„Bocsánatot kell kérni” – mindenki az új időmérőt kritizálja
„Nem tetszik, elfogadhatatlan, meg kell változtatni” – rövid és tömör jellemzést adott az F1-es szakkommentátorként dolgozó exversenyző, Martin Brundle az új időmérő edzésről.
Már amikor kiderült, hogy három héttel az idény rajtja előtt változtatni akarnak a szabályokon, sokan bírálták a résztvevőket, s az új szisztéma is erősen megosztotta mind a szurkolók, mind a versenyzők, de még a csapatok véleményét is.
Már a Q1-es és Q2-es edzésrész is hozott jó pár furcsaságot: Esteban Gutiérrez például könnyedén juthatott volna tovább legjobb mai idejével a második felvonásba, mégis csak 20. lett, mert lejárt a 90 másodperc. Egy olyan idővel, amelynél futott majd 3 másodperccel jobbat a kvalifikácion. Aztán jött a finálé – csak kicsit másfajta, mint amihez szokhattunk: a Q3 ahelyett, hogy tüzijátékot hozott volna, csak az első pár percében mutatott bármit is. Mindenki teljesítette mért idejét, majd kiszállt autójából, hagyva, hogy a két Mercedes saját maga döntsön az első rajtkocka sorsáról, mely egyébként már percekkel a leintés előtt Lewis Hamiltoné lett.
„Hamilton akár a végén saját magának is lengethette volna a kockás zászlót” – jegyezte meg cinikusan Damon Hill. „Ez olyan, mintha tizenegyesrúgásokkal kezdenél a fociban, majd a csapatok utána eldönthetnék, akarnak-e egyáltalán meccset játszani” – írta közösségi oldalán a Virgin-csapat egykori alkalmazottja, Geoff Collins.
Hogy óriási baklövés volt az új rendszer, aligha kérdés. Maguk, a résztvevők is annak tartják. „Ez egy rakás szemét” – mondta el véleményét őszintén Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója, aki egyébként már előre jelezte, nem tetszik neki az újítás. Majd amikor szembesítették a ténnyel, hogy ő és a Mercedes is áldását adta az új rendszerre, a versenyek szervezőire hivatkozott. „Megvizsgáltuk, de a megoldás az én személyes véleményem szerint nem jó. Emiatt most újra felül kell vizsgálnunk. Hallgatnunk kell azokra, akik a jegyeket eladják.”
A Mercedes tanácsadója, Niki Lauda már Ausztrália előtt butaságnak nevezte az időmérős rendszert, s arról is beszélt, félig-meddig kényszerből mondtak rá végül igent. Az osztrák a Sky Sportsnak most részletesebben is elmesélte, mi zajlott a háttérben. „A Stratégiai Csoportban ezúttal is két emberünk ülhetett asztalhoz. Toto képviselte a csapatot, én is ott lehettem, de Bernie azt mondta: jöhetsz, csak hallgass, mert én leszek a titkár. Emiatt én nem szavaztam. Azonban nyilvánvaló, hogy amikor elfogadták ezt a javaslatot, még nem ismertünk minden részletet. Aztán később összeültek a csapatmenedzserek Charlie Whitinggal, és ekkor derült ki, hogy mennyi probléma lehet vele. Akik szavaztak, ezután már ellene voltak, mint a Ferrari. Viszont azok a csapatfőnökök, akik panaszkodtak amiatt, hogy ez nem fog működni, az újabb szavazáson mellette voltak. Hiba volt. Most mihamarabb össze kell ülnünk és változtatnunk Bahreinre. Az ember hibázhat – de ez egy nagy hiba volt.”
Johhny Herbert rámutatott: már a kezdettől fogva mindenki érezhette, hogy az ötlet rossz. Vajon miért fogadták akkor mégis el? „Elárulom az igazat” – felelt Lauda. „Bernie a Stratégiai Csoport ülésén kijelentette, hogy fokoznunk kell az izgalmakat. Ha Lewis a pole-ba kerül, csak egyszerűen elsétál a mezőny elől és nyer – érvelt. Fölvetette, hogy a tizedik helyezettnek kellene az élről indulnia, erre (Christian) Horner felkiáltott: Igen! Mert nyilván úgy gondolta, ők lesznek a tizedikek… Szóval az egész itt kezdődött. Mindannyian nevettünk, de az egész nagyon is komoly volt. Aztán Charlie előállt ezzel az új rendszerrel. És hogy elkerüljük, hogy a tízedik legyen az első, belementünk ebbe a hibába – nagy hiba volt, de így történt.”
A Red Bull-főnök Christian Horner szerint azonnal vissza kell térni a régi, jól bevált és sokak által szeretett rendszerhez. „Mindenekelőtt bocsánatot kell kérnünk a nézőktől. Az időmérőnek alapvetően nem arról kell szólnia, hogy a gyors autók ott állnak a garázsokban. A szándék jó volt, de el kell fogadnunk, hogy elhibáztuk. És nagyon gyorsan reagálnunk kell. A személyes véleményem, hogy vissza kell térnünk a hagyományos rendszerhez már a következő versenyen. Amit ma láttunk, az nem a Forma–1 volt.”