Doohan balesete után újabb változást sürgetnek a versenyzők
Az F1-es versenyzők felszólították az FIA-t, hogy vezessen be egy automatikus rendszert a DRS lezárására Jack Doohan nagy sebességű japán balesetét követően.
Jack Doohan teljesen összetörte Alpine-ját a szuzukai második szabadedzés első perceiben. Az ausztrál újonc nyitott DRS-sel próbálta meg padlógázzal bevenni az 1-es kanyart – egy trükköt, amit korábban a szimulátorban tesztelt.
Normál esetben a DRS (állítható hátsó szárny) automatikusan bezáródik, amikor a versenyző a fékpedálra lép. Azonban a szuzukai 1-es kanyart fékezés nélkül is be lehet venni, így itt nem záródott be a szárny.
Ha a versenyző egy bizonyos mértékben rálép a fékpedálra, az is automatikusan lezárhatja a DRS-t. Vagy, ahogy például Lewis Hamilton is teszi, manuálisan is be lehet zárni a rendszert.
Fontos, hogy ilyen helyzetekben a DRS időben záródjon, hogy a szükséges mennyiségű leszorítóerő visszatérjen – ezzel megelőzve egy nagy sebességű kicsúszást.
Bár Doohan balesete vezetői hiba volt, a múltban történt már olyan eset is, amikor maga a DRS hibásodott meg és okozott komoly balesetet – például Marcus Ericsson 2018-as olasz nagydíjon történt bukása, amikor a rendszer nyitva maradt a fékezés ellenére, és az autó többször átfordult a levegőben.
Doohan szerencsére komolyabb sérülés nélkül megúszta az esetet, és az FIA orvosi stábjának vizsgálatai után folytathatta a hétvégi programot.
Az eset természetesen előkerült a péntek esti szokásos versenyzői eligazításon is, ahol a nemrégiben GPDA-igazgatónak (Versenyzők Szakszervezete) megválasztott Carlos Sainz részletesen beszélt arról, hogy szükség lenne egy automatikus kikapcsoló rendszerre olyan kanyarokban, mint a szuzukai 1-es, ahol a DRS-zóna egy nem fékezős szakaszba torkollik.
„A biztonság továbbra is a legfőbb prioritás ezeknél az autóknál, különösen ilyen sebességek mellett” – mondta a Williams pilótája, Carlos Sainz a RacingNews365-nek és más médiumoknak.
„Bármely korábbi Forma–1-es korszakban Jack ma nem sétálna el onnan. Továbbra is haladnunk kell előre, és ha ilyen gyorsak akarjuk tartani az autókat, akkor a biztonságban is fejlődni kell” – tette hozzá.
„Tegnap hangot is adtam a véleményemnek, és azt mondtam: ‘Meglep, hogy ez nem történik gyakrabban’, mert nekem is voltak olyan pillanataim, amikor véletlenül rosszkor nyomtam meg a DRS-gombot, és nyitva maradt – óriási megcsúszást és ijedelmet okozott egy kanyarban, például itt, Szuzukában az 1-esben, vagy Sanghajban az 1-es, illetve Ausztráliában a 9-es kanyarban” – részletezte.
„Túl sok olyan kanyar van, ahol a pilótára van bízva, hogy bezárja a DRS-t, vagy a rendszernek kell jól működnie. És attól tartok, még nem volt elég ilyen baleset ahhoz, hogy bebizonyítsuk: ezen a területen dolgoznunk kell. De remélem, ez a baleset megmutatja, hogy valamit tenni kell. Például 50 vagy 100 méterrel a fékezési zóna előtt automatikusan zárni kell a DRS-t, hogy a pilótának ne legyen lehetősége hibázni, vagy ne a rendszer hibáján múljon” – folytatta a spanyol.
„Ez egyfajta előjel is lehetne, hogy ha nem záródott le, a pilótának még legyen ideje kézzel bezárni. Ahogy közeledünk a következő szezonhoz az aktív aerodinamikával, fontos számunkra, hogy erre automatikus megoldást találjanak” – mondta Carlos Sainz.
Thankfully, Jack Doohan is uninjured. pic.twitter.com/kdzwgaSgI5
— BBC Sport (@BBCSport) April 4, 2025