Az öt legsúlyosabb baleset a 2024-es F1-es szezonból
A balesetek természetes részei az F1-nek, hiszen ha elég hosszú ideig versenyzel, előbb-utóbb valamit vagy valakit eltalálsz.
A 2024-es szezonban számos nagy baleset történt az F1-ben, és szerencsére minden érintett versenyző sérülés nélkül megúszta azokat.
Alább a RacingNews365 összegzi az év legnagyobb baleseteit, időrendi sorrendben, ahogy azok megtörténtek.
Alex Albon – Ausztrál Nagydíj
A Williams kemény szezont élt meg, legalább 15 jelentős balesettel, és háromszor is szerepelnek ezen a listán.
Bár a Sao Pauló-i kvalifikációs baleset, amely kiütötte őt a versenyből, valószínűleg nagyobb hatású volt, mégis az ausztráliai első gyakorláson elszenvedett balesetet választották.
40 perccel a gyakorlás kezdete után Albon egy kerékkel a fűre hajtott a 7-es kanyarban, ami az autót a külső korláthoz csapta, és lebontotta az autó jobb első részét.
A kaszni károsodása túl súlyos volt ahhoz, hogy a helyszínen megjavítsák, így az autót visszavonták, és mivel nem volt tartalék a helyszínen, így James Vowles csapatfőnök borzalmas döntés elé került.
Sargeantot kivonták a hétvége hátralévő részéből, hogy Albonnak esélyt adjanak egy pont megszerzésére.
Vowles úgy döntött, hogy „kispadra ülteti ” ülteti az amerikait, ami jól tükrözi az egész idényét.
🚩 RED FLAG 🚩
Alex Albon hits the wall and covers the track in debris
He is out of the car and reports he is OK on the radio 👍#F1 #AusGP pic.twitter.com/VkaohbbwkW
— Formula 1 (@F1) March 22, 2024
Sergio Pérez, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg – Monacói Nagydíj
Valószínűleg ez a szezon legnagyobb balesete, amelyet Kevin Magnussen indított el a 1. körben, a Beau Rivage felé vezető emelkedőn.
Magnussen az RB20 belső oldalán próbálkozott Pérez Red Bullja mellett, de ez a manőver csak addig tartott, amíg Pérez bele nem csapódott a korlátba.
Az RB20 teljesen megsemmisült, mivel mind a négy kereke leszakadt, de a túlélőcella elvégezte a dolgát, és megvédte a mexikói versenyzőt.
Magnussen szerencsés volt, hogy nem kapott büntetőpontot, amely már tavasszal versenyről való eltiltást eredményezhetett volna, míg csapattársa, Nico Hülkenberg csak balszerencsés módon került bele a balesetbe, akit a forgó Red Bull eltalált, miközben megpróbált átvágni egy keskeny résen.
More angles on the crash at the start 💥
A huge coming together but thankfully all drivers – Checo, K-Mag and Hulk – are okay 👍#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/vDZo5iFcAu
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024
Logan Sargeant – Holland Nagydíj
A baleset, amely véget vetett Sargeant F1-es karrierjének.
Nyilvánvaló volt, hogy Sargeant elhagyja a Williamst, csak az volt a kérdés, hogy mikor. A válasz pedig nem a holland versenyig váratott magára, amikor Zandvoort nedves aszfaltján egy kerékkel a fűre hajtott, ami egy egyirányú jegyet adott neki a korlátba – és az F1-ből való távozáshoz.
A megsemmisült Williams rövid időre lángra kapott, majd mivel a csapat nem tudta időben megjavítani az autót a kvalifikációra, így Sargeant karrierje egy 16. helyezéssel zárult a versenyen.
Helyére a fiatal argentin Franco Colapinto került a szezon hátralévő részére.
Fotó: Tóth Zsombor/Sport365
Carlos Sainz, Sergio Pérez – Azerbajdzsáni Nagydíj
Ez a baleset valószínűleg a Ferrari konstruktőri bajnoki címébe került utólag nézve.
Két körrel a Baku-i verseny vége előtt Carlos Sainz és Perez a 3. helyért és 15 világbajnoki pontért küzdöttek.
A 2-es kanyarból kijövet a két versenyző összeütközött az egyenesben, keményen belecsapódtak a belső falba, és mindketten kiestek.
Sainz akkor a 3. helyen haladt, a 15 elvesztett pont kulcsfontosságúnak bizonyult, mivel a Ferrari végül csak 14 ponttal maradt le a McLaren mögött a világbajnokságban.
Sparks fly on the streets of Baku! 💥😱
This moment between Sainz and Perez effectively ended the race, and cost both the chance of a podium!#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/iR6UTynvpv
— Formula 1 (@F1) September 15, 2024
Franco Colapinto – Las Vegas-i Nagydíj
Colapinto nagy benyomást tett, Azerbajdzsánban négy pontot szerzett, az Egyesült Államokban pedig egyet, és majdnem elvitte a leggyorsabb kört is.
De az Austin-i hétvége után a szerencséje megváltozott, és már egy baleset is túl sok volt neki.
A Sao Pauló-i kvalifikációs balesete megbocsátható. A hosszú 3-as kanyarban kialakuló vízfoltok sok versenyzőt megtréfáltak az évek során, köztük egy bizonyos Michael Schumachert is.
De a biztonsági autó alatt történt baleset egy klasszikus újonc hiba volt. Viszont mivel ez volt az első alkalom, hogy nedves körülmények között, olyan csúszós pályán, mint Interlagos, vezettek F1-es autót, ezt még el lehetett nézni.
De van amit nem lehet elfogadni, különösen miután a Williams komoly munkát végzett érte hogy a két autót Las Vegasba juttassák valahogy. Az pedig hogy aztán egy újabb autótörést okozzon a soron következő kvalifikáció során.
Colapinto a célegyenesre rávezető kigyorsítási szakaszon eltalálta a falat, és körülbelül 50G erővel a külső betonfalba csapódott.
A nyers tempója megvan az argentinnak. Azonban túl sok balesetet okozott ahhoz, hogy egy teljes idejű ülést kapjon a 2025-ös szezonra.