Forma-1 / Motorsport

Durva motorháború jöhet a Forma-1-ben – kiszállhat a Mercedes!

""

A Brazil Nagydíj hétvégéjén újra tárgyalóasztalhoz ültek a motorgyártók, hogy megpróbáljanak egyezségre jutni a motorfejlesztéseket korlátozó szabályok módosításáról. Hosszas vita után azonban nem született végső megoldás. A Ferrari és a Renault eredeti javaslata szerint szeretett volna az eddig meglévő 32-höz további 13 módosító pontot hozzáadni, hogy az erőforrásokon jövőre a jelenlegi szabályok által engedélyezett 48% helyett 67%-ban lehessen változtatni.

A Mercedes az egyeztetésen úgy mondott nemet ezen ötletre, hogy közben hajlandóságot mutatott némi kompromisszumra: ők 5 módosító pont hozzáadását engedélyeznék a meglévőkhöz. Ezzel a motornak az 56%-a válna módosíthatóvá. A németek szerint ennél nagyobb szabadságot nem szabadna adni a gyártóknak, mivel az a költségek drasztikus emelkedéséhez vezetne. Emellett pedig véleményük szerint a szabályok már a kezdetektől világosan fogalmaztak a motorfejlesztésről, így ha riválisaik nem végeztek elég jó munkát, attól még nincs joguk máris szabályváltoztatásokat követelni.

Csakhogy a Ferrari és a Renault komolyan aggódnak amiatt, hogy a jelenlegi korlátozások keretein belül nem tudják majd utolérni a németeket. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója felhívta a figyelmet: "Minket öt éven át mindenféle aerodinamikai megszorításokkal hátráltattak. Akkor senki sem szólt ez ellen. Mi csak azt várnánk a Mercedestől, hogy legalább az esélyt adják meg nekünk arra, hogy közelebb kerüljünk hozzájuk” – érvelt az osztrák.

Bernie Ecclestone a közelmúltban felvetette, talán lehetőséget kéne biztosítani a Ferrarinak és a Renault-nak a felzárkózásra, így engedélyezni nekik bizonyos módosításokat, miközben a Mercedesnek ugyanaz tilos lenne. Noha ezen lépés sportszerűsége erősen megkérdőjelezhető, a Német Túraautó-bajnokságban (DTM) a közelmúltban éppen a gyenge szezont futó Mercedes kapott engedélyt arra, hogy meglévő hátránya csökkentése érdekében külön fejlesszen.

A Renault egyébként az Auto Motor und Sport szerint már a Mercedes által javasolt plusz öt módosító pontra is rábólintana a fejlődés érdekében – a Ferrari azonban hajthatatlan, és azzal fenyeget, hogy ha nem kapják meg a követelt 13 módosító pontot, élni fognak a csapatok közül csak őket illető vétójogukkal, mely révén a technikai szabályok bármely pontja ellen tiltakozhatnak. Az olaszok ezzel elméletben akár azt is elérhetnék, hogy teljesen feloldjanak mindenféle korlátozást a motorfejlesztés terén. 2016-ra ehhez egyébként elegendő lenne az is, ha rajtuk kívül a Renault és a Honda is áldását adná – a hosszabb távú változtatáshoz ugyanis az egyszerű többség is elegendő.

 

Vissza a V8-asokhoz?

A korlátlan fejlesztés ugyanakkor valóban a kiadások növekedését eredményezné, ami pedig a partnercsapatok számára elfogadhatatlan lenne. Az Auto Motor und Sport szerint itt jönne képbe egy vészmegoldás, melyet a kisebb alakulatok (így a Mercedes anyagi nehézségekkel küzdő partnerei, a Force India és a Lotus) is támogatnának: a visszatérés a V8-as motorokra. A lap megemlíti, hogy Helmut Marko szerint a csapatoknak már most a 80%-a szívesebben versenyezne a régi erőforrásokkal, mivel azok jóval olcsóbbak voltak a mostaniaknál.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a kérdéssel kapcsolatban elmondta: "Senki sem szeret visszalépni egy lépcsőfokot. Olykor viszont be kell látni, ha valami félresikerült. Ha a Forma–1-et ezzel életben tarthatnánk, miért ne? Valamilyen szinten a költségek a gyártók számára is tarthatatlanok.”

A költségek és az F1 bevételeinek igazságtalan elosztása miatt panaszkodó három csapat, a Lotus, a Force India és a Sauber vélhetően nem elleneznék ezen lépést: ők már eredetileg sem támogatták az idei új motorformula bevezetését. Más kérdés, hogy a V8-asok visszatérése növelné a Mercedes elvesztésének kockázatát. Niki Lauda, a németek tanácsadója ugyanis máris leszögezte: "Ha visszatérnek a V8-as motorok, a Mercedes kiszáll a sorozatból.”

És vélhetően az F1-be jövőre éppen az új technológiák miatt visszatérő Honda is hasonlóan tenne – miközben a királykategóriával rendre összefüggésbe hozott más gyártók (Audi, Porsche) is végleg letennének egy esetleges F1-es projekt lehetőségéről…