Forma-1 / Motorsport

„A Schumacher vezetéknév egyszerre átok és áldás”

Az idei szezonban a Forma-1-es rajtrácsra visszatérő Nico Hülkenberg tapasztalatára van a legnagyobb szüksége Günther Steinernek és a Haas csapatának, ahhoz, hogy jobbá váljanak.

A Haas csapatfőnöke az elmúlt szezonban akkor keltett feltűnést, amikor a 23 éves Mick Schumachert ejtette a 35 éves Hülkenberg szerződtetése érdekében, annak ellenére, hogy utóbbi három éve nem versenyzett teljes munkaidőben. Ezzel egy nehéz időszak ért véget Schumacher számára, a németet gyakran kritizálta a csapatfőnöke, aki nem szégyellte tudatni a versenyzővel és a világgal, hogy a helye veszélyben van.

Bár Steiner elismeri, hogy a kettő közötti döntés "nem volt könnyű", úgy véli, hogy a Haas a teljesítmény alapján helyesen döntött.

„Amit el akartunk érni, az a csapat fejlesztése volt. Úgy gondolom, hogy van még potenciálunk, hogy még jobbak legyünk. És mi a legjobb módja annak, hogy egy csapat fejlődjön? Olyan versenyzőkkel erősítesz, akikről tudod, hogy mire képesek. Megvan az oka annak, hogy miért Nicót választottuk. Nem azért, mert szeretjük őt, ennél sokkal fontosabb a teljesítmény. Sajnos Micknek csak a második szezonja volt jónak mondható, de akik már hét, nyolc, tíz évet töltöttek a Forma-1-ben, és egyszerűen többet tudnak, előrébb tudják vinni a csapatot. Ezért döntöttünk így” – mondta az olasz az Auto Motor und Sportnak.

De bevallja, nem könnyelműen hozta meg ezt a döntést.

„Sokat fejlődött idén. Néhány pillanata nagyon jó volt, azt kell mondanom. Mindannyiunkat pozitívan meglepett. Kanada, Silverstone és Ausztria nagyon jó volt. Nem volt könnyű döntés. Vártunk, mert nem tudtuk pontosan, mi a legjobb a csapat számára. Mindig is mondtuk, hogy nem sietjük el a döntést, szóval várunk még egy kicsit, és meglátjuk.”

Schumacher két nagy balesetet is elszenvedett a Haasnál töltött utolsó szezonjában. A hírek szerint csak a két baleset 2 millió dollárjába került a Haasnak, és ebben még nincs benne az új futómű, amire szüksége volt a Japánban történt kis hiba után. De utólag Steiner azt mondja, hogy a pilótával szembeni kritikák egy része nem volt teljesen igazságos.

„Jeddah és Monte Carlo után már nagy volt a frusztráció. És néha olyan kijelentéseket teszel, amiket nem igazán gondolsz át. Ismerem magam.”

A helyzeten az sem segített, hogy mindenki, és Schumacher nagybátyja is beleszólt a dologba.

„A Schumacher vezetéknév egyszerre átok és áldás. Ez köztudott. Az emberek mind azt hiszik, hogy szavazati joguk van. Szerintem csak azoknak van szavazati joguk, akik a csapat tagjai vagy tulajdonosai. Mert ha nem járulsz hozzá, sem anyagilag, sem más módon, hanem csak véleményed van, akkor nincs kockázatod. Nekem is mindig van véleményem, amikor focit nézek arról, hogy kinek hova kellene mennie. De az én véleményem nem számít. Nem hagyom magam befolyásolni olyan emberektől, akiknek van véleményük, de nincs felelősségük. Ha valaki azt mondja nekem, hogy mindent rosszul csinálok, akkor mondja csak. Ilyen az élet. Nem lehet mindenkinek megfelelni. Ezért vagyok teljesen nyugodt."

Bár kívülről nézve meg lehetett érteni, ha Steiner és Schumacher nem beszéltek egymással, a csapatfőnök úgy érezte, hogy 2022 második felében valóban javult a kapcsolatuk.

„A szezon második felében jobb volt a kapcsolatom Mickkel, mint az azt megelőző másfél évben. Azt hiszem, most már problémamentesen tudunk egymás szemébe nézni. Nem ismerem a szerződését, nem tudom, mennyit vezet szimulátoron, mennyit tesztel. Nem tudok semmilyen részletet. De nem rossz döntést hozott. Azt hiszem, ez lehetőséget ad neki arra, hogy jelen legyen a Forma-1-ben.”

Schumacher a Mercedes hivatalos tartalékversenyzőjeként írt alá a 2023-as bajnokságra. Ugyanezt a szerepet tölti majd be a McLarennél is.

Borítókép: Vince Mignott/MB Media/Getty Images