A találmány, amely a leggyorsabb F1-es autót hozta létre, majd azonnal be is tiltották
DAF nevű vállalatot ma a teherautók egyik legnagyobb gyártójaként, Eindhoven büszkeségeként ismerjük.
Ha a DAF-ot nem kapcsolja össze a Forma-1-gyel, akkor kétségtelenül nem járt a DAF múzeumában az elmúlt években.
A DAF, a vállalat, amelyet ma a teherautók egyik legnagyobb gyártójaként ismerünk, talán nem egy egyértelmű vállalat, ha az F1-re gondolunk, mégis az egyik csapat által az 1990-es évek elején alkalmazott találmány olyan hatékony volt, hogy az FIA azonnal betiltotta.
1993-ban a Williams – amely egy évvel korábban Nigal Mansell-lel megnyerte a világbajnokságot – kipróbálta ennek a rendszernek egy lényegesen továbbfejlesztett változatát, a CVT-t [Continuously Variable Transmission]. Találtak egy fémszíjat, amely elég erős ahhoz, hogy ellenálljon az F1-es autó erőhatásainak.
Ahelyett, hogy a pilótának – ebben az esetben az akkori tesztpilótának, David Coulthardnak – kellett volna feljebb kapcsolnia, mindent teljes egészében szenzorok irányítottak. A sebességváltó fogaskerekei a múlté voltak. Ehelyett a szíj két ellentétes irányú tárcsán futott át. Ezek kúp alakú tárcsák voltak, és egymáshoz képest oda-vissza mozogtak, növelve vagy csökkentve annak a résznek a kerületét, amelyen a szíj feküdt. Így a fogaskerekek áttételeit mindig a pillanatban határozták meg.
Ez zökkenőmentes volt, és így a vezetőnek már nem volt szüksége arra, hogy felfelé vagy lefelé kapcsoljon. Az azonnali eredmény: kevesebb mozgás és rázkódás az autóban a hagyományos sebességváltó start-stop jellege miatt, és teljesen más hangzás – elvégre a fordulatszám már nem esett le. Valójában az ember mindig az optimális sebességgel hajtott.
A teszt során a holland Van Doorne Transmission felügyelte az eljárást, és állítólag minden zökkenőmentesen zajlott. Becslések szerint a CVT-rendszerrel felszerelt autó körönként legalább egy másodperccel – talán több másodperccel – is gyorsabb lehetett.
Amikor azonban az FIA utánanézett, ennek a mesének hamar vége lett.
A szabályzat ugyanis kimondta, hogy egy F1-es autóban négy-hét fokozat lehet. Hány fokozat volt a CVT-s autóban? Egy mindent átfogó fokozat? Hogy minden kétséget eloszlasson, az FIA be is tiltotta a rendszert.
Egészen a közelmúltig ez a Williams autó az eindhoveni DAF Múzeumban volt kiállítva, de nemrég a Williams elhozta és visszavitte Angliába.
Borítókép: National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images