Elsüllyesztették a Kékszalag legendás hajóját, hogy megmeneküljön
A Magyar Vitorlás Szövetség várakozása szerint, közel hatszáz hajó áll majd rajthoz a 2020. július 30-án induló 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenyét már 1934-ben is megrendezték. Ezt követően 2 évente álltak rajthoz a hajók, majd a II. világháború idején néhány évig a verseny elmaradt. A hagyományt aztán 1947-ben élesztették újra, és azóta a nagydíj sikere rendületlen. Olyannyira, hogy népszerűségének köszönhetően 2001-től már minden évben megrendezik. A verseny különlegességéhez hozzájárul az is, hogy együtt rajtolnak a hagyományos egytestű hajók, a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók.
Az egytestű, klasszikus hajók közül jónéhány van, amely már évtizedek óta szeli a Balaton habjait, és még mindig jó eséllyel indul a tókerülő versenyen.
Kishamis: A Balaton legrégibb hajója
A Kishamis a Balatonon napjainkban is használt hajók közül a legidősebb. Az "Öreg Hölgy" 124 éves!
A ma már műemléknek számító vitorlást 1896-ban kezdték el építeni Ádám Károly részére a Balatonfüredi Hajógyárban.
1897 tavaszán pedig már vízre bocsátották. Később az Ádám családtól a Széchenyi család birtokába került. A háború ideje alatt azonban az addig egyik versenyt a másik után nyerő hajó veszélybe került.
Az évek során többször felújították, és eredeti nevét is visszakapta. A németek az északi, a szovjetek a déli parton vertek tábort. 1944 őszén a németek utasításba adták, hogy minden átkelésre alkalmas eszközt meg kell semmisíteni.
Számos hajógyárat és vitorlást felgyújtottak, és alighanem ez a sors várt a Balaton legidősebb hajójára is. Ekkor azonban a hajógyár munkatársai, akik akkor a vitorlás legénységét alkották, összefogtak, hogy megmentsék a Kishamist a pusztulástól. Az éj leple alatt a hajót Tihany alá vitték, mivel tudták, hogy a tó itt a legmélyebb. Ekkor kiütötték az alját és szánt szándékkal elsüllyesztették, hogy a vitorlás megmenekülhessen.
1945 tavaszán a háború véget ért, nyáron pedig kiemelték a hajót. A Kishamis ekkor új nevet kapott, Konstadtra keresztelték át. A felújítására sajnos nem volt pénz, így jódarabig egy üres raktárban árválkodott. 1953 tavaszán felújították, 3 évvel később pedig eredeti nevét is visszakapta.
Megpróbáltatásai ekkor azonban még nem értek véget. A 70-es években egy nagyobb felújításon esett át. Csakhogy az erre szánt fenyőt a szovjetek gesztenyefára cserélték, így a hajótest két év alatt romlásnak indult. Később aztán műanyag borítást kapott, de a fa olajjal való ápolása a mai napig minden évben körültekintő munkát igényel.
A II. világháború előtti idill, háttérben a Kishamissal.
Fotó: Fortepan/Turbéky Eszter
A Kishamis kormányosa a 82 éves Hrehuss György, aki a Balaton egyik legismertebb egyénisége. Hrehuss egy gimnáziumi munka kapcsán került a Balatonra. Benne volt abban a csapatban, akik ultrahangos mérések segítségével elkészítették a tó mélységi térképét. Saját bevallása szerint ekkor szeretett bele a Balatonba, és az itt megszerzett tudást is a mai napig használja. A Kishamisra 1962-ben hívták először versenyezni, a következő évtől kezdve pedig már a legénység állandó tagjává vált. Ezt követően több másik hajóba is átült, de 1996-tól ő a Kishamis első kormányosa.
Hrehuss György és legénysége a 2018-as Kékszalag Díjátadóján.
Fotó: Facebook.com/KishamisCutter1896
Nemere II.: A rekorder hajó
A Nemere II. egy három hajóból álló, 75-ös cirkáló első hajója. A Kishamishoz hasonlóan ezt a vitorlást is a Balatonfüredi Hajógyárban építették. Testvérei a Sirocco és a Lillafüred. A Nemere II. 1944 nyarán készült el dr. Márkus András számára. A hajó a háború éveit a Balaton partján sértetlenül vészelte át, de még évekig nem került vízre. 1950-ben aztán a Balatonfüredi Vasas SC bérbe vette a Márkus családtól. Még ebben az évben megkezdték a vitorlással való versenyzést, és az évadnyitó regattát meg is nyerték vele.
Ezt követően ötször nyerte meg a Kékszalagot, 1955-ben pedig sporttörténelmet írt, amikor 10 óra 40 perc alatt vitorlázta le a távot.
Ezt a rekordot 2012-ig, azaz 57 évig nem tudták megdönteni.
A 90-es években a hajó állapota leromlott. Ekkor a Magyar Vitorlás Szövetség pályázatot írt ki a felújítására, ami 1998-ban el is kezdődött. A hajót 2000-ben tették újra vízre, és azóta megint versenyez.
A tölgyfából készült Nemere II. 2000-től újra versenyez.
Fotó: Facebook.com/NemereII
A Nemere II. tavalyi kormányosa Újhelyi-Gáspár Miklós. Ő volt az, aki csapatával először versenyzett 18 lábas hajóval a Kékszalagon. A 2004-es viadalon ezzel az abszolút 3. helyezést sikerült megszereznie. Csapata, a Liberty Sailing Team, 2010-ben Európa Bajnoki címet nyert a Garda tavon rendezett nyílt EB-n. Ezzel a csapat belépett a nemzetközileg is elismert skiff vitorlázók elit körébe.
Újhelyi-Miklós Gábor és csapata versenyzés közben.
Fotó:Facebook.com/BeLight18ftSkiffTeam
Sirocco: A Nemere II. testvére
A három 75-ös cirkálóból ez a vitorlás épült meg másodikként. A hajót 1944-ben Big Boy néven kezdték el építeni, ám a munkálatok a háború miatt félbeszakadtak, így csak 1947-ben készült el.
Egy évvel később kétárbocos vitorlássá alakították át, mert export megrendelések reményében egy 50 m-es társával az Adrián kívánták bemutatni. A két hajót az ÁVH a határ előtt feltartóztatta azzal az indokkal, hogy a tőkesúly aranyat rejt. A lefoglalt hajók állami tulajdonba kerültek.
A Big Boyt visszaalakították egyárbocos hajóvá, és Győzelem néven párt és állami üdülőkben szolgált, de felújításáról nem gondoskodtak. A leromlott állapotú hajót, darabokra vágva a Zánkai Úttörőtáborba akarták szállítani. A vitorlázást szerető emberek kezdeményezésére a Közlekedési Múzeum védetté nyilvánította. A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) tulajdonába és a Vízimentők SE kezelésébe Balatonalmádiba került. Itt elvállalták a hajó rendbetételét. A javítás 1982-től 1984-ig tartott. Az MVSZ tulajdonosként a motort és a szerelés költségeit biztosította. A hajó ekkor kapta a Sirocco nevet. Ezt követően mentésre és oktatásra használták, valamint zsűrihajóként szövetségi versenyeken vett részt. A hajót továbbra is csak részlegesen újították fel, így 1986-ban már nem tudták vízre tenni. Izsák Szabolcs ekkor alapítványt hozzott létre a hajó megmentésére, és elkezdte a felújítását. A munkálatok végét ő már nem élhette meg, így a hajó rendbetételét végül Cittel Lajos fejezte be, aki jelenleg is a vitorlás első számú kormányosa.
A Sirocco minden komolyabb nagyhajós versenyen szerepel.
Fotó: Facebook.com/Sirocco75
A Siroccó jelenlegi kormányosa Cittel Lajos, aki a hajó felújítását is vezette. Gyerekkorában szeretett bele a Balatonon suhanó hajók látványába, majd Fűzfőn tanult csónaképítőnek. Több hajóosztályban is versenyzett, de a 80-as években a vitorlást szörfdeszkára cserélte. Utóbbi sportágban az Olimpián is képviselte hazáját. 1992-ben aztán újra hajóba ült, és körbevitorlázta a földet. Hazatérése után ismét a hajóépítésé lett a főszerep az életében, mind a három 75-ös cirkáló felújításában résztvett.
Cittel Lajos (balról) és csapata a 2015-ös Kékszalag díjátadásán.
Fotó: Facebook.com/Sirocco75
Capella: A 70-es cirkáló
A Capella 2019-ben abszolútban 17., a klasszikusok között 1., a „hagyományos” egytestű hajók között pedi 2. lett.
A Capella nyerte az idei Izsák Szabolcs Emlékversenyt.
Fotó: Facebook.com/CapellaVitolás70-esCirkáló
A Capella kormányosa Pomucz Tamás, aki 1989-ben Repülő Hollandiban Argay Bélával Európa-bajnoki címet szerzett. Ezen kívül évtizedekig volt a vitorlás válogatott szövetségi kapitánya. Napjainkban testvérével vitorlás boltot üzemeltet Siófokon, és edzőként is tevékenykedik.
A Capella legénysége a tavalyi Kékszalag után.
Facebook.com/CapellaVitorlás70-esCirkáló
A 2020. július 29-én megrendezésre kerülő Kékpántlika versenyről és a másnap induló Kékszalag Nagydíjról a Sport365 helyszíni bejelentkezésekkel, interjúkkal és képriportokkal számol be az olvasóknak.
Kövesse a Balaton legnagyobb vitorlás eseményét a Sport365-ön!
Forrás: MVSZ.hu
Facebook.com/Sirocco75
Facebook.com/NemereII
Facebook.com/CapellaVitorlás70-esCirkáló
Facebook.com/BeLight18ftSkiffTeam