Forma-1 / Motorsport

Európa elvesztheti a Forma 1-es száguldó cirkuszt

A következő írásban azt boncolgatjuk, hogy mik lehetnek az okai annak a tendenciának, miszerint egyre több verseny kerül megrendezésre Európán kívül, avagy miért vonzóbb egy indiai helyszín, mint egy osztrák.

Az új évezred kezdete óta egyre inkább megfigyelhető a globalizációs folyamat felgyorsulása a Forma-1-ben. Ennek egyik legfontosabb indító oka a dohányreklámok betiltása volt, előbb csak egy-egy európai országban, majd az összes EU-s tagállamban. Manapság azonban más piacorientált okai vannak a ,,külső” szereplők bevonásának. Miközben a hagyományos európai helyszínek közül több kihullott a naptárból az elmúlt években (Ausztria, San Marino, az egyik német verseny Hockenheimben, Franciaország), mások pedig veszélybe kerültek (brit, belga, török és az Európa Nagydíjnak otthont adó Valencia), addig egyre több fejlődő világbeli ország jelent meg rendezőként (Kína, Bahrein, Szingapúr, Egyesült Arab Emirátusok, Dél-Korea és jövőre India), vagy rendelkezik érvényes szerződéssel illetve rendezési szándékkal (Oroszország, USA, Dél-Afrika.)

Bár a Forma-1-es csapatok érdekvédelmi szervezete (FOTA) korábban megállapodott a száguldó cirkusz kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone-nal, hogy évi 20 versenyben maximalizálják a versenynaptárt, ennek ellenére mára már 23 helyszín rendelkezik érvényes szerződéssel. 2011-ben csatlakozik India is az F1-hez huszadik versenyrendezőként Újdelhi révén, míg 2012-ben visszatér öt év kihagyás után a versenysorozat az Egyesült Államokba, a texasi Austinba. Új európai helyszínként Roma is csatlakozhat városi pályájával 2012-ben vagy ’13-ban, továbbá immár hivatalosan Szocsi is helyt adhat egy királykategóriás verseny lebonyolításának 2014-től. Ezek a szerződéssel rendelkező új helyszínek Ecclestone elképzelései szerint elsősorban európai futamok rendezési jogát sodorhatják veszélybe. Bár hivatalos bejelentés még nem történt, valószínűleg az Európa és Ázsia határán elhelyezkedő isztambuli futam lehet a távozók egyike, elsősorban az egyre csökkenő látogatottsága miatt. A hagyományosan megrendezésre kerülő silverstone-i futam pedig a szervezők és a 80 éves üzletember között fennálló jogdíjviták miatt válhat a naptárváltozás kárvallottjává. Ez pedig azt jelentené, hogy 2014-ben a római futammal együtt legfeljebb mindössze 7 európai verseny kerülne megrendezésre, míg a többi 13 helyszínen Ázsia (9), Észak(2)- és Dél-Amerika(1), valamint Ausztrália (1) osztozna.

Mi lehet az oka annak, hogy Bernie Ecclestone Európából Ázsiába teszi át a száguldó cirkusz ,,székhelyét”?

A válasz az, hogy ezekben a sok esetben hatalmas lélekszámú feltörekvő országokban egyre népszerűbb a Forma-1, új piacot teremtenek a királykategória számára. Sokkal inkább rugalmasabbak, ebből kifolyólag jóval magasabb jogdíjat hajlandóak fizetni, mint a hosszú évek óta versenynek helyet adó európai országok. Továbbá jóval olcsóbb jegyárakat kínálnak a nézők számára, mint az öreg kontinens futamszervezői, ami miatt garantált a rendszeres teltház. Például míg egy háromnapos hétvégére szóló ülőhely nélküli belépő 149,11 euróba kerül Silverstone-ban, addig ugyanezért a szolgáltatásért Malajziában mindössze 20,98 eurót kell kifizetni a nézőnek. (A Hungaroring egyébként 95,18-as árával a középmezőnyben helyezkedik el.) Eme elképesztő különbségű árrésből kiválóan tükröződik az imént említett rugalmasság, tehát hogy amíg Európában a nagy összegű jogdíjakból származó kiesést a látogatókból próbálják visszahozni a rendezők, addig Ázsiában akár az állam (Bahrein, Kína, EAE), akár egyes óriáscégek (Petronas) támogatásával adott esetben a veszteségesség ellenére is alacsonyan tartják a jegyárakat, hiszen óriási lakosságszámuk miatt rengeteg Forma-1-es ajándéktárgyat tudnak értékesíteni, továbbá e sorozat képviselése kiváló reklámot is jelent a világpiacra nyitni szándékozó országuk számára. Silverstone jogdíjvitája mellett egyre gyakrabban lehet hallani arról, hogy veszélybe kerülhet a 2008 óta az Európai Nagydíjnak otthont adó valenciai versenyrendezés is, ahol évi 30 millió eurót tesznek ki a kiadások, míg a fő bevételi forrásnak számító jegyeladások ennek csupán egyharmadát térítik vissza a kasszába. És akkor még meg sem említettük a többek között Valenciára és Isztambulra jellemző látogatottság csökkenő tendenciáját, ami előbbi futam esetében 112 ezerről 75  ezerre esett vissza két esztendő alatt.

A Forma-1 vezetői új piacokat kívánnak meghódítani. Rájöttek, hogy a sportág növekvő népszerűségét úgy érhetik el a legkönnyebb módon, hogy a cirkuszt minél közelebb viszik a néphez. India, Kína és más nagy népességű ázsiai országok piacára történő belépéssel a sorozat népszerűsége rohamosan emelkedett az utóbbi években, ez pedig magával vonta a marketingérték növekedését, amely révén a közvetítő csatornák jogdíjai is emelkedtek, s rengeteg új szponzor csatlakozott a királykategóriához.

Érdekes módon sok szakértő szerint a világgazdasági válság még inkább felgyorsíthatja e globalizációs folyamatokat. A már amúgy is magas jogdíjak folyamatos emelkedése előidézheti, hogy egyes helyszínek akár önként is szabadulni akarnak majd a sorozattól, illetve nem törekednek lejáró szerződésük meghosszabbítására, mint azt például Valencia esetében már hallani is lehet. Új helyszínek építése nem olcsó mulatság, főleg ha hozzáadjuk az évente kifizetésre kerülő jogdíjakat is, ami sokkal megfontoltabbá tette a rendezésre pályázó országokat is. Európát Róma képviselheti majd az új helyszínek közül, továbbá lehet hallani egy esetleges Bolgár Nagydíj megrendezéséről is, ám ez utóbbi realitása egyelőre igen csekély. Az Európán kívüli országok csatlakozási szándéka ugyanakkor sokkal markánsabb, Dél-Korea idén már be is mutatkozott újépítésű aszfaltcsíkjával, (még ha komoly csúszások is voltak a megépítésével). India is teljesen új helyszínt épít, korábban ezt tették Bahreinben és Abu-Dzabiban, az oroszok is két éven belül elkezdik saját szocsi ringüket felhúzni. Tehát az elmondható, hogy a válság által kevésbé érintett fejlődő országokban (India), az arab régióban (Emírségek) és az óriási emberbázissal rendelkező államokban (Oroszország) sok európai helyszínnel ellentétben még mindig hatalmas az elkötelezettség a Forma-1-be való belépést illetően az utóbbi években fennálló világgazdasági nehézségek ellenére.

Az ázsiai térhódítás tehát fontos stratégiai döntés Bernie Ecclestone cégcsoportja számára, ezt a profitorientált szemléletet lehet szeretni vagy utáni, azt mindenesetre már elérte az üzletember, hogy  a száguldó cirkuszból szép lassan száguldó vándorcirkusz vált.   

Odler Norbert