"Ami nem öl meg az erősebbé tesz" – Kiss Pál Tamás mélyinterjú
Hazánk egyedüli GP3-as futamgyőztesét rengeteg balszerencse, technikai probléma és büntetés hátráltatta az évad során, ám ennek ellenére állítja, a sok nehézség csak az előnyére vált, és jobb versenyzővé tette őt.
"Érdekes, eseménydús és sok szempontból tanulságos szezont zártunk, amiből összességében azért a nehézségek ellenére is sok pozitívumot viszünk magunkkal" – kezdte szezonértékelő összegzését Tamás. "A sorozatos motorproblémákról és az érthetetlen büntetésekről most nem szeretnék beszélni, noha meggyőződésem, hogy ezek nélkül több alkalommal is dobogóra állhattam volna idén. Egy tízes skálán mindent egybevetve hatosra értékelném az idényemet, de csak Monaco miatt, mert az ott elért 2. helyem sok mindenért kárpótol, az egy olyan élmény volt, amire egész életemben szívesen emlékszem majd vissza" – fogalmazott a magyar autósport első monte-carlói dobogósa.
"Másrészről viszont a szezon előtti tesztek ennél sokkal többet ígértek, hiszen azokon végig a top5-ben tudtam lenni, és ezek után hatalmas hidegzuhanyként ért engem és az egész csapatot a barcelonai fiaskó, főleg úgy, hogy tavaly ugyanazon a pályán nyerni tudtam. Ezt követően úgy gondolom, hogy Monacóban méltó módon jöttünk vissza, és azon a hétvégén tényleg olyan teljesítménnyel sikerült előrukkolnunk, amire nyugodtan lehetünk büszkék" – mondta el a 21 éves pilóta.
"Valenciában sikerült ugyan szereznünk néhány pontot, de a monacói hétvége után egyértelmű csalódást jelentett a tempónk, én l egalábbis sokkal többet vártam volna magamtól, igaz, túlzott szerencsénk sem volt a különféle versenyszituációkkal. Aztán jött Silverstone és az első érthetetlen büntetés az esős szabadedzésen elért 2. helyezésemet követően, ami alapvetően határozta meg egy amúgy eredményesnek ígérkező hétvégénket. Nem mondom, hogy a büntetés nélkül esélyünk lett volna egy a monacóihoz hasonló eredmény elérésére, de biztosan nem távoztunk volna nulla ponttal egy olyan helyszínről, ahol egyébként extra gyorsak voltunk" – haladt tovább a versenyek sorában Tamás.
"Aztán következett Hockenheim, a kakukktojás, az év egyetlen versenye, ahol szerencsénk volt, máig emlegetjük is a csapattal, hogy ilyen is volt egyszer" – folytatja nevetve. "Az igazat megvallva már azon a hétvégén éreztem, hogy nem megy úgy az autó, ahogy kellene, de az eső, a sok biztonsági autós szakasz és a csonkafutamok mind-mind a kezünkre játszottak, és a végén mindkét futamon nagyon jól jöttünk ki a káoszból."
"A hungaroringi hétvége ugyanolyan felemelő volt számomra, mint a monacói, annak ellenére, hogy itt is végig motorgondjaink voltak és a végén még meg is büntettek. A serleget ugyan elvehették tőlem, de az élményt nem: ott álltam egy Formula-1-es hétvégén a magyar szurkolók előtt a hungaroringi dobogón. Erre fogok emlékezni, és nem arra, ami előtte vagy utána volt. Persze a pályán történtekre is szívesen emlékszem vissza, hiszen úgy gondolom, hogy életem egyik legnagyobb versenyét futottam a második futamon, és remélem, a szurkolóknak is tudtam ezzel okozni egy kis örömöt. Még egyszer köszönöm mindnyájuknak az egész éves kitartó biztatást, nagyon jólesett mindaz a támogatás, amit tőlük kaptam" – emelte meg gondolatban kalapját a magyar szurkolók előtt a miskolci pilóta.
"Spában aztán folytatódtak a motorproblémáim, egészen a második futamig, ahol viszont végre elkezdett úgy működni az autó, ahogy mindig is szerettem volna. Végül Monzában egy Silverstone-hasonmás hétvégét kaptunk a GP3-as idény zárásaként, annyi különbséggel talán, hogy az olasz pályán száraz körülmények között is ott tudtunk lenni az abszolút élmezőnyben a szabadedzésen. Utána jött a büntetés, ami továbbra is érthetetlen számomra, hogy miért kaptam, de a jó tempónknak köszönhetően az első futamon így is sikerült néhány pontot szerezni. A második futamon aztán hirtelen a jó tempó is eltűnt, ami váratlanul ért, nem úgy, mint az újabb büntetés, az szinte kellett is így még a végére, hogy kerek legyen a történet. Aztán hétfőn levezetésképp egy 11 órás egyetemi ‘maraton’ következett számomra, úgyhogy ebből is látszik, hogy az élet megy tovább" – mosolygott Tamás.
"Úgy gondolom, hogy összességében nincs okom a csalódottságra, hiszen versenyzőként rengeteget tanultam és fejlődtem az idei évben, és sok-sok tapasztalattal gazdagodtam folyamatosan magas szinten teljesítő pilóták ellen. Ilyen szempontból még az is csak az előnyömre vált, hogy sokszor a mezőny végéről indulva kellett felküzdenem magam a futamokon, hiszen így rá voltam kényszerítve, hogy folyamatosan támadjam az előttem haladókat és mindig sokat előzzek, úgyhogy tényleg mindenféle versenyszituációról szereztem tapasztalatokat ebben az idényben. Meggyőződésem, hogy hosszú távon mindennel csak nyertem és fejlődtem, legyen szó motorproblémákról, büntetésekről, vagy bármilyen negatív élményről, és minden a hasznomra válik majd, hiszen most már ezek a tapasztalatok is az enyéme k, ennyivel is több lettem versenyzőként" – lelt rá a negatívumok között is a pozitívumokra a magyar pilóta.
"Bárhogy is alakult a szezon, szeretném megköszönni a csapatnak, hogy végig hittek bennem, és adtak a szavamra. Azért is különösen hálás vagyok nekik, hogy a téli teszteket annak ellenére is végigteljesíthettem velük, hogy akkor még nem állt össze a költségvetésem az idei évre, úgy gondolom, hogy ez egy olyan megtiszteltetés és lehetőség, ami kevés pilótának adatik meg a profi versenysportban. Külön szeretném megköszönni támogatóimnak is az egész éves együttműködést, így az OXXO Energy Drinknek, a Max-Immun Kft-nek, a P1race.com-nak, a Hídépítő zRt-nek, a Szemerey Transport zRt-nek és az Observernek. Köszönöm a családomnak is és mindenkinek, aki bármilyen formában hozzájárult az ez évi GP3-as verseny zésemhez. Jövő hétvégén szeretettel várok mindenkit a Hungaroringre, ahol a World Series by Renault magyar futamán állok rajthoz" – mondta el végül Kiss Pál Tamás.