Forma-1 / Motorsport

F1, Európa Nagydíj: Újabb őrült futam jön, vagy visszaáll a régi rend?

Nem valószínű, hogy megismétlődik a két héttel ezelőtti, montreali időjárás, inkább napsütésre számíthatunk az Európa Nagydíjon. A valenciai pályán az a kérdés, hogy visszaáll-e a "rend", azaz Sebastian Vettel a kanadai második hely után továbbra is autója hátulját mutogatja versenytársainak, úgy mint azelőtt, vagy megint elkapják az ifjú világbajnokot?
Nem könnyű tippelni, de tény, hogy Montrealban Jenson Button akkora nyomás alá tudta helyezni Vettelt, hogy a német pilóta az utolsó körben hibázott, és elvesztette az első helyet.

Valenciában annyi változás már lesz, hogy életbe lép az a szabály, miszerint a motorvezérlés beállításain nem lehet változtani az időmérő edzés és a futam között.

Felipa Massa, a Ferrari brazil pilótája dobogós helyezésben reménykedik
– Több oka is van annak, hogy miért vagyok bizakodó a hétvégi futam kapcsán. Az előrejelzések szerint meleg lesz, ami kedvez a gumiknak és az autónak is. A mérnökeink keményen dolgoztak, hogy megoldják a gumikkal felmerült problémákat, ami sokat segíthet – mondta Massa, aki izgalmas futamot vár. –Valenciában mindig is nehéz volt az előzés, de idén a DRS segíthet. Akárcsak Kanadában, most is két előzési szakaszt fognak kijelölni. Így sokkal könnyebb lesz az előzés.

A jó szereplésben reménykedik Vitalij Petrov, a Renault orosz versenyzője is, aki Valenciában talán még nem, de az idei versenyek valamelyikén akár a futamgyőzelmet sem tartja elképzelhetetlennek.
– Mindenki nyerni akar, és a dobogó legfelső fokán ünnepelni. Úgy gondolom, hogy jó úton járunk, hogy ezt még az idén meg is valósítsuk. Az életben bármi megtörténhet. Ha ismét lesz egy olyan káoszfutam, mint Kanadában, még ez is benne van a pakliban.

Massa csapattársa, Fernando Alonso szerint hamarosan el lehet csípni a Red Bullt, mivel a Brit Nagydíjon már nem lehet használni a kipufogó diffúzor-rendszert.
– Eddig is mindent beleadtam, és mind a hét futamon a legjobb tudásom szerint teljesítettem. Tény, hogy Monte-Carlóban és Kanadában is nyerhettünk volna. Az időmérőn mindig a Red Bull volt a leggyorsabb, a versenyre azonban csökkent az előnyük. Kíváncsi vagyok, hogy a továbbiakban hogyan alakulnak az erőviszonyok.
Valenciában azonban még használható a diffúzor-rendszer, bár a Ferrari a dobogóra még így is esélyes. Érdemes azonban visszagondolni arra, amit Wéber Gábor, a Forma 1-es versenyek állandó tévés szakértője mondott a sport365.hu-nak a Monacói Nagydíj után: miszerint lehet reménykedni a Red Bull visszaesésében a diffúzor-rendszer betiltása után, de ez az autó annyira jól van megépítve, hogy 1-2 változtatás ellenére is könnyen ott tud maradni az élen.

Érdekes lehet Lewis Hamilton szereplése is. A brit pilóta az utóbbi időben rendkívül agresszíven vezet. Ez sokaknak tetszik, mert Hamilton izgalmat – igaz, néha kissé feleslegesnek tűnő izgalmat – visz a versenyekbe. A versenybíróság ezt általában büntetésekkel honorálja, a régebbi pilóták klözül pedig először Niki Lauda kérdőjelezte meg finoman Hamilton elmeállapotát, míg most Eddie Irvine mondta ki kerek perec, hogy "Hamilton megőrült."
– Igazi Lewis-szurkoló vagyok – ő az egyetlen fickó az F1-ben jelenleg, akit megéri nézni -, ugyanakkor úgy gondolom, hogy megőrült – nyilatkozta az ír pilóta az Autosport magazinnak. – Nem hiszem, hogy a lehető legjobb emberek vannak körülötte, és úgy vélem, elvesztette a többi versenyző iránti tiszteletét.

Érdekes lehet még a középmezőnyben lévők szereplése, akik közül extrém körülmények között egy-egy pilóta borsot törhet a "menők" orra alá. Jó példa volt erre a japán Kamui Kobajasi, aki elsőrendűen "csónakázott" Montrealban, és csak a futam végére felszáradó ideális ív miatt nem tudta megőrizni dobogóközeli helyét. Az igazi "rain man" természetesen Michael Schumacher volt, aki megint megmutatta, hogy vizes pályán még mindig az ászok közé tartozik. Talán javul annyira a Mercedes, hogy végre száraz pályán is kacérkodhat a dobogóval a legendás világbajnok.

Telefónica Európa Nagydíj

Versenypálya: Valencia Street Circuit
Pálya hossza: 5419 m
Körök száma: 57
Futam táv: 308,883 km

A hétvégi program
2011. június 24. péntek
1. szabadedzés:    10:00 – 11:30
2. szabadedzés:    14:00 – 15:30
2011. június 25. szombat
3. szabadedzés:    11:00 – 12:00
Időmérő edzés:    14:00
2011. június 26. vasárnap
Futam 14:00