Rallycross: megvan Marton Gergely első nemzetközi serlege

Marton Gergely, az M-F Motorsport fiatal rallycross-versenyzője megszerezte első nemzetközi serlegét a múlt hétvégén.


Az elmúlt hétvégén az ausztriai Melkben rendezték az FIA Rallycross Közép-európai zónabajnokság első idei versenyét, ami az osztrák és a cseh nyílt bajnokság nyitófordulója is volt egyben.

Ennek megfelelően az osztrák, a cseh és a lengyel versenyzők színe-java összegyűlt erre a versenyre, és tényleg szinte mindenki ott volt, aki csak számított, köztük a korábbi Európa-bajnok Roman Castoral is.

A Super National kategória 37 fős mezőnyében Marton Gergely egyedüli magyarként képviselte hazánkat, az M-F Motorsport fiatal tehetségének ez volt élete legelső nemzetközi versenye.

A melki pálya is teljesen új volt számára. Szombat reggel egyszer körbesétált csapatával a pályát övező nézőtéren, majd a szabadedzésen megtett 4 tapogatózó jellegű kört. Ez volt minden tapasztalata a Wachau Ringről a már tétre menő időmérő edzés előtt.

Mire számíthattunk ennek fényében? Bíztunk a legjobbakban, de azt álmainkban sem gondoltuk volna, hogy Gergő rögtön bekezd egy abszolút 2. idővel, Castoralt és több tucat helyi menőt is megelőzve! Ráadásul úgy, hogy az 1.-től is csupán 5 ezredmásodperccel (!) maradt el, és még csak azt sem lehetett mondani, hogy csak egy köre jött volna össze valahogy véletlenül, hiszen saját 2. leggyorsabb köridejével is abszolút 3. lett volna az időmérőn.

A kezdés tehát több mint jól sikerült, de tudtuk, a neheze még csak ezután jön majd, hiszen a Super National számára mindhárom előfutamot vasárnap rendezték. Az első előfutamban sajnos egyből a történések középpontjába került Gergő.

Előzőnapi remeklése folytán a legjobb starthelyről várhatta első előfutamát, és a rajtot is tökéletesen kapta el, így az 1. helyen közeledett az 1. kanyarhoz. Ekkor azonban hátulról megpöckölték előbb balról, majd jobbról is egy picit.

A második erőhatást sajnos már ő sem tudta kivédeni, megpördült, és kénytelen volt jókora lemaradással a többiek után eredni. A folytatásban látványosan, és egyben gyorsan vezetett, amivel komoly ujjongást váltott ki a helyi szurkolókból, sőt az osztrák szpíker is az ő nevét említette a legtöbbször, nem az élen haladókét.

Persze Gergő és a csapat is jobban örült volna egy kevésbé látványos, zökkenőmentes rajt-cél győzelemnek, de ez most így alakult. Mindenesetre Gergő ismét megmutatta, hogy van tartása, egy-egy balszerencsés eset után is villámgyorsan talpra tud állni, és remek tempójával (egy körös tempó tekintetében megint csak Castoral volt nála gyorsabb az egész mezőnyből) menteni tudja a menthetőt. 21. hely a 37-ből egy első kanyaros megforgás után nem is olyan rossz így elsőre!

A második előfutam sem indult jól. A rajt előtt több mint félórán át várakoztatták a mezőnyt a rajtelőkészítőben, talán ez is volt az oka annak, hogy Gergő a kelleténél picit korábban indult el, és kiugrott a rajtnál.

Ez azt jelentette, hogy Gergő bármilyen eredményt is ér el ebben az előfutamában, idejéhez utólag 3 másodpercet hozzáadnak majd. Erre a problémára is a lehető legjobb választ adta az M-F Motorsport fiatalja. Az újraindítást követően magabiztos futamgyőzelmet aratott, és olyan eszeveszett tempót diktált, hogy a 3 másodperces büntetéssel együtt is a 13. legjobb idő lett az övé összesítésben.

A 3. előfutamban aztán végre semmi nem jött közbe, és Gergő megmutatta, milyen az, amikor minden a megfelelő kerékvágásban megy a pályán. Újabb magabiztos futamgyőzelmet aratott, ideje ezúttal az abszolút 7. helyre volt elég kategóriájában. Így a három előfutam összesített eredménye alapján a 12. helyre, azaz a C-döntő 2. rajtkockájába kvalifikálta magát.

A döntő rajtjánál megőrizte 2. helyét, míg az élre egy BMW ugrott fel. A hátsókerék-meghajtás a rajtnál előny, utána, főleg a murvás részeken viszont hátrány, ennek megfelelően az osztrák BMW-pilóta keresztbe-hosszába ment a pályán Gergő előtt, ami két dolgot jelentett: egyrészt lassú volt, másrészt kívülről és belülről sem lehetett mellette tisztán elmenni. Gergő másfél kört ment mögötte, mielőtt kiment a Jokerre, míg volt, aki csak egyet.

Tulajdonképpen ez döntött a végén az egyetlen továbbjutást érő helyről. Az járt jól, aki rögtön az első körben kiment a Jokerre, és senkitől sem zavartatva autózhatott a saját tempójában. Gergő így már csak e mögé a riválisa mögé jött vissza a Jokerről, és noha teljesen ráesett a nyakára, és keményen támadta, de elmenni nem tudott mellette.

Ütközés nélkül nem is lehetett ezen a szűk pályán, máshogy meg nem lett volna sportszerű. Maradt hát a 2. hely, így Gergő nem jutott fel a B-döntőbe, és összesítésben a 12. helyen zárta élete első zónabajnokiját. Géposztályában, az 1,6 literes motorral hajtott autók mezőnyében viszont így is az előkelő 2. helyen végzett, aminek jutalmaként egy gyönyörű szép serleggel gazdagodott.

Ez volt hát Marton Gergő első nemzetközi autóversenye. Elsőre nem rossz! Picit persze bosszantó, mert az első előfutamon történt incidens nélkül lehetett volna ez sokkal jobb is, másrészt viszont éppen ugyanez miatt rendkívül biztató is: mert lehetett volna ez sokkal jobb is. Tehát idővel lesz is!

Fodor György csapatfőnök: „Úgy vélem, elnyerte célját az elmúlt hétvége, és egy minden szempontból eredményes és hasznos versenyt tudhatunk magunk mögött. Volt sikerélmény és nehézség, balszerencse, tanulság is bőven, de a legfontosabb, hogy rengeteg olyan éles versenyszituációba került bele Gergő, amiből sokat lehet tanulni egy fiatal pilótának. Azt kaptuk ettől a versenytől, amit vártunk: kőkemény cseh és osztrák ellenfeleket, lökdösődést, sok autót, rengeteg nézőt és komoly izgalmakat. Az időmérőn elért 2. hely olyan valami volt, amit nem is igazán tudtam hova tenni, hihetetlen, hogy milyen gyorsan tanul Gergő, és öröm látni, ahogy hétvégéről hétvégére fejlődik és gyorsul. 37 versenyző közül ő volt a 2. leggyorsabb egy olyan pályán, ahol előtte csupán egy négykörös szabadedzést teljesített, ezzel tényleg még engem is meglepett! Vasárnap aztán nem indult ilyen jól a nap, az első előfutamon hátulról kibillentették a Skodát az egyensúlyából, és Gergő ugyan gyorsan korrigált, de a megforgást nem tudta elkerülni. Nem az ő hibája volt, de ilyen is van, ez is része az autóversenyzésnek. Engem viszont csapatfőnökként elsősorban nem ez érdekel, hanem az, hogy volt már idén néhány kemény futamunk, de történjen bármi, Gergő eddig az összes futamát befejezte a Skodával. Úgy gondolom, hogy 15 évesen ez is egy figyelemre méltó erény. A hátralevő két előfutamban és a C-döntőben aztán ismét megvillantotta rendkívüli gyorsaságát és higgadt, érett versenyzésről tett tanúbizonyságot. Összességében az 5 pontot érő 12. helyen végzett ezen a zónabajnokin, az 1600 alatti géposztályban pedig 10 indulóból a 2. lett. Az eredmény tehát jó, a tempó remek és az egész összkép rendkívül biztató. Nem abban kell bíznunk, hogy extra dolgok történjenek a pályán, hanem abban, hogy ne történjen semmi rendkívüli, mert akkor tempója folytán Gergő mindig ott van a mezőny első felében. Ez egy nagyon jó kiinduló alap, úgyhogy semmi okunk nincs a csalódottságra, megyünk tovább előre!”

Marton Gergely: „Bevallom, én elég csalódott vagyok ezzel az eredménnyel, főleg az időmérőn elért 2. hely után. Persze tudom, hogy nem kellene csalódottnak lennem, mert 2. lettem a géposztályomban és ez is szép eredmény, de úgy érzem, én és az autó együtt ennél többre lettünk volna képesek. Aminek örülök, hogy a tempóm végig jó volt, ebből önbizalmat tudok meríteni a folytatásra. Ami viszont picit bosszant, hogy ezt a jó tempót nem tudtam megfelelő eredményre váltani a pályán. Sajnos belekerültem néhány olyan incidensbe, amit jó lett volna elkerülni, de most nem volt szerencsénk. Ezen a nagyon rangos zónabajnoki futamon is ugyanazok a cseh és osztrák pilóták végeztek elöl, akik mellett egy hete, a nyirádi OB-futamon még én is a dobogón ünnepeltem. Tudom, hogy ha jól jön ki a lépés, akkor mi is oda tudunk érni a mezőny elejébe, mert az autó képes erre. Ez erőt ad a folytatásra; dolgozunk rajta, hogy a folytatásban minél többször, lehetőleg mindig kijöjjön a lépés!”

 

Videók