A Dakar kamionnal: "Mint a legdurvább hullámvasút, amiben valaha ültem"

Január 5-én rajtol a 2013-as Dakar-rali. A sport365.hu autó-motor rovatának szakértője, Kiss Norbert és csapata igen szép emlékeket őriz a versenyről. Adódik a kérdés, milyen lehet kamionnal hajtani a Dakaron?


"Már csak néhány óra, és kezdetét veszi a sivatagi show, indul a Dakar-rali! A világ legnehezebb tereprali-versenyéről csapatomnak, az OXXO Energy Truck Race Team-nek is nagyon szép emlékei vannak

A technikai sportok szerelmesei talán még emlékeznek a Dakaros OXXO-kamionra, amely a Jobbágy Ákos-Szobi Balázs-Éder Attila trióval a fedélzetén vitézkedett a megmérettetésen. Az OXXO kamionos versenycsapat története egyenesen a Dakaron indult még 2006-ban.

Ákosék egy MAN kamion volánja mögött vágtak neki a sivatagnak, 2007-ben pedig saját kategóriájukban ötödik helyezést értek el. Jobbágy Ákostól azóta is rengeteg jó sztorit hallottam erről a nagy kalandról, a nehéz terepviszonyokkal való küzdelmükről.

Az első évük volt a legkeményebb, hiszen akkor többször is elakadtak, Ákos sokszor emlegeti, hogy mennyi tapasztalatot kellett ahhoz szerezniük, hogy egy szakaszon ne akadjanak el. Azt persze hozzá kell tennem, hogy ez az egész amellett, hogy egy verseny, valahogy mégis más, hiszen a résztvevők sokszor önzetlenül, saját kárukra segítenek a másiknak a bajban.

Ebben a tekintetben az OXXO-sok is az élen jártak egyszer, olyannyira, hogy Fair Play-díjat kaptak azért, mert olyan sok egységet mentettek ki a sivatagban. Elképzelni is nehéz, milyen embert és technikát próbáló kihívás teljesíteni az általában 8000 kilométernél is hosszabb össztávot.

Ami pedig a saját tapasztalataimat illeti egy igazi, vérbeli tereprali kamionnal kapcsolatban, elég csak felidéznem december eleji közös tesztünket a Qualisport Teammel. A most épp az Africa Race-en vitézkedő Kovács Miklósékkal Kalocsán rendeztünk egy kis örömautózást és ekkor én is beültem mellé a kamionjába.

Több, mint meglepő volt. Az ember nem is gondolná, hogy milyen lehet ilyen buckákon, dombokon áthajtani, amiket mi kipróbáltunk. És ez még nem egy Dakar volt, vagy a chilei sivatag, hanem csak szelíd kalocsai bukkanók. Nem is gondolná az ember, miken képes átmenni az autó...

Hogy milyen érzés mindez belülről? Nos, ha a Forma-1-nél brutális oldalerőről, oldalról jövő behatásokról beszélünk, akkor ez ugyanis a kamionnál függőlegesen van meg. Amikor az az óriási gép ugrál a dombokon, azt a legdurvább hullámvasúthoz tudnám hasonlítani, amin valaha ültem.

Elképesztő, amikor felmegy egy bukkanóra és teljesen szorosan beszíjazva ülsz az ülésedben... A lenti videóban láthattok is egy kis ízelítőt abból, hogyan működik a dolog élesben. A volán mögé azért nem merészkedtem be, maradjunk annyiban, teljesen más tudástárat igényel egy terepkamion vezetése, mint amivel én rendelkezem.

És, hogy mit várok a Dakartól a kamionok versenyében? Az köztudott, hogy a Kamazok évről évre bitang erősek szoktak lenni, és bár a talán legnagyobb név, Vlagyimir Csagin nincs ott a mezőnyben, idén is nagyon jók lesznek. Én azonban az MAN sikereiért szorítok, és ha egy nevet kellene mondanom, akkor a korábban a márkával abszolút győztes Hans Stacey-t említeném, igaz, ő idén Ivecóval vág neki a dűnéknek."

Kiss Norbert

Videók