Forma 1 / Motorsport

A Mercedes az úr Monzában, de csökkent az előnye

""

Az új motorjával délelőtt csak spóroló Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen nem sokat teketóriázott, és azonnal belevetette magát a kilométergyűjtésbe – ők iratkoztak fel elsőként a tabella első két helyére.

A Ferrarik korai lágygumis körei után a Mercedesek is előmerészkedtek. Nico Rosberg a közepes keveréken kezdett – neki ebből a típusból eggyel több van, mint Lewis Hamiltonnak, ezért a típus feltérképezése az ő feladata volt pénteken. A német ideje 0,3 másodperccel maradt csak el Vettel legjobbjától. S hogy mennyire erős a Mercedes Monzában, nemcsak ez, de Hamilton első köre is jelezte: a brit 1:23,7-es eredménnyel jó 0,7 másodpercet vert a Ferrarira azonos gumikon.

Valtteri Bottas egy gyors első szektorral, valamint a Kimi Räikkönenénél jobb, 4. pozíciót érő időeredménnyel vétette észre magát; a délelőttihez hasonló ígéretes formában, az első tízben kezdett a Haas és a McLaren; Esteban Ocon pedig egy Manorral került a 10. helyre az első gyorskörök megtétele után. Húsz perc után Alonsón kívül nem volt még mért ideje Max Verstappennek és Marcus Ericssonnak sem. A hollandnak fékproblémák miatt kellett némi késéssel kezdenie a munkát.

A másik Red Bull-os, Daniel Ricciardo az első félóra végén 0,4 másodpercre közelítette meg Hamiltont a lágy gumikon – az általa ideiglenesen megelőzött Vettel ekkor azonban már szuperlágy gumis körbe kezdett. A vörös autó nem tudta áttörni az 1:23-as határt, de közel fél másodperces előnnyel az élre állt.

Lewis Hamilton és Nico Rosberg azonban csak ekkor következett. Az első szektor Rosbergnek, a második Hamiltonnak sikerült jobban, a kör végén pedig szintén a brit nyert időt, így újra átvette a vezetést. Autójuknak Spában meggyűlt a baja a szuperlágy gumikkal, és bár ezeken most sem tudtak akkora előnyt összegyűjteni, mint a lágy abroncsokon, Hamilton 1:22,801-es köre, valamint Vettellel szembeni 0,4 másodperces előnye azért így sem tűnt olyan aggasztónak a szempontjukból. Második gyorskör viszont már nem jött: „Nem hinném, hogy ezek a gumik bírnának még egy kört” – mondta Hamilton, majd a boxba hajtott.

Az ezüstök és vörösök mögött Daniel Ricciardo és Max Verstappen már több mint egy másodperces hátránnyal következett – még sárga gumikon futott idővel. A hollandot csak századok választották el Valtteri Bottastól.

38 perc elteltével virtuális biztonsági autós figyelmeztetés lépett életbe. Esteban Ocon Manorja makacsolta meg magát az Ascari előtti rövid egyenesben – a francia már semerre sem tudott elmozdulni autójával, mely a pályán állt le.

Alonso vele ellentétben ekkor már mozgásban volt. A spanyol jó fél órát veszített korai műszaki problémáival. Ám hiába iratkozott fel az eredményjelzőre, első menete után a boxutca végéről kellett visszatolni megállt autóját. Elmondása szerint a kuplungja nem működött. Az újabb ellenőrzés után újra a pályára futhatott, és késői időmérős körével be is furakodott a két Red Bull közé a 6. helyre. Annak ellenére, hogy a Parabolica kijáratán látványos erőcsúsztatást mutatott be.

Az élmezőnyből utolsóként a Red Bull futott ki a szuperlágy gumikon. Daniel Ricciardónak mérnöke azt mondta, fél másodperc körüli javulást várnak a lágy keverékhez képest, de az ausztrálnak nem sikerült 1,2 másodpercnél kisebbre csökkenteni a lemaradását. Max Verstappen ezzel szemben kihasználta új gumiszettjét, és az Alonso, Ricciardo párost is megelőzte, s 0,3 másodpercre fölzárkózott Räikkönenre az 5. helyen.

A mezőny nagy része ekkor már a hosszú etapjait kezdte meg. A két Mercedes a piros papucsokon futott hosszú etapokat, köridőik 1:26 és 1:27 körül mozogtak. Még viseltesen is: Hamiltonék 17-18 kört teljesítettek ezen a típuson, míg voltak, akik 10 körig sem igen jutottak vele. A brit és csapattársa programja ezt követően szétvált: míg Hamilton a lágy, Rosberg a közepes Pirellikkel folytatta a munkát.

A Williamsnél Felipe Massa még több időt vesztett: a brazil 20 perccel a vége előtt még a boxfalon is feltűnt, miután autójában hidraulikai hibát észleltek. Végül 7 perce maradt még a hosszú etapos körözésre. A délelőtti problémákat is figyelembe véve elmondható, ez eddig nem a legszerencsésebb hétvégéje a visszavonulás előtt álló brazilnak.

A Mercedesek a köridők átlagát tekintve a szuperlágy és a lágy gumin is kiemelkedő tempót mutattak. Két üldözőjük, a Ferrari és a Red Bull versenye viszont érdekesen alakult – előbbi a lágy, utóbbi a szuperlágy keveréken bizonyult gyorsabbnak.

Az első tízben végül a három élcsapat mögött Alonso, Grosjean, Bottas és Button zárt – a mezőny második felében Pascal Wehrleinnek a Toro Rossókat, a Renault-kat és a Saubereket is sikerült lehagynia.

Olasz Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény

 

Versenyző

Csapat

Idő

Különbség

Kör

1. Lewis Hamilton

Mercedes

1:22,801

 

40

2. Nico Rosberg

Mercedes

1:22,994

+0,193

42

3. Sebastian Vettel

Ferrari

1:23,254

+0,453

33

4. Kimi Räikkönen

Ferrari

1:23,427

+0,626

28

5. Max Verstappen

Red Bull-TAG Heuer

1:23,732

+0,931

25

6. Daniel Ricciardo

Red Bull-TAG Heuer

1:24,003

+1,202

33

7. Fernando Alonso

McLaren-Honda

1:24,259

+1,458

24

8. Valtteri Bottas

Williams-Mercedes

1:24,299

+1,498

41

9. Romain Grosjean

Haas-Ferrari

1:24,516

+1,715

35

10. Jenson Button

McLaren-Honda

1:24,549

+1,748

28

11. Felipe Massa

Williams-Mercedes

1:24,556

+1,755

20

12. Nico Hülkenberg

Force India-Mercedes

1:24,587

+1,786

40

13. Sergio Pérez

Force India-Mercedes

1:24,653

+1,852

42

14. Esteban Gutiérrez

Haas-Ferrari

1:24,674

+1,873

33

15. Marcus Ericsson

Sauber-Ferrari

1:24,981

+2,180

25

16. Pascal Wehrlein

Manor-Mercedes

1:25,083

+2,282

38

17. Carlos Sainz

Toro Rosso-Ferrari

1:25,240

+2,439

31

18. Esteban Ocon

Manor-Mercedes

1:25,275

+2,474

13

19. Kevin Magnussen

Renault

1:25,555

+2,754

39

20. Danyiil Kvjat

Toro Rosso-Ferrari

1:25,614

+2,813

33

21. Felipe Nasr

Sauber-Ferrari

1:25,643

+2,842

31

22. Jolyon Palmer

Renault

1:25,833

+3,032

45

Kisajátította a Mercedes az első két helyet a monzai első szabadedzésen. Nico Rosberg 0,2 másodperces előnnyel zárt Lewis Hamilton előtt. A Ferrari új motorját használó négy autó mindegyike a legjobb tízbe került – Kimi Räikkönenék hátránya azonban így is óriási.

Három autón is feltűntek a már egy hete is próbálgatott glóriák. A Force India és a Red Bull számára már ismerős a fedélzeti kamerán keresztül leginkább egy kisgyerek járókájára emlékeztető fejvédő, Sergio Pérez és Max Verstappen, valamint a McLaren csapata viszont most tesztelte először azt. Jenson Button mindjárt futott is vele egy mért kört: 1:28,922-es eredménye az első volt az eredményjelzőn.

A két Mercedes szokása szerint már első menete során elfoglalta kibérelt helyét az élen. Lewis Hamilton és Nico Rosberg oda-vissza előzgették egymást az első helyen. A címvédő a prototípus lágyakon futott 1:24,123-as körével már negyed óra alatt túlszárnyalta a tavalyi monzai péntek legjobb eredményét. Elégedett azonban nem volt első etapjával. „Nico gyorsabb a középső szektorban. Úgy fest, dolgoznunk kell még a Lesmókon” – jelezte a rádión. Csapattársa eközben a kormányán felvillanó figyelmeztető jelzések miatt kért tanácsot mérnökétől.

Rosberg az első félóra végén – a Mercedes szokásával ellentétben – máris föltetetette a szuperlágy gumikat, melyeken jó 1,1-1,2 másodpercet gyorsult. 1:23,651-es körére Lewis Hamilton egy 0,008 másodperccel gyorsabb eredménnyel válaszolt – a páros ezzel már kevesebb mint 0,3 másodpercre volt a múlt évi pole-időtől. „A szuperlágyak egész jól bírják, ezért meghosszabbítjuk ezt az etapot” – jelezték Rosbergnek. Ebből kitalálható volt: autójukba nem egy-két gyorskörre elegendő üzemanyagot töltöttek…

A Red Bull és a Ferrari eközben még csak a lágyakon körözött. Daniel Ricciardo be is mutatott egy kisebb kicsúszást az Ascari-kanyar kijáratánál, míg Max Verstappen a fékek nem megfelelő felmelegítésére és a forgalomra panaszkodott.

A Mercedesek első számú üldözője Sebastian Vettel volt, aki 0,7 másodpercre közelítette meg Hamiltonékat. Kimi Räikkönen 0,6 másodpercre volt csapattársától, elé Sergio Pérez is befurakodott. A finnt ráadásul arra is figyelmeztette csapata, hogy takarékoskodniuk kell a kilométerekkel. A plusz szett gumik visszaadásának határideje 40 perc után lejárt, a mezőny ekkor rövid szünetet tartott a boxban. Az állás ekkor Hamilton, Rosberg, Vettel, Pérez, Räikkönen, Verstappen, Bottas, Ricciardo, Alonso és Button volt a legjobb tízben.

Az élen eközben a két Mercedes növelte a tempót – már kevesebb üzemanyaggal. Mindkét versenyzőjük a lágy gumikon hajtott pályára, Rosberg 0,7 másodpercet javított Hamilton legjobbján – a brit 0,2 másodperccel elmaradt tőle. Számára továbbra is a középső szektor jelentett problémát, itt veszítette a legtöbb időt csapattársával szemben.

Sebastian Vettel hátránya ezzel máris 1,3 másodpercre nőtt – „válasza” viszont nem jött azonnal, hiszen épp sisak nélkül ücsörgött garázsában, a többieket nézve. A Ferrari eredeti terveihez ragaszkodva úgy döntött, inkább spórol a körökkel. Az FIA megerősítette, mindhárom módosító pontjukat felhasználták a hétvégére, s versenyzőik (a Haashoz hasonlóan) új erőforrást kaptak. Ezt már pénteken ki akarták próbálni, hogy ne érje őket meglepetés szombaton – viszont ez azt is jelenti, hogy takarékoskodniuk kell. Vettelék neve mellett már sorakoznak az 5-ösök, vagyis egy újabb csere már hátrasorolásos büntetéssel jár számukra. Vettelék aztán az utolsó tíz percben újra a pályán voltak. Räikkönen meg is előzte csapattársát, de másodpercen belülre nem tudott kerülni Rosberghez képest. Vettel a forgalomra panaszkodott – jelentősen javítani már nem is tudott.
 

Olasz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény

  Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Nico Rosberg Mercedes 1:22,959   37
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:23,162 +0,203 36
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:24,047 +1,088 16
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:24,307 +1,348 17
5. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:24,650 +1,691 32
6. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:24,763 +1,804 17
7. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:24,785 +1,826 37
8. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:24,982 +2,023 25
9. Esteban Gutiérrez Haas-Ferrari 1:25,113 +2,154 19
10. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:25,120 +2,161 17
11. Jenson Button McLaren-Honda 1:25,351 +2,392 23
12. Alfonso Celis Force India-Mercedes 1:25,367 +2,408 30
13. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:25,507 +2,548 14
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:25,840 +2,881 18
15. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:25,853 +2,894 20
16. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:25,973 +3,014 20
17. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:26,074 +3,115 20
18. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:26,391 +3,432 30
19. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:26,439 +3,480 21
20. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:26,762 +3,803 28
21. Jolyon Palmer Renault 1:26,811 +3,852 35
22. Kevin Magnussen Renault 1:26,956 +3,997 32