Ma már a javában a szabadedzésekkel hangolódnak a MotoGP pilótái – mindhárom géposztályban – az évadnyitó küzdelemre Katarban, ahol már nyolc éve mérkőzhetnek meg a motoros vb versenyzői. A Losail-i versenypálya ugyanis 2004-ben épült meg mindössze egyetlen év alatt, 58 millió dollárból, a létesítményen pedig több mint 1000 munkás dolgozott, hogy minél hamarabb elkészüljön. Az aszfaltcsík 5,4 kilométer hosszú és összesen tizenöt, gyors és lassú kanyart – tíz jobbost, öt balos – foglal magába, valamint az 1048 méteres célegyenest, melynek végén a versenyzők elérhetik a 330 kilométer per órás sebességet is. A versenypálya érdekessége, hogy sivatag közepén található, így mesterséges gyepsávval ültették körbe, hogy a homok ne kerülhessen az aszfaltra. A katari futam 2007 óta nyitja a szezont, 2008 óta pedig a MotoGP történetének egyetlen éjszakai küzdelmeként szerepel a versenynaptárban.
A Katari Nagydíj királykategória jelenlegi mezőnyéből a leginkább a címvédő Casey Stonernek fekszik, a Honda versenyzője ugyanis az elmúlt öt évben, 2010 kivételével mindig megnyerte ezt a futamot. Az ausztrál motoros mindezt pedig úgy tette, hogy az elmúlt három évben az első rajtkockából is indulhatott. Katarban a legfontosabb taktikai elem a gumiválasztás, hiszen éjszaka a sivatag közepén hirtelen hűl le a levegő és az aszfalt is, amin a keményebb keverékű gumik nem tapadnak olyan megfelelően. Így leginkább ez nehezíti majd meg a pilóták és a csapatok dolgát.
A katari versenyhétvégén a Moto3-as mezőny szombaton 18 órakor kezdi meg a rajthelyekért a küzdelmet az időmérőn, majd a legalsó géposztály után a Moto2-es és a MotoGP-s kvalifikáció következik. A futamok pedig vasárnap 19 órakor szintén ebben a kategória sorrendben zajlanak. Az időmérőket és a versenyeket is élőben közvetíti a DigiSport csatorna.