Forma 1 / Motorsport

Forma-1: a Red Bull "agya" szerint komoly veszély fenyegeti az F1-et

""

Idén új motorformulát vezettek be a királykategóriában: a V6-ost turbóerőforrásokat már a jelenkor követelményeinek megfelelően a gazdaságosság és energiahatékonyság jegyében alkották meg. A tervek szerint a mostani motorok fejlesztését az elkövetkező öt esztendőben egyre szigorúbb szabályok korlátozzák – egyre több területet állandósítanak majd. Szezon közben változtatni már eleve csak a megbízhatóság javítása érdekében lehet, hosszabb távon a cél pedig az lesz, hogy a bajnokságok közötti időszakban is teljesen befagyasszák az erőforrások fejlesztését.

Adrian Newey szerint ennek beláthatatlan következményei lehetnek az F1-re nézve. "A jelenlegi szabályok a motorokat helyezik a középpontba. A következő években egy bizonyos pont után feltehetően már megszokjuk ezt. A következő 18 hónapban viszont megtörténik a motorok fejlesztésének folyamatos befagyasztása, ami súlyos veszélyt jelent, mivel nem látható előre, mi történik majd akkor, ha egy motorgyártó addigra komoly előnybe kerül. Ez az előny mindaddig meglesz, míg a többiek fel nem adják? A helyzetet egyáltalán nem látom kielégítőnek jelenleg. A szabályokat alapvetően át kellene gondolni a véleményem szerint” – nyilatkozta Newey az Autosportnak.

A Red Bull nemrég jelentette be, hogy a brit szakember a jövőben a cég más projektjeiben vesz részt, s emiatt némiképp eltávolodik a Forma–1-től. Newey nem titkolta, hogy ezen döntésében az is szerepet játszott, hogy a királykategóriában egyre szigorúbb szabályok korlátozzák a tervezőmérnökök kreativitását. A 2014-es motorközpontú regulák ráadásul szintén nem kedveznek a tervezőzseninek: sokak szerint az idei Red Bull aerodinamikai szempontból állja a versenyt a Mercedesszel, miután a Renault motorjai teljesítmény és megbízhatóság terén elmaradnak a németekétől, a csapatnak eddig nem sok esélye volt ellenük. Az erőforrásokat ráadásul a szezon egészére homologizálták, így ezen lemaradás ledolgozására is kevesebb az esélyük.

Newey attól tart, hasonló lesz a helyzet hosszabb távon is. Noha pár éve a hasonló folyamat gond nélkül zajlott le a V8-as erőforrások fejlesztésének befagyasztásával, a különbségek akkor korántsem voltak olyan nagyok, mint amit a gyártók között az idei évben láthatunk. A Mercedes motorjai állítólag az elmúlt években is erősebbek voltak a Renault-énál, ám miután a teljesítményhátrányt akkor ellensúlyozni lehetett az aerodinamika terén, a Red Bull négy bajnoki címet nyert a franciákkal, míg a németek egyet sem.