Forma 1 / Motorsport

Breaking: Az FIA bemutatta az új F1-es szabályokat

Az FIA hivatalosan is bemutatta a régóta várt F1-es szabályokat a 2026-tól kezdődően.

A teljesen új erőforrás- és futóműszabályokat úgy tervezték, hogy versenyképesebb, biztonságosabb és fenntarthatóbb jövőt biztosítsanak az F1 számára.

A technikai és erőforrás-szabályozási változtatásokat az F1 és az FIA közösen dolgozta ki, és a jelenlegi 10 csapat is beleszólhatott a döntéshozatali folyamatba.

A szabályokat most még jóvá kell hagyni, amikor az FIA Motorsport Világtanácsa 2024. június 28-án összeül.

A szabályok bejelentésével egy időben az FIA közzétette az első képeket is az új generációs autóról. Ami különösen szembetűnő, az az első szárny, amely nagyon hasonlít a korábbi korszakok, különösen a 2000-es évek elejének első szárnyaira.

A vastagabb orral kombinálva a frontális renderelés egy terjedelmesebb hátsó szárny benyomását kelti. Oldalról nézve azonban inkább a jelenlegi megközelítéshez hasonlít.

Általánosságban elmondható, hogy az autók kisebbek és rugalmasabbak lesznek. Az autók „mozgékonyabbá” válásának részeként a súlyukkal is foglalkoztak.

All the angles!

A peek at Formula 1 cars from 2026 onwards #F1 @fia pic.twitter.com/HfbmZG6mPh

— Formula 1 (@F1) June 6, 2024

Az F1-es autók súlya az elmúlt években jelentősen megnőtt, de a következő generációval ez több mint harminc kilogrammal csökken majd.

Az erőforrásegységek is jelentősen változnak. A hibrid motorok akkumulátorának teljesítménye 300%-kal nő, és az erőforrás elektromos és belső égésű részei között 50-50%-os lesz az arány.

Továbbá az F1 aktív aerodinamikát kezd el használni, és a versenyzők számára elérhetővé válik egy „kézi felülvezérlési mód”, ami megkönnyíti majd az előzéseket. Mindent egybevetve a szabályok célja a versenyezhetőség javítása és a szorosabb versenyzés elősegítése.

Az FIA számára egy másik fontos kérdés a fenntarthatóság. A sport 2026-tól kezdve csak 100%-ban megújuló üzemanyagot fog használni.

Az autók biztonságával is foglalkoznak majd, erősebb szerkezetekkel, és az eddig ismert„töréstesztet” is szigorítják.

Borítókép: FIA/X