Forma-1 / Motorsport

Egy éve Hamilton kaszált Montrealban, de ez lesz idén is?

A Circuit Gilles Villeneuve versenypályán egy kör 4,361 km, a verseny pedig 70 körös szokott lenni. Az 1967-es világkiállítás területére, a szépséges Notre Dame szigetre pálya igazi különlegesség, ahol egy betonfalakkal övezett, az utcai és épített versenypályák jellemzőit ötvöző aszfaltcsíkot alakítottak ki.

Az évek során szinte alig változtattak rajta, mindössze boxait és a fiatal Riccardo Paletti 1982-es halála miatt rossz emlékű rajtrácsát helyezték át a pálya egy másik szakaszára.

Klausztrofóbiásoknak nem ajánlott
A versenyzőkben időnként klausztrofóbiás érzéseket keltő, túlontúl sík pálya a fékek, célegyenesét megelőző jobb-bal síkánja pedig a bátorság próbája. Utóbbi főleg a centiméterekre húzódó betonfal miatt.

A pálya névadója, Gilles Villeneuve nyerte itt a legelső versenyt, a Forma-1-ben tizennyolc évvel később bemutatkozó fia, Jacques legjobb eredménye azonban az 1996-ban Damon Hill mögött elért második hely lett csak. A pálya viszont többeknek is nagyon kedves a valaha volt Forma-1-es mezőnyben, hiszen itt aratta egyetlen győzelmét 1994-ben Jean Alesi, míg Michael Schumacher hét alkalommal is nyerni tudott karrierje során, ezzel kapcsolatban szinte borítékolható, hogy nem most jön a nyolcadik siker.

A horrorkanyar
Valakinek nem éppen kellemes emlékei fűződnek a pályához. A Casino-kanyar Nigel Mansell kínos pillanatára emlékeztet, aki váltóhiba miatt az utolsó körben vesztette el a biztosnak hitt győzelmet. Robert Kubica pedig 2007-ben szenvedett balesetet, ezután erős kétségek támadtak a pálya biztonsága felől, ám egyéb lehetőség híján helye továbbra is biztosnak tűnik a versenynaptárban.

Kubica balesetének videója:

Íme egy dermesztő képsorozat a balesetről:

Végül pedig egy harmadik kameraállásból is megnézhető, innen mégdurvábbnak tűnik:

Egy évvel ezelőtt Hamilton megállíthatatlan volt
Már a szabadedzések is sok izgalmat szállítottak, hiszen Button, Vettel és Hamilton is megnyert egyet-egyet. Az időmérő aztán Hamilton győzelmét hozta, de a Red Bull szorosan ott volt a nyakán. Végül tehát Hamilton indulhatott az első helyről, ezzel pedig megszakította a Red Bull pole pozíciós sorozatát, amely az évadnyitó óta tartott. Egy nagyon eseménydús verseny után a brit győzött Button és Alonso előtt. A McLaren negyedik győzelmét szerezték meg. Alonso harmadikként fejezte be a versenyt a negyedik helyről indulva. Két alkalommal is hátráltatták a lekörözöttek, így először Hamilton, majd Button kapott jó lehetőséget az előzésre. Vettel negyedik, míg Webber ötödik lett. A nagydíj után az egyéni bajnokság vezetését Hamilton vette át 3 ponttal Button, 6 ponttal Webber előtt. A McLaren 22 pontosra növelte előnyét a konstruktőri bajnokságban Montreál után.

A futam érdekessége volt, hogy Sébastien Buemi egy körön át vezetni tudta a versenyt a Toro Rosso-Ferrarival, végül a 8. helyen ért célba. A rekordtartó Schumacher csak a 11. helyen végzett.

A jelenlegi erőviszonyokat nézve újabb Vettel győzelem jósolható, bár Alonso és a Ferrari egyre-jobban magára talál. Lehet, hogy éppen Montreálban csípheti el a német világbajnok elől az első helyet.

P.B.