Forma 1 / Motorsport

Drasztikus megoldással lehetnek hangosabbak jövőre az F1-es autók

Az FIA szabályai a jelenlegi motorformula 2014-es bevezetése óta nem csupán azt írják elő, hogy az autóknak a korábbi kettő helyett csupán egy kipufogója lehet, de egyúttal annak pontos helyzetét is meghatározzák. Ezen szigorítást elsősorban azért vezették be, hogy megszüntessék annak a gyakorlatát, hogy a mérnökök aerodinamikai célokra, a padlólemez és a diffúzor hatékonyságának növelésére használják fel a motorból kiáramló forró gázokat.

""
 
Csakhogy amióta V6-os turbómotorokkal versenyez a mezőny, az erőforrások hangereje a turbófeltöltő és kompresszora miatt jelentős mértékben csökkent – s ez tavaly óta problémája az F1-nek. Idén tavasszal fölmerült, javulást lehetne elérni e téren, ha újra kettőre növelnék a kipufogócsövek számát, s nemrégiben az FIA világtanácsa el is fogadta az ezzel kapcsolatos javaslatot. Új előírásukban rögzítették, 2016-tól minden gyártónak két, egymástól elkülönített csövön kell kivezetnie a közvetlenül a motorból áramló, valamint a turbón keresztül átmenő gázokat. A most kiadott új szabálykönyvből viszont az is kiderül, hogy a turbóból érkező kipufogó szét is ágazhat, azaz a csapatoknak lehetőségük nyílik arra, hogy a mostani egy helyett autóiknak a következő szezonban akár három kipufogócsövük legyen.
 
A járulékos két kipufogócső az úgynevezett wastegate-cső lenne, melybe lényegében a turbófeltöltőn belül elhelyezett szelepen át kerül a kipufogógáz. A megoldásra azért van szükség, hogy elkerüljék a turbófeltöltő túlnyomását: a fölösleges gázokat jelenleg kieresztik a szelepen, s azok a normál (az egyetlenegy) kipufogócsövön keresztül távoznak. 2016-tól viszont ez már egy, a hagyományos kipufogótól elkülönített rendszer lesz – s ily módon a motorok hanghatását is kevésbé csökkenti majd, mint jelenleg.
 
Nagy kérdés azonban, hogy az FIA ezen változtatással nem nyit-e újból teret a korábban betiltott befújt diffúzorok és Coanda-kipufogók visszatérése előtt. Bár a szövetség ennek akadályozása érdekében megszabja majd, hogy pontosan hol is helyezhetők el a kipufogócsövek az autón, nem elképzelhetetlen, hogy a csapatok újra megtalálják a módját annak, miként tudnák mégis hasznosítani a kilépő gázokat.