Forma 1 / Motorsport

Az F1 jelentős változtatást eszközöl a pontozási rendszerben 2025-től

Kép forrása: Tóth Zsombor/Sport365

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Világ Motorsport Tanácsának ülését követően az F1 úgy döntött, hogy a 2025-ös szezontól kezdve eltörlik a leggyorsabb körért járó bónuszpontot.

Ez a pluszpont 2019-ben került újra bevezetésre azoknak a versenyzőknek, akik megfutották a leggyorsabb kört és a top 10-ben végeztek, azonban öt szezon után jövőre megszüntetik ezt a rendszert.

Ez a döntés azt követően született, hogy az idei szezon során tárgyalások folytak a pontozási rendszer átalakításáról, amely alapján a pilótákat az 1-12. helyezésekért díjazták volna pontokkal, a jelenlegi top 10 helyett. Végül elvetették ezt az elképzelést, így marad a 2010-ben bevezetett 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-es pontozási rendszer.

Ezen kívül az FIA átszervezte a sport, technikai és pénzügyi szabályokat, leegyszerűsítve azokat a 2026-os átalakítás előtt.

A szabályozás átszervezése régóta szükséges lépés volt, amelynek keretében a szabályokat tematikus szakaszokra bontva rendezték át a világosság és következetesség érdekében. A sport szabályzatok a B szakaszban találhatók, a versenyszabályok a C szakaszba kerültek, míg a költségvetési korlátot lefedő pénzügyi szabályok a D szakaszba tartoznak. Várhatóan a következő hónapokban további elemeket is jóváhagyásra terjesztenek elő a Világ Motorsport Tanácsnak.

A következő WMSC-ülést december 11-én tartják, az F1 szezonzáró Abu Dhabi Nagydíja után.

Az F1 újoncai jelentős tapasztalatszerzési lehetőséget kapnak

Az FIA megerősítette, hogy az újonc versenyzők jövőre több időt tölthetnek az F1-es autók volánja mögött.

Mostantól minden teljes munkaidős pilótának át kell adnia az autóját az újoncoknak kétszer a szezon során, nem csak egyszer, mint ahogyan az 2022 óta kötelező volt.

Ez a változtatás azt jelenti, hogy minden csapat számára négy első szabadedzés lehetőség áll majd rendelkezésre az újonc versenyzők számára. Ezek az alkalmak kulcsfontosságú lehetőséget biztosítanak a versenyzőknek, hogy tapasztalatot szerezzenek naprakész F1-es autókban. Ez azért fontos, mert az utóbbi szezonokban csökkent a versenyhétvégén kívüli tesztelési lehetőségek száma.

A csapatok általában ezeket az edzéseket a junior akadémiájuk tagjainak vagy tartalékpilótáiknak adják, akiknek gyakran nincs versenytapasztalatuk az F1-ben.

Az, hogy több lehetőséget biztosítsanak a junior F1-pilótáknak, az elmúlt hónapok egyik fontos témája volt.

Egy terv szerint 10 újonc számára egy sprintversenyt rendeztek volna az abu-dzabi szezon utáni teszten. Végül ezt a javaslatot az idei évre elvetették.