Forma 1 / Motorsport

A Twilight a Forma-1-et is elérte – Abu Dzabi nagydíj

""

Alkonyat Forma-1 módra

2008-ban szenzációnak számított, hogy Szingapúr a Formula 1 történetében először éjjeli futamot rendez. Ezek után az arab újítás, futamrendezés alkonyatkor, már jóval kisebb visszhangot kapott, pedig említésre méltó ötlet, és hatalmas élmény mind a nézők, mind a rendezők, mind pedig a versenyzők számára. 1500 mesterséges fényforrás árasztja el a pályát a délután 5-kor rajtoló szezonzárón, hogy biztosítsa a sima átmenetet nappalból az éjszakába.

Amikor Hermann Tilke és az arab fényűzés találkozik…

Az arab olajmágnások még mindig nem tudják hova tenni a pénzüket. A világ legdrágább pályája a monacoi aszfaltcsík mintájára épült, és (meglepő módon) Hermann Tilkével terveztették. Az Egyesült Arab Emirátusok fővárosában, az Arab öböl egy mesterséges(!) szigetén, Yas Islanden. A létesítmény nem csak a futamnak ad otthont – a pályán és a boxutcán kívül, ha épp unatkoznánk, ellátogathatunk a Ferrari-múzeumba, vagy golfozással is levezethetjük a szurkolás izgalmait. Ha a néző pénztárcája ezekt után sem üres, a vidámparkot is érdemes kipróbálni, vagy egy kiadós ebéd után a yachtkikötő is szép látvány lehet. A leggazdagabbak és legbefolyásosabbak a pálya kivilágításának fényét is emelő, a cél fölött átívelő ötcsillagos hotelban szállhatnak meg, amely kétség kívül az éjszaka leglátványosabb eleme. Különlegesség még, hogy itt található a Formula-1 egyetlen fedett lelátója, bár némiképp rejtély, hogy a sok esőzés lehet-e ennek az indoka. Összesen 110 ezer néző befogadására képes.

""

Maga a pálya a versenyzők szerint is az egyik legizgalmasabb. Egy kör 5,555 km hosszú, a verseny pedig 55 körből áll és itt található a F1 leghosszabb egyenese, amely 1248m. Különlegessé teszi a már említett impozáns, befutó fölött átívelő szálloda, valamint az, hogy a boxutcába aluljáróból lehet behajtani. Rendkívül technikás pálya, a két hosszabb egyenes szakasz mellett főként hajtűkanyarokkal és éles szögekkel kell megbirkózniuk a pilótáknak, emiatt meglehetősen lassú pálya. Ez azonban nem feltétlenül befolyásolja a futam izgalmait, hiszen a két leglassabb pálya a monacoi és a szingapúri, mégis kiemelkedő fontosságú mindkét nagydíj, s nincs ez másképp Abu Dzabi esetében sem. Tény azonban az is, hogy itt még annál is kevesebb előzést (17) láthattunk tavaly, mint Új-Delhiben (18). 

""

Mi történt itt eddig?

2007-ben itt rendezték az első nagy Formula 1-es fesztivált, amely felvonultatta az összes versenyzőt és autót. A belépés ingyenes volt. Ekkor jelentették be, higy 2009 és 2016 között a létesítmény adhat majd otthont a száguldó cirkusz zárófutamának. Később az Etihad Airways három éves szponzori szerződést kötött a szervezőkkel, így még több pénz állt rendelkezésre a nagyszabású tervek kivitelezéséhez.

""

2009-ben aztán, a kanadai és a francia nagydíj lemondása miatt két héttel a tervezettnél korábban került sor az első nagydíj megrendezésére. A német Sebastian Vettel tudott diadalmaskodni a twilight-versenyen, amit egy évvel később meg is ismételt. Ezalkalommal annyira szoros volt a pontverseny állása, hogy csak itt, az utolsó verseny alkalmával dőlt el a bajnoki cím sorsa. Tavaly Lewis Hamiltoné lett a futamgyőzelem, de ez nem akadályozhatta meg a fiatal németet abban, hogy ismét ő diadalmaskodjon a pontvadászatban.

""

Sebastian Vettel vs. Fernando Alonso

Idén ismét felborzolja a kedélyeket a szezon végének közeledte. A konstruktőri címet már nem lehet elvenni a Red Bulltól, ám Alonso mindössze 13 ponttal van lemaradva a címvédő Sebastian Vettel mögött. Mindenképpen a német mellett szól, hogy kiváló formában érkezik az utolsó megmérettetésre, önbizalommal tele, három futamgyőzelem után annak tudatában, hogy az itt rendezett három eddigi futam közül kettőn ő bizonyult a legjobbnak. Ezzel szemben a spanyol az elmúlt hetekben egy második és egy harmadik helyet mutathat fel, míg japánban nem sikerült célba érnie. Nem szabad azonban leírni a mediterrán ország egyetlen Formula 1-es világbajnokát sem, a bajnoki cím sorsa nyitott kérdés.