A Mercedes az úr Monzában, de csökkent az előnye
Az új motorjával délelőtt csak spóroló Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen nem sokat teketóriázott, és azonnal belevetette magát a kilométergyűjtésbe – ők iratkoztak fel elsőként a tabella első két helyére.
A Ferrarik korai lágygumis körei után a Mercedesek is előmerészkedtek. Nico Rosberg a közepes keveréken kezdett – neki ebből a típusból eggyel több van, mint Lewis Hamiltonnak, ezért a típus feltérképezése az ő feladata volt pénteken. A német ideje 0,3 másodperccel maradt csak el Vettel legjobbjától. S hogy mennyire erős a Mercedes Monzában, nemcsak ez, de Hamilton első köre is jelezte: a brit 1:23,7-es eredménnyel jó 0,7 másodpercet vert a Ferrarira azonos gumikon.
Valtteri Bottas egy gyors első szektorral, valamint a Kimi Räikkönenénél jobb, 4. pozíciót érő időeredménnyel vétette észre magát; a délelőttihez hasonló ígéretes formában, az első tízben kezdett a Haas és a McLaren; Esteban Ocon pedig egy Manorral került a 10. helyre az első gyorskörök megtétele után. Húsz perc után Alonsón kívül nem volt még mért ideje Max Verstappennek és Marcus Ericssonnak sem. A hollandnak fékproblémák miatt kellett némi késéssel kezdenie a munkát.
A másik Red Bull-os, Daniel Ricciardo az első félóra végén 0,4 másodpercre közelítette meg Hamiltont a lágy gumikon – az általa ideiglenesen megelőzött Vettel ekkor azonban már szuperlágy gumis körbe kezdett. A vörös autó nem tudta áttörni az 1:23-as határt, de közel fél másodperces előnnyel az élre állt.
Lewis Hamilton és Nico Rosberg azonban csak ekkor következett. Az első szektor Rosbergnek, a második Hamiltonnak sikerült jobban, a kör végén pedig szintén a brit nyert időt, így újra átvette a vezetést. Autójuknak Spában meggyűlt a baja a szuperlágy gumikkal, és bár ezeken most sem tudtak akkora előnyt összegyűjteni, mint a lágy abroncsokon, Hamilton 1:22,801-es köre, valamint Vettellel szembeni 0,4 másodperces előnye azért így sem tűnt olyan aggasztónak a szempontjukból. Második gyorskör viszont már nem jött: „Nem hinném, hogy ezek a gumik bírnának még egy kört” – mondta Hamilton, majd a boxba hajtott.
Az ezüstök és vörösök mögött Daniel Ricciardo és Max Verstappen már több mint egy másodperces hátránnyal következett – még sárga gumikon futott idővel. A hollandot csak századok választották el Valtteri Bottastól.
38 perc elteltével virtuális biztonsági autós figyelmeztetés lépett életbe. Esteban Ocon Manorja makacsolta meg magát az Ascari előtti rövid egyenesben – a francia már semerre sem tudott elmozdulni autójával, mely a pályán állt le.
Alonso vele ellentétben ekkor már mozgásban volt. A spanyol jó fél órát veszített korai műszaki problémáival. Ám hiába iratkozott fel az eredményjelzőre, első menete után a boxutca végéről kellett visszatolni megállt autóját. Elmondása szerint a kuplungja nem működött. Az újabb ellenőrzés után újra a pályára futhatott, és késői időmérős körével be is furakodott a két Red Bull közé a 6. helyre. Annak ellenére, hogy a Parabolica kijáratán látványos erőcsúsztatást mutatott be.
Az élmezőnyből utolsóként a Red Bull futott ki a szuperlágy gumikon. Daniel Ricciardónak mérnöke azt mondta, fél másodperc körüli javulást várnak a lágy keverékhez képest, de az ausztrálnak nem sikerült 1,2 másodpercnél kisebbre csökkenteni a lemaradását. Max Verstappen ezzel szemben kihasználta új gumiszettjét, és az Alonso, Ricciardo párost is megelőzte, s 0,3 másodpercre fölzárkózott Räikkönenre az 5. helyen.
A mezőny nagy része ekkor már a hosszú etapjait kezdte meg. A két Mercedes a piros papucsokon futott hosszú etapokat, köridőik 1:26 és 1:27 körül mozogtak. Még viseltesen is: Hamiltonék 17-18 kört teljesítettek ezen a típuson, míg voltak, akik 10 körig sem igen jutottak vele. A brit és csapattársa programja ezt követően szétvált: míg Hamilton a lágy, Rosberg a közepes Pirellikkel folytatta a munkát.
A Williamsnél Felipe Massa még több időt vesztett: a brazil 20 perccel a vége előtt még a boxfalon is feltűnt, miután autójában hidraulikai hibát észleltek. Végül 7 perce maradt még a hosszú etapos körözésre. A délelőtti problémákat is figyelembe véve elmondható, ez eddig nem a legszerencsésebb hétvégéje a visszavonulás előtt álló brazilnak.
A Mercedesek a köridők átlagát tekintve a szuperlágy és a lágy gumin is kiemelkedő tempót mutattak. Két üldözőjük, a Ferrari és a Red Bull versenye viszont érdekesen alakult – előbbi a lágy, utóbbi a szuperlágy keveréken bizonyult gyorsabbnak.
Az első tízben végül a három élcsapat mögött Alonso, Grosjean, Bottas és Button zárt – a mezőny második felében Pascal Wehrleinnek a Toro Rossókat, a Renault-kat és a Saubereket is sikerült lehagynia.
Olasz Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
|
1. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:22,801 |
40 |
|
2. | Nico Rosberg |
Mercedes |
1:22,994 |
+0,193 |
42 |
3. | Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:23,254 |
+0,453 |
33 |
4. | Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:23,427 |
+0,626 |
28 |
5. | Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:23,732 |
+0,931 |
25 |
6. | Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:24,003 |
+1,202 |
33 |
7. | Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:24,259 |
+1,458 |
24 |
8. | Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
1:24,299 |
+1,498 |
41 |
9. | Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:24,516 |
+1,715 |
35 |
10. | Jenson Button |
McLaren-Honda |
1:24,549 |
+1,748 |
28 |
11. | Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:24,556 |
+1,755 |
20 |
12. | Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
1:24,587 |
+1,786 |
40 |
13. | Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:24,653 |
+1,852 |
42 |
14. | Esteban Gutiérrez |
Haas-Ferrari |
1:24,674 |
+1,873 |
33 |
15. | Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:24,981 |
+2,180 |
25 |
16. | Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes |
1:25,083 |
+2,282 |
38 |
17. | Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
1:25,240 |
+2,439 |
31 |
18. | Esteban Ocon |
Manor-Mercedes |
1:25,275 |
+2,474 |
13 |
19. | Kevin Magnussen |
Renault |
1:25,555 |
+2,754 |
39 |
20. | Danyiil Kvjat |
Toro Rosso-Ferrari |
1:25,614 |
+2,813 |
33 |
21. | Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
1:25,643 |
+2,842 |
31 |
22. | Jolyon Palmer |
Renault |
1:25,833 |
+3,032 |
45 |
Kisajátította a Mercedes az első két helyet a monzai első szabadedzésen. Nico Rosberg 0,2 másodperces előnnyel zárt Lewis Hamilton előtt. A Ferrari új motorját használó négy autó mindegyike a legjobb tízbe került – Kimi Räikkönenék hátránya azonban így is óriási.
Három autón is feltűntek a már egy hete is próbálgatott glóriák. A Force India és a Red Bull számára már ismerős a fedélzeti kamerán keresztül leginkább egy kisgyerek járókájára emlékeztető fejvédő, Sergio Pérez és Max Verstappen, valamint a McLaren csapata viszont most tesztelte először azt. Jenson Button mindjárt futott is vele egy mért kört: 1:28,922-es eredménye az első volt az eredményjelzőn.
A két Mercedes szokása szerint már első menete során elfoglalta kibérelt helyét az élen. Lewis Hamilton és Nico Rosberg oda-vissza előzgették egymást az első helyen. A címvédő a prototípus lágyakon futott 1:24,123-as körével már negyed óra alatt túlszárnyalta a tavalyi monzai péntek legjobb eredményét. Elégedett azonban nem volt első etapjával. „Nico gyorsabb a középső szektorban. Úgy fest, dolgoznunk kell még a Lesmókon” – jelezte a rádión. Csapattársa eközben a kormányán felvillanó figyelmeztető jelzések miatt kért tanácsot mérnökétől.
Rosberg az első félóra végén – a Mercedes szokásával ellentétben – máris föltetetette a szuperlágy gumikat, melyeken jó 1,1-1,2 másodpercet gyorsult. 1:23,651-es körére Lewis Hamilton egy 0,008 másodperccel gyorsabb eredménnyel válaszolt – a páros ezzel már kevesebb mint 0,3 másodpercre volt a múlt évi pole-időtől. „A szuperlágyak egész jól bírják, ezért meghosszabbítjuk ezt az etapot” – jelezték Rosbergnek. Ebből kitalálható volt: autójukba nem egy-két gyorskörre elegendő üzemanyagot töltöttek…
A Red Bull és a Ferrari eközben még csak a lágyakon körözött. Daniel Ricciardo be is mutatott egy kisebb kicsúszást az Ascari-kanyar kijáratánál, míg Max Verstappen a fékek nem megfelelő felmelegítésére és a forgalomra panaszkodott.
A Mercedesek első számú üldözője Sebastian Vettel volt, aki 0,7 másodpercre közelítette meg Hamiltonékat. Kimi Räikkönen 0,6 másodpercre volt csapattársától, elé Sergio Pérez is befurakodott. A finnt ráadásul arra is figyelmeztette csapata, hogy takarékoskodniuk kell a kilométerekkel. A plusz szett gumik visszaadásának határideje 40 perc után lejárt, a mezőny ekkor rövid szünetet tartott a boxban. Az állás ekkor Hamilton, Rosberg, Vettel, Pérez, Räikkönen, Verstappen, Bottas, Ricciardo, Alonso és Button volt a legjobb tízben.
Az élen eközben a két Mercedes növelte a tempót – már kevesebb üzemanyaggal. Mindkét versenyzőjük a lágy gumikon hajtott pályára, Rosberg 0,7 másodpercet javított Hamilton legjobbján – a brit 0,2 másodperccel elmaradt tőle. Számára továbbra is a középső szektor jelentett problémát, itt veszítette a legtöbb időt csapattársával szemben.
Sebastian Vettel hátránya ezzel máris 1,3 másodpercre nőtt – „válasza” viszont nem jött azonnal, hiszen épp sisak nélkül ücsörgött garázsában, a többieket nézve. A Ferrari eredeti terveihez ragaszkodva úgy döntött, inkább spórol a körökkel. Az FIA megerősítette, mindhárom módosító pontjukat felhasználták a hétvégére, s versenyzőik (a Haashoz hasonlóan) új erőforrást kaptak. Ezt már pénteken ki akarták próbálni, hogy ne érje őket meglepetés szombaton – viszont ez azt is jelenti, hogy takarékoskodniuk kell. Vettelék neve mellett már sorakoznak az 5-ösök, vagyis egy újabb csere már hátrasorolásos büntetéssel jár számukra. Vettelék aztán az utolsó tíz percben újra a pályán voltak. Räikkönen meg is előzte csapattársát, de másodpercen belülre nem tudott kerülni Rosberghez képest. Vettel a forgalomra panaszkodott – jelentősen javítani már nem is tudott.
Olasz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22,959 | 37 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:23,162 | +0,203 | 36 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:24,047 | +1,088 | 16 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:24,307 | +1,348 | 17 |
5. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:24,650 | +1,691 | 32 |
6. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:24,763 | +1,804 | 17 |
7. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 1:24,785 | +1,826 | 37 |
8. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:24,982 | +2,023 | 25 |
9. | Esteban Gutiérrez | Haas-Ferrari | 1:25,113 | +2,154 | 19 |
10. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:25,120 | +2,161 | 17 |
11. | Jenson Button | McLaren-Honda | 1:25,351 | +2,392 | 23 |
12. | Alfonso Celis | Force India-Mercedes | 1:25,367 | +2,408 | 30 |
13. | Fernando Alonso | McLaren-Honda | 1:25,507 | +2,548 | 14 |
14. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1:25,840 | +2,881 | 18 |
15. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:25,853 | +2,894 | 20 |
16. | Carlos Sainz | Toro Rosso-Ferrari | 1:25,973 | +3,014 | 20 |
17. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Ferrari | 1:26,074 | +3,115 | 20 |
18. | Esteban Ocon | Manor-Mercedes | 1:26,391 | +3,432 | 30 |
19. | Felipe Nasr | Sauber-Ferrari | 1:26,439 | +3,480 | 21 |
20. | Pascal Wehrlein | Manor-Mercedes | 1:26,762 | +3,803 | 28 |
21. | Jolyon Palmer | Renault | 1:26,811 | +3,852 | 35 |
22. | Kevin Magnussen | Renault | 1:26,956 | +3,997 | 32 |