Az örök ígéret, akinek nem adott szárnyakat a Red Bull – Akik hiányoznak a Forma-1-ből, 5. rész
Klien gyermekkorában azután határozta el, hogy Forma 1-es versenyző lesz, hogy egy versenyen találkozott a háromszoros világbajnok brazil klasszissal Ayrton Sennával. 1996 és 1998 között számos gokartversenyt megnyert Svájcban és Ausztriában. Első szezonjában rögtön svájci bajnok lett.
1999-ben kezdett el autókkal versenyezni az ADAC Forma-BMW junior sorozatában. Megnyert négy futamot és összetettben a negyedik helyen végzett. 2000-ben a Forma-BMW fő sorozatában szerepelt a Rosberg csapat színeiben. Összetettben tizedik lett, az újoncok között a harmadik helyet érte el. 2001-ben ugyanebben a bajnokságban öt versenyt nyert és a harmadik helyen végzett.
2001/2002 telén az olasz Forma-Renault téli sorozatában szerepelt a JD Motorsport színeiben, amelyet meg is nyert, és ez megnyitotta számára az utat a német Forma-Renault-ba. 2002-ben Klien négy futamgyőzelemmel megnyerte a német bajnokságot és az ötödik helyen végzett az Európa-bajnokságban.
2003-ban az osztrák versenyző feljebb lépett a Forma-3-as Euro-szériába, amelyben a Mücke Motorsport színeiben versenyzett. Négy versenyt nyert meg és összetettben második lett a Toyota 2004-es tesztpilótája, az ausztrál Ryan Briscoe mögött. Ugyanebben a szezonban Klien megnyerte a Zandvoort-i Marlboro Masters versenyt is.
Az osztrák Red Bull cég pénzügyi támogatásának köszönhetően Klient 2004-ben leszerződtette a Jaguar Forma 1-es csapata. Csapattársa az ausztrál Mark Webber volt, aki felülmúlta az ifjú osztrákot, mégis Klien elmondhatja magáról, hogy ő volt Webber első csapattársa, aki időmérő edzésen maga mögé tudta utasítani az ausztrált. Klien első pontjait a Belga Nagydíjon, egy hatodik hellyel szerezte meg – és az ezért kapott 3 pont egyben összes pontját is jelentette 2004-ben. Ezzel összetettben a 16. helyen végzett a pontversenyben, míg Webber 7 ponttal 13. volt.
A 2005-ös évben a Jaguar kivonult a Forma 1-ből, helyét a Red Bull Racing vette át. A csapat első számú versenyzőjeként David Coulthardot szerződtette le, a második ülésért pedig Klien és a szintén Red Bull által támogatott olasz versenyző, Vitantonio Liuzzi között folyt a harc. Végül a csapat vezetői úgy döntöttek, hogy a két pilóta egymást fogja váltani a szezon során.
Klien kezdett az első három futamon – és remek teljesítménnyel adta fel a leckét Liuzzinak: Ausztráliában a hetedik hellyel 2, Malajziában a nyolcadikkal 1 pontot szerzett. Bahreinben ugyan kiesett, ez mégis jó produkciónak számított, olyannyira, hogy Liuzzinak ezt nem sikerült felülmúlnia a következő négy versenyen, amikor ő kapott lehetőséget (egy pontot szerzett San Marinóban).
Klien Kanadában jutott ismét lehetőséghez, ahol megint szerzett egy pontot. Az eredeti terv az volt, hogy pár futam után újra váltja őt Liuzzi, ám a csapat annyira elégedett volt az osztrák teljesítményével, hogy innentől kezdve a szezon végéig ő maradt a második Red Bullban. További két alkalommal szerzett pontot: Törökországban a nyolcadik, a szezonzáró Kínai Nagydíjon pedig ötödik lett. Összesen kilenc pontja a világbajnokság 15. helyéhez volt jó. Csapattársa, Coulthard 24 ponttal 12. lett.
A szezon végén a Red Bull csapat megerősítette Klient törzsversenyzői pozíciójában Coulthard mellett a 2006-os szezonra is, míg Liuzzi a Red Bull által alapított másik csapatnál, a Toro Rossónál kapott helyet.
A 2006-os év közben a csapat vezetősége és a versenyző között kofliktusok alakultak ki, az évad utolsó három versenyén helyét Robert Doornbos vette át. Sokáig úgy tűnt, a 2007-es évre egy másik versenysorozatba szerződik, végül a Honda teszt- és tartalékpilótai ajánlatát fogadta el. A 2007-es Francia Nagydíjon a betegeskedő Buttont helyettesítette is a pénteki szabadedzéseken. Cristijan Albers Spyker csapattól történt elbocsátása után komoly esélye volt a visszatérésre, tesztelete is a sereghajtó kiscsapat autóit, végül mégsem sikerült megszereznie a helyet.
2007 végén a BMW-Saubertől mindkét tesztpilóta, Sebastian Vettel a Toro Rossóhoz, míg Timo Glock a Toyotához igazolt versenyzőnek, így logikusan a csapat a tapasztalt Klient szerződtette le tesztpilótának 2008-ra.
2010-ben Christian Klien a Hispania Racinghez került, a tartalék pilóta pozíciójába. Yamamoto helyén versenyezhetett Brazíliában és Abu Dhabiban, ám a csapat a szezon végén nem tartott igényt az osztrák pilóta szolgálataira.
Miért hiányzik Klien a Forma-ből? – Mert Klien az örök ígéret, az ifjú tehetség (Nyugodtan állíthatjuk, hogy a mostani mezőnyből sokaknál tehetségesebb), aki számtalan lehetőséget kapott a legjobbak között, mégsem tudott élni velük. Kíváncsian várjuk, viszi-e még valamire a Forma 1-ben. |
Klien parádés rajtja a 2005-ös Magyar nagydíjon, tízpontos szaltóval:
Párharc Montoyával 2004-ben a Nürburgringen, a kolumbiai nagy nehezen tudta csak megelőzni Klient: