Európa nagydíj – Rajt-cél győzelmet aratott Vettel, Webber nagyot bukott
Idei legjobb eredményét érte el Rubens Barrichello, aki a negyedik helyen zárta a futamon. Kubica üldözte őt sokáig, de a brazil bírta a gyűrődést. Ötödik lett így Robert Kubica a Renault-val, majd a hatodik helyen a Froce Indiával Adrian Sutil haladt át a célvonalon. Hetedik helyen a Sauberrel Kamui Kobayashi végzett, aki az utolsó két körben előzte meg a nyolcadik Sébastien Buemit és a kilencedik Fernando Alonsot. Utolsó, egyben utolsó pontszerző helyen Pedro de la Rosa végzett a másik Sauberrel. – büntetések miatt módosult az eredmény.
A rajt
Vettel jól kapta el a rajtot, azonban már az első kanyarban Hamilton volt mögötte, Webbert, aki a második helyről indult, Alonso is megelőzte. Hamilton nem tudta megelőzni Vettelt, Webber tovább csúszott hátra, a két Williams mögött állt az első kör után. Alonso közben támadta Hamiltont, de nem tudott elmenni mellette, a brit a csapatrádión arra panaszkodott, hogy eltalálta Vettel és mintha vibrálna az autója, és akinek letört egy darab az első szárnyáról.
Az első boxkiállásig
Barrichello kettőt jött fel a rajtnál, Webber hét helyet csúszott vissza, Schumacher viszont jól kapta el a rajtot, aki a 11. helyen támadta a második körben Buemit (15. helyről rajtolt). Trulli az első kör végén a boxba ment első vezetőszárnyért.
Webber továbbra is a kilencedik helyen autózott, nem bírt Hülkenberggel, akit a rajtnál megelőzött Barrichello. Trulli beállt a boxba, a sebességváltóval volt gond. Az első tíz pilóta a hetedik körre fordulva 13 másodpercen belül volt.
Az ág is húzza
Webber volt az első, aki kijött (menetrend szerint), a 8. körben cserélt gumit Hülkenberg mögül, 7.8 másodpercig állt a boxban, ahol nehezen szerelték le a bal első kerekék. Rosberg a következő körben állt ki (5,8 másodperc, lágy helyett kemény), és eközben Hamilton a csapatrádión az első szárnyra panaszkodott. Trulli visszajött a pályára, azonban már bő 2 kör hátrányban volt Vettel-hez képest.
A 9. körben Webber az egyenesben utolérte Kovalainent, majd próbálta megelőzni, aki lelassított, az ausztrál belement a Lotusba, majd felemelkedett és megpördült a Red Bull a levegőben, azután pedig a gumifalba csapódott. Elsőre hatalmas balesetnek tűnt, de Webber szerencsére sérülés nélkül megúszta az esetet. Az Safety Cart azonnal beküldték a pályára, a pilóták az élmezőnyből kijöttek a boxba. Egyedül Kobayashi volt, aki nem depózott, ő a harmadik helyen várta a biztonsági autót. Michael Schumacher is jó helyen állt, azonban őt két körrel később újra kihívták a boxba, pedig már volt kint. – a boxból kijövet azonban csak a mezőny mögé tudott visszajönni. A Mercedesnél csóválták a fejüket, úgy tűnik hatalmas hiba volt kihozni a hétszeres világbajnokot.
A 11. körben ez volt az állás: Vettel, Hamilton, Kobayahsi, Button és Barrichello. A Safety Car a verseny 14. körének végén állt ki a pályáról, azonban a biztonsági autós fázis végén Schumachert újra kihívták, visszarakták neki a keményebb keveréket. Az új rajtnál Vettel meg tudta tartani a vezetést, habár a célegyenesre ráfordulva keményet fékezett. Alonso Hülkenberget támadta – mindkét Ferrari visszaesett a boxkiállásoknál, Schumacher pedig hátulról kapaszkodhat felfelé.
A 17. körben a következő volt az állás: továbbra is Vettel vezetett, Hamilton és Kobayashi előtt. Hamiltonnak a boxkiálláskor lecserélték az első vezetőszárnyát is.
Vonatozás a végéig?
Button beragadt Kobayashi mögé, és Kubica sem bírt Barrichelloval. Nico Rosberget közben a csapatrádión a túlmelegedett fékekre figyelmeztették, majd pár körrel később újra megtették arra kérve a német pilótát, hogy kímélje a fékeit, mert különben nem tudja befejezni a versenyt, azonban Rosberg mögött ott volt közvetlenül Liuzzi és Massa is. Rosberg már ekkor sem autózott pontszerző helyen. Eközben Hamiltont vizsgálta a versenyfelügyelőség.
Az állás nem változott körök óta, kevés előzést láthattunk a pályán, a távolság két-két pilóta közt nem volt nagy, viszont senki sem tudott előzési lehetőséget találni. Hamiltont a 26. körben érte utol a baj, boxutca áthajtásos büntetést kapott, amiért megelőzte a Safety Cart, mikor az a pályára bejött.
Hamiltont nem viselte meg túlságosan a büntetést, visszajött a második helyen autózó Kobayashi elé, viszont Vettel így kellő távolságra került a többiektől és és a 29. körben már 14 másodperccel vezetett Hamilton előtt. A pályára eközben valaki egy üveget dobott be, amit szerencsésen ki tudtak vinni a pályabírók.
Hamilton körről körre csökkentette a távolságot Vettellel szemben, Kubica-t a 36. körben arra figyelmeztették, hogy nehogy túlmelegítse a gumikat. Kubica tette a dolgát. A Mercedesnél színesíteni akarták a futamot, ezért Schumachert újra kihívták friss papucsokért, lágyat kapott. Schumacher úgy néz ki felüdülést hozott, Button közel került Kobayashihoz a lekörözéseknél, a kis csapatok pilótái nem figyeltek eléggé. Glock nekiment Senna-nak, előbbinek defektje lett utóbbinak letört az első szárnyának egy darabja. A lekörözésekkor Kubica is elég közel került Barrichellohoz, de senki sem tudott előzni senkit sem.
Sutil megjött Buemi mögé a 40. körre ráfordulva, el is tudott menni mellett. Buemire ezután Alonso szállt rá, de a kétszeres világbajnok nem tudott elmenni mellette.
A 45. körben újra vizsgálatot indítottak a versenyfelügyelők a Safaty Car-os fázis alatt történtek miatt: 1, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16 és a 22-es rajtszámú autókat írták ki a képernyőre, akik nem mások mint Button, Barrichello, Hülkenberg, Kubica, Petrov, Sutil, Liuzzi, Buemi és Glock. A verseny végéhez közeledtük, így csak a futam után fognak büntetések osztani – ha fognak.
Hülkenberg az 51. körben kiállni lényszerül, a jobb hátsó gumija nagyon elkopott, valami túlmelegedett (szétégett hátul a kasztni). Kobayashi négy körrel a vége előtt jött be a boxba – először a versenyen, Alonso mögé a kilencedik helyre jött vissza. Az utolsó előtt körre érkezve Alonso Buemit támadta, de mögött Kobayashi pedig a spanyolt. Kobayashinak nagyon betapadt a szuper lágy gumi, simán elment Alonso mellett. Kobayashinak a végén Buemi mellett is sikerült elmennie.
A versenyen rajt-cél győzelmet aratott Sebastian Vettel, az öröm nem lehet teljes a Red Bullnál, mivel Webber kiesett. A verseny még nem ért véget, várhatóan a versenyfelügyelők még a délután folyamán döntenek arról, hogy lesznek-e büntetések.
Az Európa Nagydíj végeredménye:
Hely | N° | Vezető | Csapat | Kör | Idő / eltérés | Rajth. | Pont |
1 | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 57 | Győztes | 1 | 25 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 57 | +5.0 mp | 3 | 18 |
3 | 1 | Jenson Button | McLaren | 57 | +7.6 mp | 7 | 15 |
4 | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 57 | +20.6 mp | 9 | 12 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 57 | +22.1 mp | 6 | 10 |
6 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 57 | +25.1 mp | 13 | 8 |
7 | 23 | Kamui Kobayashi | Sauber | 57 | +30.9 mp | 18 | 6 |
8 | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 57 | +31.2 mp | 11 | 4 |
9 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 57 | +32.8 mp | 4 | 2 |
10 | 22 | Pedro de la Rosa | Sauber | 57 | +42.4 mp | 16 | 1 |
11 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 57 | +43.2 mp | 10 | |
12 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 57 | +44.3 mp | 12 | |
13 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 57 | +45.8 mp | 14 | |
14 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 57 | +46.6 mp | 5 | |
15 | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 57 | +48.2 mp | 17 | |
16 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 57 | +48.8 mp | 15 | |
17 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 56 | +1 Kör | 21 | |
18 | 24 | Timo Glock | Virgin | 55 | +2 Kör | 22 | |
19 | 20 | Karun Chandhok | Hispania | 55 | +2 Kör | 23 | |
20 | 21 | Bruno Senna | Hispania | 55 | +2 Kör | 24 | |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus | 53 | +4 Kör | 19 | |
Kiesett | 10 | Nico Hulkenberg | Williams | 49 | +8 Kör | 8 | |
Kiesett | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 8 | Ütközés | 20 | |
Kiesett | 6 | Mark Webber | Red Bull | 8 | Ütközés | 2 |
Az FIA közelménye
Kilenc versenyző: Jenson Button, Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg, Robert Kubica, Vitaly Petrov, Adrian Sutil, Antonio Liuzzi, Sebastien Buemi és Pedro de la Rosa a biztonsági autós szabályok megsértése (előírtnál nagyobb sebesség) miatt büntetésben részesült. Büntetésük egységesen +5 mp.
Ettől független eseményként Timo Glockot 20 mp-es büntetésben részesítették a kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt.
Ez alapján a módosult végeredmény a következő:
Hely | N° | Vezető | Csapat | Kör | Idő / eltérés | Rajth. | Pont |
1 | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 57 | Győztes | 1 | 25 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 57 | +5.0 mp | 3 | 18 |
3 | 1 | Jenson Button | McLaren | 57 | +12.6 mp | 7 | 15 |
4 | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 57 | +25.6 mp | 9 | 12 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 57 | +27.1 mp | 6 | 10 |
6 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 57 | +30.1 mp | 13 | 8 |
7 | 23 | Kamui Kobayashi | Sauber | 57 | +30.9 mp | 18 | 6 |
8 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 57 | +32.8 mp | 4 | 4 |
9 | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 57 | +36.2 mp | 11 | 2 |
10 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 57 | +44.3 mp | 12 | 1 |
11 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 57 | +46.6 mp | 5 | |
12 | 22 | Pedro de la Rosa | Sauber | 57 | +47.4 mp | 16 | |
13 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 57 | +48.2 mp | 10 | |
14 | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 57 | +48.2 mp | 17 | |
15 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 57 | +48.8 mp | 15 | |
16 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 57 | +50.8 mp | 14 | |
17 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 56 | +1 Kör | 21 | |
18 | 24 | Timo Glock | Virgin | 55 | +2 Kör | 22 | |
19 | 20 | Karun Chandhok | Hispania | 55 | +2 Kör | 23 | |
20 | 21 | Bruno Senna | Hispania | 55 | +2 Kör | 24 | |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus | 53 | +4 Kör | 19 | |
Kiesett | 10 | Nico Hulkenberg | Williams | 49 | +8 Kör | 8 | |
Kiesett | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 8 | Ütközés | 20 | |
Kiesett | 6 | Mark Webber | Red Bull | 8 | Ütközés | 2 |
VB állás:
Hamilton továbbra is az élen maradt, Vettel sokat hozott ezzel a győzelemmel. A McLaren összetettben elhúzott a Red Bulltól.
Hely. | Név | Pont | Hely. | Csapat | Pont | |
1 | Lewis Hamilton | 127 | 1 | McLaren | 248 | |
2 | Jenson Button | 121 | 2 | Red Bull | 218 | |
3 | Sebastian Vettel | 115 | 3 | Ferrari | 165 | |
4 | Mark Webber | 103 | 4 | Mercedes | 109 | |
5 | Fernando Alonso | 98 | 5 | Renault | 89 | |
6 | Robert Kubica | 83 | 6 | Force India | 43 | |
7 | Nico Rosberg | 75 | 7 | Williams | 20 | |
8 | Felipe Massa | 67 |