Forma-1 / Motorsport

A legváltozatosabb évtized, a legújabb hercegek – Monaco hercegei, 6. rész

A sorozat korábbi részeiért kattints a linkekre: 1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész, 5. rész.

Elérkeztünk sorozatunk lezáró részéhez, melyben az utóbbi 10 év monacói versenyei következnek. Az utolsó futamok olyan változatosságot hoztak, melyet régóta nem láthattunk, és az idei, 2012-es évben sem valószínű, hogy megszakad ez a sorozat, hiszen idén az elmúlt időszakban sosem látott harc alakult ki a győzelemért.

""

A 2002-es időmérőn Juan Pablo Montoya győzött David Coulthard és Michael Schumacher előtt. A rajtnál a skót megelőzte Montoyát, Schumachernek viszont ez nem sikerült, így előbb kihívták boxkiállására. A hétvégén remeklő Montoya autója nem sokkal ezután motorhiba miatt leállt, így már csak ketten csatáztak az elsőségért. A versenyt végül Coulthard megnyerte mindkét Schumacher előtt, akik Michael, Ralf sorrendben érkeztek be.

""

2003-ban visszatért a régebben látott szokás, és Schumachert olvashattak a pole pozícióban. Azonban nem a későbbi hétszeres világbajnoké lett az első rajtkocka, hanem azt öccse, Ralf Schumacher szerezte meg Kimi Räikkönen és Montoya előtt. Az időmérő krónikájához hozzátartozik még Button óriási esése, melyet azonban a brit szerencsésen megúszott. A versenyen azonban Ralfnak gumiproblémái miatt a tervezettnél korábban kellett kiállnia a boxba, ezzel viszont jelentősen visszaesett. A futam remek befutót hozott, Montoya ért be elsőként, őt nagyjából fél másodperccel követte Räikkönen, aki mindössze egy másodperccel előzte meg Michael Schumachert. A pole-ból induló Ralf végül negyedik lett.

2004-ben az első rajtkockát a Renault-s Jarno Trulli szerezte meg. Az időmérőn még megemlítendő, hogy először vett részt magyar Forma-1-es pilóta monacói hétvégén, ahol Baumgartner Zsolt megverte csapattársát, és a 19. helyen végzett. A másnapi versenyen Olivier Panis Toyotája leragadt a rajtrácson, s emiatt meg kellett ismételni a rajtot. A második rajtnál Szató Takuma nagyon jól kapta el a rajtot, viszont a motorjával nem volt minden rendben, így füstölő motorral tartotta fel a mögötte autózókat, míg a az erőforrás fel nem mondta a szolgálatot.

Giancarlo Fisichella a füstben hátulról beleszaladt az előtte haladó Coulthardba, és mindketten kiestek a versenyből. A 41. körben Fernando Alonso az alagútban megpróbálta lekörözni Ralf Schumachert, de a spanyol megcsúszott, és a korlátnak ütközött. A baleset miatt bejött a biztonsági autó, s ekkor Trulli és Button is kiment a boxba. Az élre Michael Schumacher került, Montoya nagyon közel autózott a Ferrari mögött, és amikor Michael fékezett egyet, hogy gumijait melegítse, a kolumbiai belement a német Ferrarijába, aki feladni kényszerült a futamot. A versenyt így a pole-ból induló Trulli nyerte, megszerezve első és egyetlen győzelmét, Jenson Button és Barrichello előtt.

""

2005-ben is folytatódott a váltakozó győztesek trendje: kezdődött minden ott, hogy Räikkönen pályacsúcsot autózva megszerezte a pole-t Alonso előtt. A verseny 24. körében Christijan Albers keresztbe állt a pályán, akinek nekiütközött David Coulthard és Michael Schumacher is. A baleset miatt beküldték a safety cart, ezért a két Renault kiállt tankolni, de számításuk nem vált be, az autók nagy súlya elkoptatta a hátsó gumikat. Fisichella a tizenkettedik, a győzelemért harcoló Alonso a negyedik helyre esett vissza a verseny végére. A két Ferrari a csalódást keltő hetedik és nyolcadik helyen végzett. Räikkönen nyert a futamon is, míg a két Williams-BMW-t második, illetve harmadikként intették le Nick Heidfeld és Mark Webber sorrendben.

""

2006-ban a pole pozíciót eredetileg Michael Schumacher szerezte meg Alonso előtt, idejét azonban az edzés után törölték, mivel bűnösnek találták manőverét a szűk Rascasse-kanyarban, melyben megállt az utolsó időmérő részben, elvéve ezzel a lehetőséget a többi versenyzőtől, hogy jó időt fussanak. Ezért a németnek a futamon a boxutcából kellett rajtolnia, míg az első helyet így Fernando Alonso szerezte meg. Az utolsó helyről Massa indulhatott, mivel balesete miatt nem tudott mért időt menni az időmérő edzésen. Alonso az első helyen végzett, végig magabiztosan vezetve. Räikkönen és Webber sokáig mögötte volt, azonban mindketten technikai hiba miatt kiestek. A versenyt több biztonsági autós fázis is színesítette, így végül a nagy kavarodás után Alonso mellett Montoya és David Coulthard állhatott dobogóra. Schumacher visszatérése előtti utolsó monacói nagydíján is bizonyított: az ötödik helyre ért fel a szűk városi pályán.

""

Az egész 2007-es hétvégét a McLarenek uralták, az első rajtkockát Alonso szerezte meg, mögüle Hamilton és Massa indulhatott. Räikkönen az időmérő edzésen a falhoz csapta Ferrariját, amelynek következtében a tizenhatodik helyről volt kénytelen elrajtolni. A versenyen egyedül Massa tudta elkerülni, hogy ne körözzék le a McLarenek, mely mindent elmond az óriási fölényről. Az élen Hamilton és Alonso harcolt a futamgyőzelemért, de a sorrend végül nem változott, Alonso négy másodperces előnnyel végzett újonc csapattársa előtt, és ezzel egyedüliként duplázott a 2002-2011 közötti időszakban. A további pontszerzők Giancarlo Fisichella, Robert Kubica, Nick Heidfeld és Alexander Wurz és Kimi Räikkönen lettek.

""

A 2008-as hercegségi futam érdekes futamnak bizonyult. A száraz időmérőn a Ferrari szerezte meg az első sort, de Hamiton a rajtnál megelőzte Räikkönent és feljött Massa mögé, miközben csapattársának Heikki Kovalainennek a boxutcából kellett rajtolnia. A verseny nedves körülmények között kezdődött, sok ütközés volt, Rosberg belement Alonsóba, majd később Hamilton és a spanyol is a falnak ütközött, egyikük autójában sem keletkezett azonban komolyabb kár. Később David Coulthard és Sébastien Bourdais összeütközött, ami miatt be kellett küldeni a biztonsági autót, és ez ismét megkavarta a kártyákat. Räikkönennek a tervezetten kívül előbb büntetés, majd vezetői hiba miatt is ki kellett állnia a boxba, mely sokba került számára. A futamot vezető Massa kirepült az egyik kanyarból, s mire visszatért a pályára, Robert Kubica megelőzte, azonban Rosberg széttört autója miatt ismét bejött a safety car. A már száradó pályán Räikkönen, a mezőny leggyengébb autójával a negyedik helyen autózó Adrian Sutil mögött autózott, amikor elvesztette uralmát autója fölött, és hátulról a németnek ütközött. A finnek egy újabb boxkiállásra volt szüksége, míg Sutil kiesett a Force Indiával, mely rengeteg néző szomorúságát váltotta ki, hiszen a német nem mindennapi eredményt érhetett volna el. Végül Hamilton nyert Kubica és Massa előtt, Räikkönen pedig csak a kilencedik lett.

2009-ben folytatódott a 2000-es évek változatossága, és az év első felére jellemző Brawn fölény: a pole Jenson Buttoné lett Räikkönen és a brit csapattársa, Barrichello előtt. Hamilton az időmérésen a falnak ütközött, majd váltót is cseréltek nála, így csak a huszadik helyről kezdhetett neki a versenynek. A rajtnál Barrichello megelőzte Räikkönent, és a két Brawn a verseny végéig az élen is maradt. Massa a boxban megelőzte a versenyen elé került Nico Rosberget és Sebastian Vettelt, így negyedik lett. Sébastien Buemi, Nelson Piquet, Vettel és Kovalainen is baleset miatt esett ki. Button magabiztosan győzött Barrichello, Räikkönen, Massa és Webber előtt, így a Brawn-Mercedes kettős győzelmet aratott (Monacóban is).

""

A 2010-es futam rengeteg szempontból marad emlékezetes: Barichello kidobott kormánya, Alonso hibája az edzésen, majd fantasztikus feljövetele gyakorlatilag kiállás nélkül a 6. helyig, Michael Schumacher visszatérése Monacóban, mely egy remek – de szabálytalan – előzés formájában emlékezetesre sikerült, valamint rengeteg törés. Mark Webber indult az élről a Red Bull-Renault-val, Kubica és Vettel előtt. A futamon Nico Hülkenberg, majd Barrichello balesete után is bejött a biztonsági autó, Fernando ezt kihasználva kiállt gumit cserélni és a verseny végéig nem is állt ki többször a boxba. A verseny végén Trulli és Karun Chandhok brutálisan és félelmetesen ütközött, emiatt ismét biztonsági autós fázis volt érvényben az utolsó kör végéig. Miután az kiállt Michael Schumacher megelőzte az előtte haladó Alonsót, így a hatodik helyen ért célba. A verseny után 20 másodperces büntetést kapott, a 40.13-as szabály megsértése miatt, így nem szerzett pontot, Buemi azonban igen. A versenyt egyébként az ausztrál Webber nyerte a csapattárs Vettel, Kubica, Massa és Hamilton előtt.

Az eddigi utolsó monacói futamon sem szakadt meg a színessége a pályának. 2011-ben a pole-ból Vettel indulhatott Button előtt. Az edzés utolsó szakaszában Sergio Perez hatalmas balesetet szenvedett és mentőautóval szállították kórházba, később több futamot is kihagyott agyrázkódása miatt – a mexikóinak nincs szerencséje az idei edzésen is összetörte autóját, de legalább magát nem -. A verseny rajtjánál Alonso a harmadik helyre jött fel. Mivel Vettelnek és Webbernek is elrontották a kerékcseréjét, Button az élre állt, Webber pedig visszaesett a középmezőnybe, a futam végére azonban végül ismét az élmezőnybe kapaszkodott az ausztrál. A verseny 34. körében bejött a Safety Car, mert Felipe Massa az alagútban falnak csapta autóját. Meglepetésre Vettel nem jött ki kereket cserélni, de elhasználódott gumijai miatt Alonso és Button is utolérte, azonban a németnek óriási szerencséje volt. A 69. körben tömegbaleset történt, melyben Hamilton és Maldonado vállalt oroszlánrészt, a versenyt megállították. Az újraindítást követően Hamilton autóját megszerelték – gyakorlatilag újjáépítették -, Vettel kereket cserélt, így a hátramaradt 6 körben Vettel megőrizte első helyét Alonso és Button előtt.

És ezzel el is érkeztünk az idei évhez, mely könnyen lehet, hogy egy új herceggel gazdagít minket, hiszen a változatos erősorrend nem szakadt meg, és ezúttal hosszú khiagyás után ismét Michael Schumacheré lett a pole, viszont büntetése miatt a győzelemre Mark Webber és Nico Rosberg pályázik a legnagyobb eséllyel. Közülük pedig utóbbi még sosem nyert, így könnyen lehet, hogy ismét egy új győztest láthatunk majd a hercegségben.