Sok kérdőjeles egyenlet: rajtol a száguldó cirkusz

Ma délelőtt kezdetét veszi a 2020-as Forma-1-es szezon. Az átalakult idény miatt sok kérdés vetődik fel.


Július 3-án délelőtt, Ausztriában az első szabadedzéssel kezdetét veszi a Forma-1 idei szezonja. A koronavírus miatt teljesen átformálódott idény számos kérdést vet fel. Az egykori versenyző, Martin Brundle a Skysportson latolgatta az esélyeket.

A Forma-1 visszatér, na de hogyan?

Péntek délelőtt, Spielbergben kezdetét veszi a száguldó cirkusz 2020-as idénye, 16 héttel azután, hogy az ausztráliai nagydíjat lefújták az első szabadedzés előtt. A nagydíj a koronavírus terjedése miatt sokkal kisebb személyzettel és zárt ajtók mögött zajlik majd, így jóval eltér az eddig megszokottaktól.

„Az FIA és a Forma-1 komoly munkát végzett azért, hogy a szezon elindulhasson, és Ausztria kiváló hely ehhez. A Red Bull tulajdonában lévő pálya vidéki környezetben van, egy katonai reptér mellett. Az egész szervezkedés lényege az volt, hogy megmutassuk a Forma-1 képes jól megcsinálni" - mondta Brundle.


Fotó: Mark Thompson/Getty Images 

"Hihetetlen mennyiségű munka kellett ahhoz, hogy zöld utat kapjunk. Több mint 75 oldalt olvastam el a szabályokkal és a kockázatokkal kapcsolatosan. Nem vagyok ideges, mert jelenleg ez a világ egyik legbiztonságosabb helye. Egy buborék vesz minket körül, és mindenre van tervünk, így nem kell majd idő előtt elhagynunk a helyszínt."

"A Forma-1 visszatérése szükséges a csapatok jövője, a gyártók, a műsorszolgáltatók és a szponzorok miatt. Csak azt sajnálom, hogy nem lesznek szurkolók a tribünön." 


Hogyan rázódnak vissza ennyi kihagyás után a pilóták?

Hét verseny nélküli hónap után, július elejétől, szeptember első hetéig 6 helyszínen 8 futam vár majd a versenyzőkre. A Forma-1-nél remélik, hogy decemberig legalább 15 fordulót meg tudnak majd rendezni.

„Az 1980-as és 90-es években minden héten mentünk. Az európai fordulók közt 3 napot pihentünk. Nem hiszem, hogy a pilóták küzdeni fognak, kivéve, ha kicsit berozsdásodtak a szünetben. Az ausztriai nem egy fizikai pálya."

"A legbizarrabb talán az, hogy nem lehet tudni, mennyi futam lesz valójában, és a pilóták hány pontból gazdálkodhatnak majd. Ezért minden futamon támadniuk kell, és nem engedhetnek meg maguknak egy kockázatmentes 3. helyet, ha van reális esélyük a győzelemre."


Fotó: Clive Mason/Getty Images

"Nem gondolom, hogy Leclerc és Verstappen óvatos lesz majd a pályán, de nem szabad elfelejteni, hogy minden versenyen végig kell érniük ahhoz, hogy maximalizálni tudják a pontjaikat. Ami még inkább kihívást fog jelenteni az az, hogy ha valaki túl sokszor töri össze az autóját, akkor a csapata decemberig kifogy az alkatrészekből. A pilótáknak tehát nagyon jól kell megválasztaniuk, hogy melyik az a csata, amibe érdemes belemenniük."

"Azért, hogy a dupla futamok ellenére fenntartsuk az érdeklődést, szerettünk volna újításokat bevezetni. Elfogadom, hogy ez egy világbajnokság és nem egy játék, de szerintem ez jó alkalom lett volna arra, hogy kipróbáljunk egy új formátumot."

" Kicsit tartok attól, hogy a csapatok a 2. futamon majd azt gondolják, ennek így nincs sok értelme. Az azonban jó, hogy akkor más gumikkal állnak majd rajthoz. Ha marad ez a rendszer, talán majd később megpróbálkozunk a fordított rajtrácsos megoldással."
 


Idén is Mercedes fölény lesz?

A tavalyi bajnok kiemelkedően szerepelt a téli teszteken, és az ausztráliai nagydíjnak is a Mercedes lett volna a favoritja, de vajon megváltoztatja-e a viszonyokat a lerövidült szezon.

„Ez a szezon, az aktuális sebességekről, és a megbízhatóságról fog majd szólni. Most nem lehet a szokásos módon őrült módjára fejleszteni, mert erre egész egyszerűen nem lesz idő. A legjobbak azonban továbbra is hoznak majd frissítéseket. Azt hiszem, a Mercedesnek így nagy esélye lesz, de nem becsülném alá a Red Bullt sem, hiszen a teszteken nagyon jó volt a sebességük. Meglátjuk, hogy mi a Hondával mire megyünk majd."


Fotó: Facebook.com/Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

"Szerintem a szezon előtti nehézségek ellenére a Ferrarit sem lehet leírni. Egy másik csapat pedig, aki szintén kiugorhat az a Racing Point. Ráadásul a 2021-es előszezonig mindössze 8 hónap van, aki most jól összerakja az autót, az jövőre is jó ütemben tud majd haladni."

 

Túl korai szerződések a következő szezonra:

A versenymentes időszakban nagy volt a mozgás az F1-nél. Kiderült, hogy Sebastian Vettel a szezon végén elhagyja a Ferrarit, és Carlos Sainz lép a helyére. Daniel Ricciardo pedig a McLarenhez igazol a Renault-ból.

„A csapaton belüli politika érdekes lesz, mert már a szezon kezdete előtt tudják a pilóták, hogy ki távozik. Ezek a hírek általában csak a szezon közepén szoktak megjelenni, most azonban még el sem kezdtük. Mind a 3 pilótának be kell járniuk a csapathoz, és mindent megtenniük, úgy, hogy már tudják, távoznak. A kulcsfontosságú adatok kezelése is nehéz. Főleg Ricciardónak, aki hasonló teljesítményű csapatba megy át. Biztosan eltitkolnak majd előle néhány dolgot.


Fotó: Bryn Lennon/Getty Images

„A Ferrari elküldte Vettelt. Soha nem állt még elő ilyen érdekes helyzet, a német biztosan bizonyítani akar majd, és nagyon gyors lesz."

„Sainz a Ferrariért hagyja el a McLarent, de valószínűleg itt lesz a legbékésebb a megosztottság a csapattársak között."

 

Hamilton uralni fogja a mezőnyt?

A hatszoros világbajnok jó formában vág neki a szezonnak. Amennyiben ezt az idényt is megnyeri beéri a csúcstartó Michael Schumahert. De vajon ki tudja őt megszorítani?


Fotó: Xavier Bonilla/NurPhoto via Getty Images

„Vigyáznia kell Bottasszal. Az ő autója is nagyon erős, és egyáltalán nem becsülném le őt, hiszen rendelkezik azzal a sebességgel és tapasztalattal, amivel megmutathatja milyen jó pilóta ő valójában."

Forrás: skysports.com

Borítókép: Bryn Lennon/Getty Images

Videók