Forma-1 / Motorsport

Button uralta az Ausztrál Nagydíjat

A Melbourne-i Albert Parkban rendezett Ausztrál Nagydíjjal vasárnap reggel, magyar idő szerint hét órakor kezdődött el az idei, húszfutamos Forma-1-es világbajnokság. Az 63. F1-es idény első futamán a legjobban a második helyről rajtoló Jenson Button rajtolt, a mclarenes megelőzte a pole-pozícióból induló Lewis Hamiltont. A McLaren 2009-es Európa Nagydíj óta először indult két versenyzőjével az első sorból, ami a kvalifikációt megszerzett sorrendet tekintve a start után megfordult.
Az első kanyarban akadt több ütközés is, amit a leginkább Mark Webber szenvedett, visszaesett ugyanis a kilencedik helyre, de tudta folytatni a küzdelmet. Nico Rosberg rajtolt még kiválóan a Mercedesszel.

""

Az első körökben Button állt az élen, Hamilton, Schumacher előtt, a negyedik, ötödik helyen Vettel és Rosberg autózott, a hatodikon Grosjean, ám a fiatal francia előzés közben összeütközött Maldonado Williamsszével, ennek köszönhetően kitört a jobb első kereke és így kiesett a versenyből. Az időmérőn rendkívül rosszul teljesítő Ferrari két pilótája a hetedik körig feljött az első tízbe, Alonso a hatodik, Massa pedig a tizedik pozícióban autózott és mindkettő tudta tartani a tempót az előtte haladókkal. Sőt Alonso egyre közelebb került Rosberghez. A tizenhetedik helyről rajtoló Kimi Räikkönen a rajtot követő néhány körben a tizenkettedik helyig küzdötte fel magát. Az élen mindeközben Button és Hamilton egyre biztosabb előnyt épített ki, a mögöttük lévő boly viszont rendkívül szorosan alakult.
A tizenegyedik körben Schumacher autójával technikai gond adódott, mint később kiderült váltóprobléma, és így a harmadik helyről kénytelen volt feladni a küzdelmet. Vettel így feljött a harmadik pozícióba, Rosberg lett a negyedik, Alonso az ötödik. Eközben a tizenkettedik körben Massa kezdte meg a kerékcseréket, a brazil ferraris a tizenötödik helyre hajtott vissza a pályára. Rosberg folytatta a boxlátogatások sorát, majd sorra mentek ki a középmezőnyből a pilóták.

""

Az első három helyen Button, Hamilton és Vettel haladt továbbra is, a címvédő pedig egy másodperccel gyorsabb köröket tudott teljesíteni a McLaren két pilótájához képest. Erre reagálva Button ki is állt kerékcserére, a Melbourne-i Albert Park kétszeres győztese után Vettel is kihajtott. A boxkiállások során elkezdődött a taktikázás a gumikkal is, Vettel továbbra is a lágyabb abroncson hajtott a pályán, míg Button a keményebben. A Lotusszal visszatérő Räikkönen mindeközben már a második helyre jött fel, míg a Sauberrel Sergio Perez a harmadikra. Utóbbi mögött Hamilton autózott, akit kicsit fel is tartott, ennek köszönhetően pedig a brit nyakára megérkezett Vettel. A legtovább a huszonkettedik helyről rajtoló Perez maradt kint, aki tavaly is egy kerékcserével teljesítette az ausztrál futamot, és mint később kiderült ezúttal is így tett.

A kerékcseréket követően Button állt az élen, mögötte Hamiltonnal és Vettellel, a negyedik pozíciót Alonso birtokolta, az ötödiket Rosberg utána Webberel, Maldonadoval, Massával és a tizedik helyen Kobayashival, akit Räikkönen követett. A finn meg is előzte a japánt, miután a sauberes megpróbálta megelőzni Massát. Mindezt követően a brazil ferrarist könnyedén lehagyta Räikkönen, majd Kobayashi is. Button a huszonnyolcadik körben jelentős előnnyel haladt az első helyen, tisztes távolságban követte Hamilton, akitől csupán két másodpercre volt lemaradva Vettel.

""

A huszonkilencedik körben kezdték el a pilóták a második kerékcserét, az első tízből Massa ment ki elsőként a boxba. Közben már túl a féltávnál Rosberget támadta folyamatosan Webber, akit mindeközben előzési távolságba közelített meg Maldonado, hárman pedig óriási csatát vívtak a hetedik és nyolcadik helyért, míg Rosberg kihajtott kerékcserére.

Egyedül az élen álló Button versenyezhetett kissé nyugodtabban, hiszen a tavaly ezüstérmes több mint tíz másodperccel haladt csapattársa előtt az élen. Hamiltonra viszont egyre inkább rámászott Vettel. A Red Bull folyamatosan biztatta is világbajnok pilótáját. Az élmezőnyből a második boxkiállást ismét Alonso végezte el, aki meglepetésre az időmérő után megmutatta, hogy a Ferrari versenytempója erős.
A harminchetedik körben aztán Button és Hamilton is kiállt a boxba friss abroncsokért, így a futam során először láthattuk – a tavaly megszokottakhoz hasonlóan – az élen a német világbajnokot.

Petrov autója a célegyenes elején kormánymű probléma miatt leállt, de olyan rossz helyen, hogy a pályára kellett küldeni a safety cart. A biztonsági autót így az elmúlt tizenegy ausztrál futamból hétszer is kellett alkalmazni. A mezőny felsorakozott a safety car illetve az élen haladó Button mögött. A mclarenes a nyakára kapta Vettelt, aki megelőzte Hamiltont a biztonsági fázist kihasználva. A negyedik Webbert Alonso, Maldonado, Perez, Rosberg, Räikkönen és Kobayashi követte az első tízben. A hátsó szekcióban pedig di Resta, Vergne, Massa, Senna, Ricciardo, Kovalainen, Glock és Pic várta sorrendben a verseny folytatását.
A negyvenegyedik körben kiállt a safety car, Button jól kapta el az új rajtot, már az első kanyarra sikerült biztonságos előnyt kiépítenie. Vettel mögött azonban minden pilóta egymás nyakát autózott. Az újrastartot követően az első tízben egyedül Kobayashi tudta megelőzni Räikkönent. Vettel Hamilton és Webber rendkívül szorosan követték egymást, míg mögöttük Alonso a szenvedő Ferrariból igyekezett kihozni a maximumot.

A második helyre Hamilton jelezte igényét, hajszálnyira követte Vettelt. A negyvenhetedik körben Senna és Massa versenygépe akadt össze, a williamsszes ki is állt a boxba, de végül jelentős visszaeséssel tudta folytatni a futamot, míg honfitársa feladni kényszerült a versenyt.
A másik Williamsszel Maldonado viszont Alonsot üldözte az ötödik helyért.

""

Hét körrel a vége előtt továbbra is Button, Vettel, Hamilton, Webber volt az első négy sorrendje. Mögöttük Alonso, Maldonado, Perez, Rosberg, Kobayashi és Räikkönen az első tíz pozícióban. A pontszerző helyekről lemaradva Vergne, Ricciardo, di Resta, Glock, Senna és Pic autózott. Az utolsó pontokért Rosberg, Kobayashi és Räikkönen csatázott a hajrában.

A hazai pályán versenyző Red Bull pilóta egyre inkább megközelítette Hamiltont, Vettel közben megfutotta a leggyorsabb kört, ezzel biztonságos előnyt autózott ki a mclarenes előtt. A hajrában végül már nem változott a sorrend, így Button megnyerte az évadnyitó nagydíjat, a második Vettel lett, a dobogó alsó fokára pedig Hamilton állhatott. A negyedik helyen Webber zárt, ezzel megszerezve hazai pályáján karrierje legjobb eredményét. Az ötödik Alonso lett, Maldonado a hatodik helyről végül az utolsó körben megcsúszott és összetörte a Williams-Renault és kiesett. Végül a célvonal előtt még megelőzte Perezt Kobayahi és Räikkönen, így a hatodik a japán lett, a finn a hetedik. A nyolcadik pozícióban végül Perez zárt, Ricciardo és di Resta előtt. Vergne lett a tizenegyedik, Rosberg pedig, miután ütközött Perezzel a tizenkettedik. Maldonadot végül kiesése ellenére a tizenkettediknek sorolták, a két körhátrányban célba érő Glock elé. A versenyt Pic, Senna, Massa, Kovalainen, Petrov, Schumacher, Grosjean és Hülkenberg adta fel.

Jenson Button: Nagyon sokat jelent ez a győzelem, tegnap is jó munkát végeztünk, és jó érzés az új szezont győzelemmel kezdeni. Köszönöm a csapatomnak, hogy létrehozták ezt a győzelmet. A safety car bejövetele után nagyon kellett figyelnem, szerencsére sikerült. Uraltam a helyzetet és a versenyt, csodálatos nap volt.

Sebastian Vettel: Azt gondolom, hogy a safety car nélkül is közel voltam az első helyhez. Fantasztikus futam volt, jól sikerült elkapnom a rajtot. Eléggé a határon autóztam, gratulálok Jensonnak, ma nem lehetett megverni Őt. Kevesen gondolták volna a tegnapi hatodik hely után, hogy ideérhetünk. Mindent kihoztunk a versenyből, elégedettek lehetünk.

Lewis Hamilton: Gratulálok Jensonnak, nagyszerű munkát végzett, kicsit csalódott vagyok persze. Kemény verseny volt, de a csapatnak nagy eredmény, hogy jó tempót futottunk, remélem, hogy ez folytatódik a továbbiakban is.

Részletes közvetítésünkért ide kattints!