Forma 1 / Motorsport

F1: gyári csapat indításának gondolatával kacérkodik a Renault

A minap a német Auto Motor und Sport az Audi esetleges F1-es szerepvállalásáról szóló pletykák kapcsán már beszámolt arról, korántsem biztos, hogy hosszú távon is folytatódni fog a Red Bull és a Renault kapcsolata. Jerezben kiderült, ez bizony több puszta találgatásnál: Cyril Abiteboul, a francia gyártó első embere ugyanis az Autosportnak megerősítette, valóban elgondolkodnak azon, a jelenlegi formában folytassák-e együttműködésüket a Red Bull-lal és a Toro Rossóval, vagy esetleg komolyabb szerepet vállaljanak a sportágban, s gyári csapatot működtessenek.
 
Utóbbit a hírek szerint elsősorban nem egy teljesen új istálló megalapításával tennék meg, hanem egy már működő alakulat felvásárlásával – ahogyan azt a Mercedes is tette például 2010-ben a Brawn GP-vel. „Mi marketingcélok miatt vagyunk itt. És ha ilyen szempontból szemléljük a dolgokat, kicsit másképpen kell csinálnunk ezt. Mindenre nyitottak vagyunk” – nyilatkozta Abiteboul. „Itt nincs szó az egyénekről. A legfontosabb, hogy olyan marketing üzenetet közvetítsünk, amire vágyunk ebben a sportágban, mégpedig a lehető leghatékonyabb módon.”
 
A Renault ugyan a közelmúlt legsikeresebb motorgyártójának számít, hiszen a Red Bull oldalán sorozatban négy bajnokságot nyert 2010 és 2013 között, már a sikeres időszakban is panaszkodott arra, hogy az energiaitalosok mellett nem kapnak elég elismerést sikereikért. 2014-ben ráadásul jött a mélyrepülés, melyért a Red Bull leginkább őket tette felelőssé.
 
Abiteboul szerint ennél többet is ki lehetne hozni az F1-es jelenlétükből. „Ha megnézzük 2014-et, az év igencsak költséges volt számunkra. Négy csapatról átálltunk kettőre, mindkettő a Red Bull tulajdonában áll. Ez azt jelenti, hogy lényegében csak egyetlen partnerünk van, és a célunk az, hogy kielégítsük az igényeiket. De ebben a helyzetben nagymértékben függünk a Red Bulltól. Vajon mindez fenntartható a Renault szempontjából? Ez a nagy kérdés jelenleg. Nem tudok rá sem igennel, sem nemmel felelni. De jelenleg jó kapcsolatot szeretnénk ápolni velük” – fogalmazott a francia szakember.
 
A saját istálló indításának egyik jele lehet, hogy az Autosport értesülései szerint a Renault szeretné szerződtetni a múlt évben munkanélkülivé váló korábbi mercedeses technikai igazgatót, Bob Bellt. A szakember amellett, hogy kulcsszerepet vállalt a tavalyi bajnokcsapat felépítésében, korábban a Renault gyári csapatának alkalmazásában állt, s a 2005 és 2006-os bajnoki sikereknek is meghatározó figurája volt.
 
Abiteboul a szakemberrel kapcsolatban elmondta, a motorrészlegükön aligha kap majd pozíciót. „Bob egy fantasztikus ember, és jól is ismerjük őt a Renault F1 idejéből. De nincsenek tapasztalatai a motorok terén, amivel magam is tisztában vagyok. Szóval őt biztosan nem fogjuk viszontlátni a motorrészlegünkön” – tette egyértelművé. Majd amikor arról kérdezték, ettől még van-e esély Bell szerződtetésére, Abiteboul nem adott egyértelmű választ. „Igen, a világ tele van lehetőségekkel, és a jövőt pedig nem ismerhetjük. Ez még a jövő zenéje” – mondta sejtelmesen a francia.
 
A Renault és a Red Bull szerződése egyébként 2016 végéig érvényes. Sokak szerint hogy meghosszabbítják-e, az nagyban függ az idei erőforrások teljesítményétől. Az osztrákoknak az eddigi tesztek során meglehetősen sok problémájuk volt a francia hajtóegységekkel, s Daniel Ricciardo csütörtökön tett is célzást arra, hogy a felkészülésben le vannak maradva egyes riválisaikhoz képest.
 
A Red Bullról már a múlt évben azt suttogták, hogy a távolabbi jövőben saját motor építését tervezi. És bár mindezt rendre tagadták, újonnan felállított technológiai központjuk, valamint Mario Illien és az osztrák AVL szerepvállalása a Renault-hajtóegység továbbfejlesztésében mind arra utal, hogy egyre jobb alapokkal rendelkeznének ehhez.