A francia Charlie Dalin halad az élen az Apiviával a Vendée Globe szóló földkerülő vitorlásversenyen.
Őt honfitársa, Thomas Ruyant követi az Atlanti-óceán déli részén a szintén újgenerációs, a támasztóuszonynak köszönhetően "repülésre" képes LinkedOut-tal bő nyolcvan mérföldes hátránnyal, míg a harmadik helyen Jean Le Cam vitorlázik egy korábbi konstrukcióval, a Yes we Cam!-mel, melynek hátránya közel 400 mérföld.
Alex Thomson, aki napokon át vezette a mezőnyt, a hétvégén, illetve a hét elején kénytelen volt vesztegelni, mert hajója, a Hugo Boss megsérült, "strukturális probléma" lépett fel.
Fotó: Lloyd Images/Getty Images
Csaknem kétnapos egy helyben állás, illetve a szükséges szerelés után végül hétfőn este folytathatta útját, és jelenleg a nyolcadik mintegy 620 mérföldre az éllovastól.
A 33 fős mezőnyből egyelőre csak a francia Nicolas Troussel esett ki, mert bő egy hete eltörött a Corum L’Epargne nevű hajójának árboca.
A földkerülő vitorlásversenyek közül a Vendée Globe a legnehezebb: az indulóknak 18 méteres, egytestű hajójukkal egyedül, kikötés és külső fizikai segítség nélkül kell megkerülniük a bolygót. A leggyorsabbakat január közepére várják a célban, Franciaországban.
A versenycsúcsot a francia Armel Le Cléach tartja, aki a legutóbbi földkerülést 74 nap 3 óra 35 perc 46 másodperc alatt teljesítette.
Fa Nándor az 1992-93-as Vendée Globe-on legjobb nem franciaként az ötödik, 2016-17-ben pedig a nyolcadik helyen végzett, ezt követően jelezte, ez volt az utolsó óceáni versenye.
A Vendée Globe 2020 legfrissebb összefoglalója:
A közösségi médiában több csoport is foglalkozik a Vendée Globe földkerülő szóló vitorlásversennyel, ahol gyakran remek írások születnek a világ legnehezebb vitorlásversenyéről. Közéjük tartozik vendégszerzőnk, Szentandrási-Szabó Attila is, akinek írását változtatások nélkül közöljük:
Vendée Globe 2020 helyzetjelentés (16. nap 2020. november 24.)
Esemény és szél nélkül. A mai nap összefoglalója lehetne ez is. A nap, mikor az élen állók, szóló vitorlásversenyzőből vadásszá váltak.
Vadásszák a szelet! Olyan durván gyengeszeles övezetbe, anticiklonok közé kerültek, hogy még legalább két, két és fél napig “raboskodnak” a területen, mire kikecmeregnek innen, gyakorlatilag a Déli-Atlanti-óceán kellős közepéről.
Ahogy azt tegnap előrevetítettem az élen állók befékezése összehozza az élmezőnyt és a szétszóródott mezőny közepét.
A legnagyobb esemény, hogy délután Alex Thomson a Hugo Boss-ról video üzenetben jelentkezett be, és kifejezetten jó hangulatban jelentette, hogy a javítás legnagyobb részével végzett. Lelaminálta a hibákat. Azért még lesz mit csinálnia, de a munkák oroszlánrészével végzett. Reméljük megfelelően tartani is fog! Kifejezetten örül, hogy nem a déli erős szeles vizeken történt, hanem még ebben a kis szélben, így nem veszített sokat.
Örömmel tudatta, hogy versenyben van újra! Visszacsúszott azonban a nyolcadik helyre, és lemaradt több mint 550 mérfölddel (1018 km). Nem behozhatatlan, mert a repkedős déli vizeken ez egy nap hátrány mindössze. Azonban mindenképpen komoly feladat. Mikor kiderült a probléma, nagyjából ezt a veszteséget vetítettem előre, kicsit talán pesszimistábban.
Úgy látszik Alex Thomson (csapata távoli segítségével) enyhén “megúszta”. Mondanám, hogy ismét jó sebességgel halad, de ez nem volna igaz, mert jónak ugyan nem mondható, de az adott időjárásnak megfelelő. Legalább tuti teljesen végez az utolsó simításokkal is.
Az élen változatlan a helyzet, továbbra is vezet Charlie Dalin az Apivia nevű hajójával, jelenleg is gyorsabb és még jelentősen növelte is előnyét a második Thomas Ruyant navigálta LinkedOut-tal szemben.
Azonban Charlie Dalin “hátránya” időarányosan a négy évvel ezelőtti bajnok Armel Le Cléac’h idejéhez képest már nagyjából két nap (900 mérföld).
Ami jelen gyengeszeles helyzetben akár három nap is lehet, hisz ebben az időben még negyedezer mérföldet sem sikerült megtenni vezető pozícióban, míg négy éve ilyenkor majd félezer mérföldet tett már meg itt naponta a későbbi győztes.
Harmadik, nagyobb lemaradással, de üldözőihez képest megnyugtató előnnyel a Jean Le Cam kormányozta Yes We Cam. Negyedik Kevin Escoffier a PRB kormányánál. Ötödiknek jött fel a “főnök” visszacsúszásával Boris Herrmann a Seaexplorer kapitánya, akit árnyékként követ, a hetedik Yannick Bestaven a Maître CoQ IV fedélzetén.
Napközbeni csatározásuk eredményeként már egyszer pozíciót cseréltek, de estére Boris Herrmann visszavette helyét. Sébastien Simon kormányozta Arkea Paprec előrelépett a hetedik helyre. Nyolcadik helyről kezdheti meg a felzárkózást Alex Thomson, a Hugo Boss kapitánya.
Visszacsúszott kilencediknek Louis Burton a Bureau Vallee 2 kormányánál, és továbbra is tizedik a legjobb hölgy versenyző, Sam Davies az Initiatives – Coeur nevű hajóval. Derekasan helytáll a fiúk között.
Az élmezőnyt nagyobb, körülbelül150 mérföldes távolságból követi az éppen felzárkózó, szétszóródott középmezőny. Lassan mondhatjuk, hogy előreléptek az élmezőny végére, most érve a gyengeszeles övezetbe. Ezzel az első 19 hajó alkot egy komolyabb bolyt. Azonban tőlük már jelentős, 700 mérföldes távolságban, közel két nappal lemaradva, a sereghajtó mezőnytől kicsit leszakadva még öt hajó 5 hajó.
Ők már mind átlépték az Egyenlítőt, Brazília keleti “csücskénél” járnak. Ez a leszakadás azonban már egy napos távolságot jelent, ami tovább nő, mert a vége még mindig a Doldrums-ban szenved.
Az ötös “fogatra” visszakanyarodva, csoportjuk végén 24. helyen jó tempóval halad, a magyar vonatkozás miatt érdekes hajó, az Armel Tripon kormányozta L’Occitane. Napok kérdése és ennek a bolynak az élére állhat.
Az “érdekeltség” miatt neki is szurkolok, persze mindenkinek, de vannak akiknek jobban, így ő is közéjük tartozik. Az üldöző bolyban heten vívnak egymással. Ennek az elején a 25. az először technikai probléma miatt visszaforduló, majd újrarajtoló, második Vendée Globe versenyét futó Fabrice Amadeo a Newrest – Art et Fenêtres kapitánya. Míg a csoport végén 31. helyen a szamuráj, Kojiro Shiraishi kormányozta DMG MORI.
Úgy tudjuk a nagyvászna javítása jól “szuperál”, igaz nem hasít abban az irtó gyenge szélben, mindössze 4 csomós sebességgel halad. Majd délen kiderül, mennyire sikerült megerősítenie vitorláját. Végül, de semmiképp sem utolsó sorban szépen zárkózik fel, naponta csökkentve lemaradását a végétől, a majdnem utolsó pillanatban szintén újrajtoló Jérémie Beyou a Charal fedélzetén.
Hamarosan szerencsére nem be-, hanem csak átadhatja a pályakulcsot majd az új utolsónak, azonban erre még legalább 2-3 napot várni kell, jelenleg már a Zöld-foki-szigeteknél jár.
Mielőtt a versenyzők a legkeményebb vízekre, az "üvöltő negyvenesekhez" érkeznének, olyan nyugodt az időjárás, hogy még drónozni is volt ideje Boris Herrmann-nak.
Sport365.hu – Az óceán közepén repedt meg a hajója, de nem adta fel, pedig most jön a durva szakasz
A 2020-as Vendée Globe földkerülő szóló vitorlásverseny egyik esélyese, Alex Thomson, a Hugo Boss kapitánya vezető pozicióból levonta vitorláit Brazília partjainál és kénytelen volt elkezdeni javítani hajóját, melynek merevítésein repedések keletkeztek. Alex Thomson megmutatja a szemmel is jól látható repedéseket: A Sport365 stábja egy szakértőt, Soponyai Gézát kérdezett meg – akinek csodálatos Nautic hajókat köszönhet a Balaton – , hogy ő hogyan látja az Alex Thomson hajójával történteket.
Borítókép: Alex Thomson Racing/facebook
Forrás: MTI, Facebook/Versenyvitorlázás – Szentandrási-Szabó Attila