Fernando Alonso sikerével zárult az Olasz Nagydíj
Negyedik helyen Sebastian Vettel végzett, aki 52 kört teljesített lágyabb keveréken. Ötödik helyen Nico Rosberg jött be a Mercedes GP-vel, hatodik lett a vb táblázat élére ugró Mark Webber, hetedik helyen a Williams versenyzője Nico Hülkenberg végzett. A nyolcadik helyet szerezte meg Robert Kubica a Renault-val, kilencedik lett Michael Schumacher a másik Mercedes-szel, míg végül a másik Williams-szel Rubens Barrichello is szerzett egy pontot.
Felvezető
Az idén két futamot nyerő Fernando Alonso rajtolhatott a pole pozícióból, Ferrari utoljára 2008-ban tudott időmérőt nyerni. Szép napos idő fogadta a pilótákat, a levegő hőmérséklete a kezdéskor 25°C volt, a pálya hőmérséklete 35°C, gyenge déli szél fújt és alacsony, 40% körüli volt a páratartalom.
A tegnapi napon két pilóta is büntetést kapott: Vitaly Petrov Timo Glock feltartásáért kapott 5 rajthelyes büntetést, így csak a 20. helyről rajtolhat, míg Glockot váltócsere miatt száműzték a rajtrács végére. Kamui Kobayashi pedig a boxból fog rajtolni, hivatalos információk szerint a féltengellyel vannak gondjai.
A rajt
Alonso rosszul kapta el a rajtot, vagy mondhatnám úgy is, hogy Button jött el szenzációsan, hiszen lerajtolta a spanyol pilótát, és elsőként fordult el a sikánban. Alonsot a célegyenes végén már Massa is támadta, de Alonso a második helyen tudta tartani a Ferrarit. Lewis Hamilton az ötödik helyről Massa-t támadta, azonban a második sikánban eltalálta Massa autóját, a McLaren első felfüggesztése – a kormányösszekötő – eltört, és kiállni kényszerült. Sutil a kör végén kiállt a boxba.
Az első kör után a következő volt az állás: Button vezetett Alonso előtt, harmadik helyen Massa állt, negyedik helyen Nico Rosberg jött Robert Kubica előtt. A Renault pilótája 4 helyet jött fel a rajtrácson. A hatodik helyen Nico Hülkenberg állt, hetedik Vettel volt, nyolcadik Schumacher, Webber a kilencedik, az utolsó pontszerző helyen pedig Sébastien Buemi autózott, a további állásért kattints a linkre.
Nagy lehetőség van most a többiek kezében, hiszen a jelenlegi vb pontversenyt vezető Hamilton nullázni fog. Webber nyolcadik helyre jött fel Schumacher megelőzését követően a verseny kezdete után pár körrel.
Libasor
A mezőny beállt, a 8. körben az első három pilóta után Rosberg már 5 másodperccel volt lemaradva, Buttont nem hagyta meglógni a két Ferrari. Webbert arra kérték csapatrádión, hogy vigyázzon a gumikra, mivel hosszú etapon van. Időközben Kobayashi is kiállt, nem bírta a Sauber.
Akció nem sok volt, viszont a Kubica-Hülkenberg-Vettel-Webber négyes izgalmas vonatnak ígérkezett. Bruno Senna Hispániája a második Lesmo kanyarnál adta meg magát a 13. körben. Button pedig elkezdte leszakítani magáról Alonsot és Massa-t. Button begyorsult, immáron másodjára futotta meg a leggyorsabb kört. Mark Webber pedig támadó pozícióba került Vettellel szemben.
Alonso nem hagyta magát, Button és ő ellógott a mezőnytől, Sutil pedig Kovalainent és Glockot előzte meg és a 17. körben már a 17. helyen autózott. Button Alonso mögött 1,2 másodperccel volt lemaradva, Massa pedig további kettővel Alonso mögött jött a harmadik helyen. Massa próbálta tartani a tempót, azonban egy körön belül kétszer is elnézte a féktávot.
Lágy keveréken ilyen sokáig?
Időközben két pilóta is megjárta a boxot, Pedro de la Rosa és Jaime Alguersuari teljesítette a betervezett kiállást. Vettel a 22. körben csapatrádión motorproblémákra hivatkozott, Webber pedig el is ment mellette a hátsó hosszú egyenesben.
A 26. körben Button és Alonso megérkezett a mezőny végéhez, ahol megkezdték a lekörözéseket. A mezőny hátsó feléből egyre többen látogatták meg a szerelőket, azonban a nagyok közül még senki sem jött ki a 29. körre fordulva. Alguersuari újra a boxban járt, Vettel pedig begyorsult, Mark Webber szerelői pedig meglevegőztették az abroncsokat, de Webber még nem ment be a boxba.
A boxban egy mentőautó szállított el egy szerelőt, Sakon Yamamoto, a HRT versenyzője ütötte el őt a boxkiállásánál a verseny 31. körében. Vitantonio Liuzzi a verseny 32. körében ment be a boxba, ahol 4,0 másodpercet állt és kemény keveréket kapott lágy keverék helyett.
Boxkiállások
A verseny 34. körében Kubica állt ki először az első tízből (5,6 másodperc, kemény keverék), a 9. helyre, Schumacher mögé jött vissza. Rosberg (3,7 másodperc, kemény) és Webber (3,9másoperc, kemény) egyszerre jött be a következő körben. Webber nem tudott Kubica elé visszajönni, azonban Rosberg bevágott a Renault elé. Button és Hülkenberg a következő körben volt bent a boxban, Hülkenberg bejött Kubica és Webber elé. Hülkenberg a célegyenes végén kicsit feltartotta Kubica-t, akire megjött Webber és a Della Roggia sikán előtt az ausztrál el is ment Kubica mellett.
Alonso további egy kört tett rá Buttonra, átvette a vezetést a boxból kijőve, és élen tudta tartani a Ferrarit. Massa további egy kört maradt kint, de ő nem tudott akkora előnyre szert tenni, maradt a harmadik helyen.
52 kör lágy keveréken
A boxkiállások nagyrészt lecsengtek, Alonso a plusz egy körében hozott annyit Button-ön, hogy a boxban meg tudta előzni őt. A verseny 42. körében az állás következő volt: Alonso, Button, Massa, a negyedik helyen még kiállás nélkül Vettel jött, ötödik helyen Rosberg autózott, őt követte Hülkenberg majd Webber, Kubica, Schumacher és Petrov zárta a tízet.
Webber korábban a csapatrádión panaszkodott Hülkenbergre, aki többször is átvágta előtte a sikánt, Webbernek azt válaszolták, hogy nem fog a Williams pilóta büntetést kapni, próbálja őt a pályán megelőzni. A boxkiállásokkal Kubica vesztett sokat, hiszen három helyet is visszaesett, az élen Alonso pedig 3,6 másodpercre növelte az előnyét.
Vettel 1:25.6-os köröket ment, míg a mezőny eleje már gyorsabb nála, igaz a német versenyző már a 46. körét teljesítette a lágyabb gumikon. Trulli Lotusa a 49. körben elfüstölt, Vettel pedig továbbra is kint volt a pályán. Webber pedig rátapadt Hülkenbergre, az 50. körben elment mellette Roggia sikán előtt, ezzel feljött a hatodik helyre. 3 körrel a vége előtt Vettel még mindig nem volt a boxban, valahova Webber környékére fog visszajönni.
Vettel egy körrel a vége előtt hajtott a boxba, 3,3 másodpercet állt bent, visszajött Rosberg és Webber elé és maradt a negyedik helyen. Fernando Alonsot intették le először kockás zászlóval, a Ferrari hazai pályáján tudott győzelmet kiharcolni a spanyol pilóta.
A 61. Olasz Nagydíj végeredménye:
Változás | |||||||||
Hely | N° | Vezető | Csapat | Kör | Idő/eltérés | Irány | Hely | Rajthely | Pont |
1 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 53 | Győztes | 0 | 1 | 25 | |
2 | 1 | Jenson Button | McLaren | 53 | +2.9 mp | 0 | 2 | 18 | |
3 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 53 | +4.2 mp | 0 | 3 | 15 | |
4 | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 53 | +28.1 mp | 2 | 6 | 12 | |
5 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 53 | +29.9 mp | 2 | 7 | 10 | |
6 | 6 | Mark Webber | Red Bull | 53 | +31.2 mp | -2 | 4 | 8 | |
7 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams | 53 | +32.8 mp | 1 | 8 | 6 | |
8 | 11 | Robert Kubica | Renault | 53 | +34.0 mp | 1 | 9 | 4 | |
9 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 53 | +44.9 mp | 3 | 12 | 2 | |
10 | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 53 | +64.2 mp | 0 | 10 | 1 | |
11 | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 53 | +65.0 mp | 3 | 14 | ||
12 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 53 | +66.1 mp | 7 | 19 | ||
13 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 53 | +78.9 mp | 7 | 20 | ||
14 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber | 52 | +1 Kör | 2 | 16 | ||
15 | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 52 | +1 Kör | 0 | 15 | ||
16 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 52 | +1 Kör | -5 | 11 | ||
17 | 24 | Timo Glock | Virgin | 51 | +2 Kör | 7 | 24 | ||
18 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 51 | +2 Kör | 0 | 18 | ||
19 | 20 | Sakon Yamamoto | Hispania | 51 | +2 Kör | 4 | 23 | ||
20 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 50 | +3 Kör | 1 | 21 | ||
Kiesett | 18 | Jarno Trulli | Lotus | 46 | +7 Kör | -4 | 17 | ||
Kiesett | 21 | Bruno Senna | Hispania | 11 | +42 Kör | 0 | 22 | ||
Kiesett | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 0 | +53 Kör | -18 | 5 | ||
Kiesett | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber | 0 | +53 Kör | -11 | 13 |
VB állás a futam után:
Hely. | Pilóta | Pont | Hely. | Csapat | Pont | |
1 | Mark Webber | 187 | 1 | Red Bull | 350 | |
2 | Lewis Hamilton | 182 | 2 | McLaren | 347 | |
3 | Fernando Alonso | 166 | 3 | Ferrari | 290 | |
4 | Jenson Button | 165 | 4 | Mercedes | 158 | |
5 | Sebastian Vettel | 163 | 5 | Renault | 127 | |
6 | Felipe Massa | 124 | 6 | Force India | 58 | |
7 | Nico Rosberg | 112 | 7 | Williams | 47 | |
8 | Robert Kubica | 108 | 8 | BMW Sauber | 27 | |
9 | Michael Schumacher | 46 | 9 | Toro Rosso | 10 | |
10 | Adrian Sutil | 45 | 10 | Lotus | 0 | |
11 | Rubens Barrichello | 31 | 11 | HRT | 0 | |
12 | Kamui Kobayashi | 21 | 12 | Virgin | 0 | |
13 | Vitaly Petrov | 19 | ||||
14 | Nico Hülkenberg | 16 | ||||
15 | Vitantonio Liuzzi | 13 | ||||
16 | Sébastien Buemi | 7 | ||||
17 | Pedro de la Rosa | 6 | ||||
18 | Jaime Alguersuari | 3 | ||||
19 | Heikki Kovalainen | 0 | ||||
20 | Karun Chandhok | 0 | ||||
21 | Lucas Di Grassi | 0 | ||||
22 | Jarno Trulli | 0 | ||||
23 | Bruno Senna | 0 | ||||
24 | Timo Glock | 0 | ||||
25 | Sakon Yamamoto | 0 |