Kitálalt a Ferraritól kirúgott mérnök

A motorrészleg vezetői székéből nemrég felállított Luca Marmorini állítja, a Ferrari kényszerítette kompromisszumokra a motorteljesítmény terén, hogy ezzel csökkenthessék lemaradásukat aerodinamikai szempontból.




A Scuderia nemrég hivatalosan is megerősítette a már hetek óta terjedő pletykát: megválik motor- és elektronikai részlegének vezetőjétől, Luca Marmorinitől. Az olasz szakemberre sokan amolyan bűnbakként tekintettek, akit a korábbi csapatfőnök, Stefano Domenicali után felelőssé tettek a 2014-es mélyrepülésért.

A csapat idei gyengepontját az új szabályok szerint megalkotott V6-os turbómotor, de még inkább a hozzá kapcsolódó energia-visszanyerő rendszerek jelentik. Arról már több elemzés is született, hogy a túl kicsire, s ezáltal erőtlenre tervezett turbófeltöltő, valamint a nem elég hatékony kipufogó miként vetette vissza a csapat teljesítményét; Mark Hughes, a Sky Sports munkatársa pedig nemrégiben azt is felvetette, közvetlen összefüggés van a tény között, hogy az előző években az aerodinamika, idén viszont a motor jelenti az istálló Achilles-sarkát. A szakíró elemzésében rámutatott, a hűtőrendszerek és a turbófeltöltő tervezésekor a mérnökök kezét megkötötte, hogy az aerodinamikai teljesítmény növelése és a helytakarékosság mindenek felett állt - olvasható a telesport.hu-n.

Az olasz szakíró, Leo Turrini most megszólaltatta a kirúgott Marmorinit, aki megerősítette ezen elméletet, és érdekes részleteket árult el arról, mi zajlott Maranellóban az elmúlt hónapokban. „Röviden: az alapötlet az volt, hogy az F14 T minden gyengeségét az erőforrás hibájára fogják. Mintha egy olyan nagy múlttal bíró csapatnál, mint a Ferrari, elfelejtették volna, hogyan kell motort építeni! A vádakat elfogadom, de azt senki se állítsa, hogy Maranellóban olyan emberek dolgoznak, akik semmit se tudnak a turbókról, a hibrid rendszerekről és így tovább…”

Marmorini elárulta, az idei erőforrást azért tervezték olyanra, amilyen, mert a főtervező Nikolasz Tombazisz arról biztosította őket, hogy a motorerő terén vállalt kompromisszumok az aerodinamika terén többszörösen is megtérülnek majd. „A kollégáimmal azért építettünk egy bizonyos méretű motort – azaz kisebbet, mint a Mercedes és a Renault –, mert a projektvezető, Tombazisz úr erre kért minket. Azt mondták, kompakt erőforrást akarnak, kis hűtőrácsokkal, mert a kevesebb erőt majd kompenzálják az aerodinamikai megoldások, melyek garantálják, hogy előnybe kerülünk a Mercedesszel és a Renault-val szemben. Pontosan így történt, csak amikor összemértük az erőnket, kiderült, valóban kevesebb lóerő áll rendelkezésünkre, de ezt nem egyenlíti ki az aerodinamika.”

Marmorni azt is elárulta, miután Marco Mattiaccit kinevezték új csapatfőnöknek, alig beszéltek egymással. „Mattiaccival három hónap alatt mindössze pár szót váltottam. Kétszer láttuk egymást, először a bemutatkozásánál, másodszor pedig amikor megkaptam a levelet, hogy búcsúzhatok a cégtől” – fogalmazott az olasz szakember.

„Nem akarok senkit sem vádolni. Tényleg. Ennek ellenére szeretnék rámutatni, hogy a Ferrari az utcai részlegről hozott át terveket, és tapasztalatlan embereket bízott meg, akik pedig olyan képzetlen tanácsadókra hagyatkoznak, akik csak a megérzéseikben bíznak. A Ferrari emellett azt is kockáztatja, hogy lerombolja a sok-sok siker alapját, amit a múltban felépítettek. Nem önmagam miatt beszélek, én már kikerültem onnan, de sajnálom azokat a mérnököket, akik még ott vannak, és akiket demoralizálnak”
– zárta gondolatát Marmorini, aki végül azon híreszteléseket is cáfolta, hogy csatlakozni akarna a Renault-hoz, és kiemelte, a fejlesztések befagyasztása miatt nem is igazán vágyik vissza jelenleg az F1-es paddockba. 

Videók