Forma-1 / Motorsport

A zárt kapus Forma-1-es futamok jogdíjai újratárgyalhatóak

A barcelonai Forma-1-es pálya igazgatója szerint újratárgyalhatók a zárt kapus futamok jogdíjai a világbajnoki sorozat kereskedelmi jogait birtokló Liberty Mediával.

Joan Fontsere azt nyilatkozta: az egyesült államokbeli vállalat "tudatában van" annak, hogy ha a koronavírus-járvány miatt nézők jelenléte nélkül kell lebonyolítani nagydíjakat, akkor a helyi szervezőkkel kötött szerződéseket újra kell tárgyalni.

"Ők is tudják, hogy ez egy kivételes helyzet, és ha a televíziós jogdíjak, valamint a csapatok miatt meg is akarnak tartani néhány versenyt, attól még értik, hogy a mi bevételünk jóval kevesebb lesz"
– mondta Fontsere, hozzátéve, jelenleg még csak nem is gondolkodnak abban, hogy közönség előtt rendezzék meg a Spanyol Nagydíjat.

"Amikor a katalán kormányzat befektet a Forma-1-be, az nemcsak az eladott jegyekből származó bevétel miatt történik, hanem a gazdasági hatásért is, amit a rendezvény jelent az országnak és Katalóniának" – fogalmazott a Circuit de Catalunya igazgatója. Jelezte, hogy például a szállodáknak és a taxis társaságoknak semmilyen bevételt nem jelent egy zárt kapus F1-es hétvége megrendezése, ez pedig mindent megváltoztat a Liberty Media és a helyi szervező közötti megállapodás tekintetében.

A Spanyol Nagydíj a pálya által közölt adatok szerint több mint 160 millió eurót hoz a katalán régiónak, a teljes évre vonatkozó gazdasági hatása pedig megközelíti a 300 millió eurót. Tavaly több mint 160 ezer néző volt kíváncsi a Barcelona mellett elhelyezkedő pályán rendezett Forma-1-es hétvégére.

Az idei F1-es szezonból eddig kilenc futamot töröltek vagy halasztottak el, de a sorozat irányítói legutóbb arról beszéltek, hogy 15-18 versenyből álló idényben reménykednek. Az eredeti naptárban 22 állomás szerepelt, Ausztráliába és Monacóba idén már biztosan nem tér vissza a mezőny.

Fontsere elmondta, a Spanyol Nagydíj szempontjából minden megoldásra nyitottak, akár két-három egymást követő zárt kapus viadal megrendezésére, vagy módosított lebonyolításra.

"Két tényezőn kell csökkentenünk, a költségeken és a kockázaton. Ha kevesebb embert mozgatunk, akkor kisebb a kockázat, és minél kevesebb az aktivitás a versenyhétvégén, annál alacsonyabb az egésznek a költsége. Ez egy kivételes szezon, amelynek során kivételes döntéseket kell meghoznunk"
– foglalta össze a lényeget az igazgató. Hozzátette, ők bármikor készen állnak a rendezésre, és biztos abban, hogy európai futamokkal indulhat majd újra az idény.

Legutóbb a Kanadai Nagydíjat halasztották el hivatalosan, de az utána következő Francia Nagydíj megrendezésére is kicsi az esély. A július elejére tervezett Osztrák Nagydíjat a helyi szervezők – zárt kapuk mögött – mindenképpen megtartanák, de hivatalos bejelentés még nem történt a spielbergi eseménnyel kapcsolatban.

Ausztria után a Brit Nagydíj következne szintén júliusban, majd augusztus 2-án a Magyar Nagydíjra kerülne sor. 

Borítókép: Vladimir Rys Photography via Getty Images