Forma-1 / Motorsport

Ecclestone: A Mercedes és a Ferrari teszi tönkre a Forma–1-et

 

Miközben a Forma–1 hivatalosan a téli álmát alussza, a háttérben valójában kőkemény hatalmi harcok dúlnak. A frontvonal egyik oldalán Bernie Ecclestone áll, aki Jean Todt FIA-elnökkel összefogva igyekszik meggyengíteni a szerinte túlságosan is megerősödött ellenfeleket, a Mercedest és a Ferrarit. Ecclestone már régóta támadja a jelenlegi motorformulát, pár hete pedig Todttal közösen előállt az alternatív motorok ötletével. Hivatalosan a költségcsökkentés és a privát csapatok segítésével indokolták ezen ötletüket, valójában azonban főként hatalmi pozíciójuk erősítése lenne vele a céljuk.

 
És ezt a FOM ügyvezetője nem is titkolja: a BBC-nek adott interjújában elmondta, nagyon is zavarja, hogy a Mercedes és a Ferrari ilyen nagy hatalomra tettek szert, mivel ezzel véleménye szerint a szakadék felé sodorják az F1-et. „Mi próbáljuk megmenteni a sportágat, ezek az emberek pedig csak a saját hasznukra próbálják megmenteni azt” – utalt a két élcsapatra. „A Mercedest segítjük. A Ferrari számára teljesen mindegy, milyen motorral versenyez, szóval ez a Mercedesnek jó. Ha úgy tetszik, tönkretesszük a Forma–1-et egy gyártó miatt, amely a többihez hasonlóan bármelyik pillanatban távozhat, ha épp nem tetszik neki valami. A BMW, a Toyota is így csinálta” – bírált keményen.
 
""
 
A Ferrari a közelmúltban élt exkluzív vétójogával, s meghiúsította az FIA költségcsökkentésre irányuló javaslatát, majd a csapatok leszavazták Todték alternatív motorra vonatkozó ötletét is. A múlt héten erre reagálva az FIA Motorsport Világtanácsa külön hatalommal ruházta fel Ecclestone-t és az elnök Todtot, akik ennek értelmében a jövőben a csapatokat megkerülve is javaslatokat tehetnek és döntéseket hozhatnak az F1 problémás kérdéseiben, mint amilyen az erőforrások, a költségcsökkentés, valamint a sportági irányítás ügye. A szavazáson a 27 tagból mindössze egy mondott nemet erre: a Ferrari.
 
Sokan kétkednek abban, hogy e felhatalmazás a gyakorlatban ér-e bármit is, Ecclestone azonban kijelentette, bár neki sem tetszik, hogy az alternatív motorral kétszintessé válhat a királykategória, ha a csapatok nem hajlandóak kompromisszumokra, igenis megvalósítják azt.
 
A brit elárulta, a Ferrari máris levelet írt az FIA-nak, melyben jogi érvekkel előállva hangsúlyozta, a szövetségnek nincs joga ilyen hatalmat adni nekik. „Az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy figyelmen kívül hagyjuk, mit mondott a Ferrari, és folytatjuk, ahogy eddig, kijelentve: »Választhattok, vagy hagyjátok, vagy bíróságra mentek, aztán meglátjuk, ők mit gondolnak erről!« Véleményem szerint ha bíróságra mennénk, könnyedén nyernénk” – mondta erről Ecclestone.
 
""
 
A brit üzletembert leginkább az aggasztja, hogy a mezőny nagy részét motorral ellátó Mercedesszel és Ferrarival szemben képtelenek fellépni, mert a „teljes irányítás” az ő kezükben van. „Ha Toto Wolff fölemeli a kezét, és azt mondja, a karácsony december 26-án lesz, mindenki egyetért vele – a Ferrarival ugyanez a helyzet. Annyi minden van, amiről tudjuk, hogy megtehetnénk, és meg is kéne tennünk, hogy az F1-et olyanná tehessük, amilyennek lennie kell. Ez a showbiznisz. Azért vagyunk itt, hogy szórakoztassuk a közönséget. Nem pedig azért, hogy létrehozzunk egy show-t, amiben a Mercedes és a Ferrari bemutathatja az autóit.”
 
Idközben a Ferrari reagált Ecclestone szavaira, s kiemelte: az FIA-nak írt levelében csak annyit kértel, hogy tisztázzák, amiről a Motorsport Világtanács döntött. A Scuderia hangsúlyozta, csak biztosra akarnak menni, hogy azok a kormányzási alapelvek, melyeket Ecclestone-nal és az FIA-val, valamint a többi részvényessel lefektettek, továbbra is teljesülnek-e. Emellett leszögezték, Ecclestone az ő és a Mercedes hatalmáról tett kijelentése „vitatható feltételezés”. „A Ferrari úgy tudja, a karácsonyt december 25-én tartják idén, és a jövőben is” – jegyezték meg.
 
""
 
A Mercedes nem kívánta kommentálni a brit üzletember szavait, ehelyett inkább előállt pár ténnyel, melyek az F1 iránti elkötelezettségüket jelzik. Többek között kiemelték, hogy 1993 óta – ilyen-olyan formában – folyamatosan jelen vannak az F1-ben, és 2020-ig el is kötelezték magukat a sportág iránt. Aláhúzták, hogy már 25 szezont teljesítettek, ami a bajnokság történetének 40%-át teszi ki, s emellett 1996 óta partnerei Ecclestone-éknak, hiszen ők biztosítják a biztonsági és orvosi autókat a futamokon. Végül pedig gyári társaikat is védelmükbe vették, s rámutattak, a Ferrari 66, a Renault 37, a Mercedes és a Honda összesen 25 szezont futott már a királykategóriában, azaz a sportág történetének öt leghűségesebb tagja közé tartoznak (a 3. Ford jelenleg nincs a mezőnyben).