""

Az FIA által felállított tíztagú baleseti bizottság szerdán tárta a Motorsport Világtanács elé azt a 396 oldalas részletes jelentést, mely Jules Bianchi szuzukai bukásának körülményeit elemezte az összegyűjtött bizonyítékok alapján. Ezen jelentés két kulcsfontosságú tényt állapított meg: az egyik, hogy Bianchi a kicsúszás előtti pillanatban nem lassított kellő mértékben a kettős sárga zászlós figyelmeztetés mellett; a másik pedig, hogy a Marussia elektronikus fékrendszerének sajátosságai miatt nem aktiválódott az a FailSafe nevű biztonsági rendszer, mely a gáz- és fékpedál egyszerre történő megnyomásával kikapcsolja a motort vészhelyzet esetén.

A bizottság hangsúlyozta, a versenyirányítás és az Adrian Sutil autóját mentő pályabírók az előírásoknak megfelelően jártak el, a biztonsági autó beküldésére pedig nem volt valós indokuk. Noha hét pontba szedett javaslataik között megállapítják, a jövőben tanácsos lenne bevezetni egy szabályt, melynek értelmében a versenyeket minden esetben napnyugta előtt legkésőbb négy órával szabad csak elrajtoltatni, valójában a szuzukai kései rajt (a versenyzők a rossz látási viszonyokra panaszkodtak) nem az FIA, hanem a japán szervezők döntése volt.

A Forma–1-ben 1977 és 1986 között összesen 123 nagydíjhétvégén résztvevő, két győzelmet 5 pole-t és 11 dobogós helyezést szerző Patrick Tambay éppen ezért úgy véli, a szövetség az említett jelentéssel csak kivonta magát a felelősség alól, s azt másokra hárította. A francia szerint nem túl etikus, hogy a balesete óta eszméletlen állapotban lévő Bianchit hibáztatják a történtekért. „Az FIA mossa kezeit. Szerintem szégyenletes dolog a versenyzőt vádolni” – nyilatkozta Tambay a Radio Monte Carlónak. „Talán a biztosítással kapcsolatos érdekek vagy valami hasonló állhat a háttérben. Ez a jelentés minden felelősség alól felszabadítja őket, de szerintem kicsit túlzó a versenyzőt hibáztatni.”

Hasonló kritikát korábban egyébként már a versenyző édesanyja, Christine Bianchi is megfogalmazott az FIA-val szemben. Ő még októberben mondta: „Tudják, a Forma–1 egy üzlet. Egy nagy üzlet. A baleset óta egyes emberek csak azért tettek bizonyos dolgokat, hogy elhárítsák a felelősséget.”

Bianchit családja november 19-én szállította haza Japánból Franciaországba, ahol szülővárosában, Nizzában folytatják kezelését. A francia a legutóbbi hivatalos közlemény szerint már önállóan lélegzik, nincs mesterséges kómában, de még nem ébredt fel.