Forma-1 / Motorsport

Forma-1: a győztesnek nem jár pezsgő – jön a Bahreini Nagydíj

""

Ha viharos előjelekkel is, de idén a tavalyi kényszerszünet után lesz Bahreini Nagydíj, mely már a nyolcadik lesz a szigetországban. A pályán – melyet szinte már szokás szerint Hermann Tilke tervezett – ugyanis először 2004-ben rendeztek Forma-1-es futamot, sőt nem csak az országban, hanem az arab világban is ez volt az első nagydíj.

Az akkori legelső F1-es küzdelmet Michael Schumacher nyert meg. A második sivatagos viadalon ezt követően Fernando Alonso diadalmaskodott, aki a harmadikon is győzni tudott. Majd 2007-ben és 2008-ban az idén és a tavaly igencsak gyengélkedő Felipe Massa nyert, aztán 2009-ben Jenson Button, míg az eddigi utolsó Bahreini Nagydíjon ismét Alonso állhatott fel a dobogó tetejére, és ezzel a spanyol könyvelheti el a legtöbb szahíri diadalt.

Tavaly egyébként az évadnyitó futama lett volna a bahreini, az akkori politikai körülmények miatt végül elmaradt. Előbb az FIA döntött úgy, hogy későbbre halasztja, míg lecsitulnak a monarchia belügyei, majd végül a verseny szervezői 2011-ben lemondtak a megmérettetés megrendezéséről.

""

A pálya a sivatag közepén terül el, így csapadékra egyáltalán nem lehet számítani a hétvégén, főleg mivel egész évben mindössze öt napon esik némi eső az országban. Annak ellenére pedig, hogy tengernyi homok veszi körbe a létesítményt, nem kell aggódniuk emiatt sem a résztvevőknek, a tervezők ugyanis a pálya környékén lévő homokot egy speciális anyaggal nagyjából megkötötték, így nem kerülhet az aszfaltcsíkra jelentős mennyiségben.

A Bahrain International Circuit egyik sajátossága, hogy hat különböző pályája van, ezekből a Forma-1-es futam a belső és a külső versenypályán zajlik. Az 5,4 kilométeres aszfaltcsík egyeneseit tizenöt, kemény fékezést igénylő és néhány gyors kanyar töri meg, melyekben helyenként akár több ideális ív is akad, ez pedig kedvezhet majd ez előzéseknek. A sivatagos körülmények mellett a Bahreini Nagydíj érdekessége még, hogy a díjátadó ceremónián a helyezettek nem pezsgővel, hanem rózsavízzel ünnepelnek majd, az országban ugyanis tilos az alkoholtartalmú italok fogyasztása.

Egy kis kedvcsináló:

A versenyen kemény feladat vár a csapatokra és a pilótákra, legalábbis ezt jósolja az F1 gumiszállítójának motorsport-igazgatója, Paul Hembery szerint ugyanis a nagy hőség rendkívül igénybe veszi majd a gumikat, így komoly taktikázásra lehet számítani az abroncsok gyors kopása, szemcsésedése miatt. A csapatok a hétvégén a közepes és a lágy keverékű gumikat használhatják majd. A Nemzetközi Automobil Szövetség emellett egy DRS zónát jelölt ki Bahreinben, a hátsószárnyat pedig a célegyenesben nyithatják majd a pilóták.

Schumacher bizakodó, Räikkönen a dobogóért küzd

Mindezzel együtt nagyon bizakodóak a versenyzők, közülük is talán a leginkább a Mercedes istálló két pilótája. Schumacher szerint ugyanis a kínai futam óriási lendületet adott csapatának, amit átmenthet a bahreini versenyre is. A hétszeres bajnok hozzátette, örül, hogy ismét egy versenyképes autóval versenyezhet, amivel reméli, ismét meglesz a tempója. A kínai futamgyőztes pedig nagyon is kedveli ezt a pályát, mert mint Rosberg elárulta, alacsonyabb kategóriákban többször nyert már itt, F1-es debütálásának évében pedig ugyan hetedikként zárt Bahreinben, de akkor megfutotta a leggyorsabb kört.

""

Mellettük talán a legoptimistább még Kimi Räikkönen, a Lotus pilótája elmondta, hogy bahreinben reális esélye van a dobogós helyezésre. Különösen mivel Kínában a futam hajrájában a második-harmadik pozícióért küzdött a Jégember, aki végül a gumik hirtelen kopása miatt visszaesett a tizennegyedik helyre. Ezzel együtt a finn kifejtette, hogy versenygépe jó a pódiumra, ahogy szerinte eddig minden nagydíjon jó volt, csak mindig közbe jött valami probléma, Räikkönen azonban bízik benne, hogy ezúttal végre mellé áll majd a szerencse.

Virtuális pályabejárás Mark Webberrel:

Visszatekintő 2010-re
A két évvel ezelőtti Bahreini Nagydíjon Sebastian Vettel indulhatott a pole-pozícióból, az azóta már kétszeres vb-győztes vezetett is a versenyben, egészen a futam kétharmadáig az élen állt, ám a harmincnegyedik körben némi technikai probléma adódott motorjával. Vettel ugyan folytatni tudta a küzdelmet, de végül Alonso, Massa és Hamilton is megelőzte. A dobogón is ebben a sorrendben állhattak fel a versenyzők, akiket Vettel, Rosberg, Schumacher, Button, Webber, Liuzzi és Barrichello követett az első tíz helyen. A 2010-es bahreini futamon ezzel a sikerével már 22. győzelmét szerezte meg az F1-ben a spanyol, mely egyben a Ferrari 211. sikerét jelentette. Idén azonban kicsi az esélye annak, hogy Alonso megszerzi negyedik első helyét az arab országban, arra viszont nagyobb, hogy Button vagy Schumacher duplázni tud. Mellettük viszont akár új bahreini győztest is avathatunk, akár Rosberg, Hamilton vagy Räikkönen személyében.

Bahreinben azért akadt bőven előzés 2010-ben:

Menetrend:

péntek

8:00 – 09:30 szabadedzés

12:00 – 13:30 szabadedzés

szombat

09:00 – 10:00 szabadedzés

12:00 – 13:00 időmérő

vasárnap

13:00 – 15:00 futam