Elsüllyedt a hajója, mentőtutajon várta, hogy megtalálják
A Vendée Globe versenyzői tovább küzdenek az elemekkel. Bár a mezőny egy része jól halad, az idei versenyen már hárman feladni kényszerültek. A legriasztóbb eset a tegnapi versenynapon történt, Kevin Escoffier hajója ugyanis annyira megsérült, hogy a sportolónak azonnal el kellett hagynia azt, és mentőtutajba kellett szállnia. A földkerülő 19. versenynapjáról Szentandrási-Szabó Attila beszámolóját változtatások nélkül közöljük, cikkünk végén pedig az is kiderül, mik a legfrissebb hírek Kevin Escoffier-ről.
Vendée Globe 2020 helyzetjelentés (22. nap 2020. november 30.)
Talán az egyik legszörnyűbb nap az idei Vendée Globe-on, legalábbis eddig mindenképpen, és nagyon remélem, hogy nem is lesz, nem hogy rosszabb, de még hasonló sem a továbbiakban. Pedig reggel még minden jól indult, sőt még koradélután is úgy tűnt, hogy a létező legeseménytelenebb nap lesz a mai, az eddigi napok után. Délután aztán kaptuk a döbbenetes hírt, hogy Kevin Escoffier PRB nevű hajójába víz tört be, süllyed. A kapitány vészjelzést adott le, majd elhagyta a hajót és a mentőtutajba szállt.
A rendezők a legközelebbi versenyzőt, Jean Le Cam-et a helyszínre irányítottak a Yes We Cam-mel, a PRB utolsó ismert pozícióját megadva neki. Hamarosan jött a jó hír, hogy “János király” rátalált a bajba jutott versenyzőre, beindítja a motorját, hogy a mentési manőverbe kezdjen és fel tudja venni.
A sors furcsa fintora, hogy a 2008-as Vendée Globe-on az akkori PRB nevű hajót irányító Vincent Riou mentette ki éppen Jean Le Cam-et, amiért egyébként utána megkapta a Francia Köztársaság Becsületrendjét és noha célba sem ért végül, műszaki hiba miatt – mely eredete visszavezethető a mentésre – odaítélték neki a megosztott harmadik helyezést.
Ha valaki, hát éppen “János király” tudja, hogy mennyire fontos ilyenkor a gyors segítség. Most pedig Jean Le Cam indult elsőként menteni a PRB-ről Kevin Escoffier kapitányt. Azonban a motor beindításával hirtelen problémák adódtak, és közben elveszítette a kapcsolatot Kevin Escoffier-rel. A versenyrendezőség ezért, még további 3 hajót küldtek a mentésre. Először Yannick Bestaven-t a Maître CoQ IV.-en és Boris Herrmann-t a Seaexplorer-rel. Majd még Sébastien Simon-t az Arkea Paprec-cel.
Mikor a sajnálatos eset történt, akkor éppen 35 csomós széllökések sem voltak ritkák, 4 és fél, 5 méteres hullámokkal. A mentést tovább nehezíti, hogy a körülmények sem “teljesen ideálisak”, csak nagyon keveset javultak, azonban még mindig erős 20 csomó feletti széllökések vannak, kb. 4 méteres hullámokkal, miközben esik és már besötétedett.
Sajnos elveszítették vele a vizuális, és a rádiókapcsolatot a sötét és a magas hullámok miatt. Remélem hamarosan örömhírként olvashatjuk, vagy legkésőbb holnap reggel tudomásunkra jut, hogy a mentés sikerült, Kevin Escoffier biztonságban van egy másik hajón.
A PRB egyébként nem egy új hajó, sőt már majdnem öregnek számít, 2010-es építésével. Ehhez képest igen jó helyen állt vele Kevin Escoffier, igaz azóta többször átépítették, modernizálták. Még hydrofoil uszonyokat is kapott az előző 2016-os Vendée Globe óta, mert akkor még ezek nélkül indult. Azonban most komoly kérdésként merül fel, hogy megfelelő volt-e ez az átalakítás, nem csak a mostani eset tükrében. Hanem mint ismeretes, nem volt teljesen előjel nélküli a probléma a hajóval. A rajt után ugyanis három nappal az első frontszélben már víz tört be a PRB kajütjébe. A foil-nál szivárgott be a víz. Akkor mintha kézben tudta volna tartani a problémát Kevin Escoffier, és később kijavította.
Nem tudjuk még, hogy a mostani végzetes hiba összefüggésben van-e ezzel a korábbi esettel, de úgy gondolom, hogy nagy valószínűséggel igen. Valahogy biztosan!
Az élen még mindig, de kicsivel kisebb előnnyel Charlie Dalin az Apivia kapitánya, akinek már 4 és fél nap az időarányos hátránya az előző bajnokhoz képest, amihez még egy napot hozzá kell majd adni, a jéghatár “felhúzásával” hosszabbra nyúlt pálya miatt. Második a “félszárnyú” LinkedOut nevű hajójával Thomas Ruyant tengerész. A verseny további állását a mentés jelentősen befolyásolja, azonban a résztvevőknek majd a végelszámolásnál pontosan jóváírják a mentésre fordított időt.
Igaz, ez sovány vigasz, mert akkor már nem ugyanabban az időjárási körülményben haladhatnak. Azonban kérdés sem merülhet fel, hogy ilyenkor mi a fontos!
Bármelyikükkel, bármikor előfordulhat ilyen, és megnyugtató azt tudniuk, hogy az óceán közepén is számíthatnak egymásra, a versenytársakra, miközben azért komoly ellenfelek. Harmadiknak jött fel Louis Burton a Bureau Vallee 2-vel, negyedikre erősödött a mentésben résztvevő (így hamarosan biztosan visszaeső) Sébastien Simon navigálta Arkea Paprec, és ötödik Yannick Bestaven a Maître CoQ IV. kapitánya, aki szintén a mentőcsapat része. A rendszer hatodiknak hozza még a szerencsétlenül járt Kevin Escoffier-t a PRB fedélzetén. Hetedikre esett vissza az első számú “mentőhajóval” Jean Le Cam a Yes We Cam kormányánál. Nyolcadik a mentésre irányított Boris Herrmann a Seaexplorer nevű hajójával. Továbbra is tartja kilencedik helyét Damien Seguin navigálta Groupe Apicil, 10. Giancarlo Pedote a Prysmian nevű hajójával. 11. helyre jött fel Benjamin Dutreux az Omia – Water Family kormányosa, 12. helyre szorult Sam Davies a Initiatives – Coeur kormányosa, és tartja a 13. helyét a második hölgy versenyző, Isabelle Joschket a MACSF nevű hajójával.
Az élmezőny bár egyben, de a vége leszakad, így már csak 17-en vannak elől, amibe jelenleg még benne van a Hugo Boss, és a PRB is. A leszakadt 18-19. helyen állók akaratukon kívül csatlakoznak a sereghajtó mezőnyhöz, mert azok szerintem hamarosan utolérik őket, köztük a már 21. Armel Tripon navigálta L’Occitane-nal.
A pályakulcsot hordozó Jérémie Beyou a Charal kapitánya pedig Brazília keleti “csücskénél” a teljes mezőny legvégén, már “csak” 600 mérföld hátránnyal az előtte haladóhoz.
BRÉKING!
Bár Szentandrási-Szabó Attila bejegyzésének elkészültekor még folyt a bajba jutott sportoló mentése, azóta szerencsére Jean Le Camnek sikerült megtalálni Kevin Escoffiert.
A PRB csapat nyilatkozata:
"Már Jean-nal van a fedélzeten! Most láttuk. Váltottunk néhány szót, de részletesebben még nem beszéltünk. Hatalmas megkönnyebbülés ez az egész csapatnak, Kevin családjának és mindazoknak, akik a vízen vagy a szárazföldön részt vesznek a Vendée Globe-on.
Az órák Kevin utolsó üzenete után végtelennek tűntek. A többiek mindent megtettek annak érdekében, hogy megtalálják társukatt, aki az Indiai-óceán határában, a Jóreménység fokától 600 mérföldre délnyugatra szállt át a mentőtutajba.
Kevint már láthattuk a Yes We Cam fedélzetén egy élő videón keresztül. Még nem beszéltünk a PRB kapitányával, csak láttuk, hogy mosolyogva ül Jean Le Cam mellett, abban a kabátban, ami a túlélését segítette."
https://m.facebook.com
A legfrissebb videó arról, hogy Kevin Escoffier már Jean Le Cam (becenevén "János Király") hajóján, biztonságban van. Kevin nagyon elérzékenyült az életveszélyes kaland után versenytársa hajóján.
Jean Le Cam igazi tengerész és sportember!
A francia grafikus, Vincent Hop megrajzolta, ahogy Kevin Escoffier hajója, a PRB kettétörik:
Borítókép: Facebook.com/Kevin Escoffier-PRB
Sport365.hu – Kettétört és elsüllyedt a hajója, mentőtutajba kellett szállnia
Ahogy arról korábban beszámoltunk, Kevin Escoffier hajója olyan súlyosan megsérült a földkerülő Vendée Globe vitorlásversenyen, hogy süllyedni kezdett, így a versenyzőnek nem maradt más választása, mint hogy a mentőtutajon reménykedve várja megmentőjét. Szerencsére Jean Le Cam még idejében odaért a bajba jutott társáért. A hihetetlenül veszélyes balesetről most maga a résztvevő számolt be, egy hosszabb írásban.