékdőléssel. És hirtelen jobbak lettek a köridők. Most kezdjük visszakapni a szélcsatornában nyert adatainkat. Látjuk a részidőket, hogy mennyire gyors a kanyarokban az autónk. Már csak idő kérdése, és azt kapjuk az autónktól, amit elvárunk tőle” – mondta bizakodva Permane, akinek két versenyzője Kínában a harmadik szabadedzésen egyébként a 3. és a 6. pozícióban végzett.