Egyéb sportok

"A Kékszalagot Keszthelytől visszafelé kell tudni megnyerni."

Már a karantén alatt is edzett fiával Petrányi Zoltán a tavalyi Kékszalag győztes Racing Django kormányosa. Most az idei verseny előtt három héttel egy külföldi taktikussal folytatják az edzéseket, annak érdekében, hogy még optimálisabb beállításokat tanuljanak a katamaránon. Azt is elárulta: szinte megjósolhatatlan, hogy ki nyeri meg az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat, ugyanis az élmezőny hajói egytől-egyig nagyesélyesek. A Vitorlázzitthon.hu Petrányi Zoltánnal beszélgetett.

– Legutóbb amikor beszélgettünk, akkor éppen megnyertétek az 51. Kékszalag Nagydíjat. Kezdjük talán azzal, hogy miként készültök, készültetek az ideire, azért ez a tavasz nagyon sok mindenkinek felborította a tervezett forgatókönyvét.

– Nem egy átlagos év az idei. Mindenkinek őrült nehézségeket és nem várt szituációkat okozott. Mi a karantén ideje alatt többnyire Csopakon töltöttük az időnket és a fiammal ültem össze. Egy F-18-as katamaránban tudtunk közösen edzeni. Közös lakcímkártya alatt lakunk, így ez hatóságilag teljesen hivatalos volt. Az egyesületek, klubok zárva voltak, egy olyan kis telepet tudtunk használni, ahol tároltam ezt a hajót. Egyedül voltunk többnyire ezen a telepen és innen tudtunk kivitorlázni.

– Tavaly nagy meglepetés volt a győzelmetek a nagyközönségnek. Sokan Litkey Farkast, vagy a még mindig rekorder Fifty-Fifty-t várták elsőnek, erre nagy örömünkre megjöttetek ti. Kellett valamit változtatni a Racing Django-n?

A hajó az teljesen szériahajó. A korábbi nevek mellett azért a külföldieket ne felejtsük el. A Safram a svájci csapattal nyert kétszer az elmúlt tíz évben, Roland Gabler pedig szintén egy svájci hajóval egy Ventilo 28-al is megnyerte már ezt a versenyt. Ahogy megyünk előre az időben egyre többen megtanultak katamaránozni itthon és egyre több hajó van.

""

"Soha nem volt még olyan nyílt, mint tavaly, idén pedig ugyanezek a csapatok állnak versenybe egymással. Van aki egy kicsit jobb hajóval, mindenki tudott gyorsítani egy kicsit itt-ott. Mi is ezt tesszük."

Nekünk a Fehér Szalag volt egy vitorla-teszt versenyünk. A Fehér Szalag ugye csak egy keleti medence kerülő 3-4 óra alatt egy átlagos szélviszonyban körbe lehet vitorlázni, míg a Kékszalag egy nagyon hosszú, monoton verseny, még egy kétharmadnyi távot hozzá kell adni a Fehér Szalaghoz. Teljesen más képességeket jelent, míg egy pályaversenyző, aki néhány órás verseny alatt ki tudja hozni magából a maximumot, nem biztos, hogy egy hosszútávú versenyen ugyanezt meg tudja csinálni, vagy egyszerűen az elején ledolgozza magát és hátra kerül. Nekünk mentálisan, fizikailag úgy kell beosztanunk az energiánkat, hogy ezt a hosszútávú versenyt Keszthelytől visszafelé kell tudni megnyerni, nem Keszthelyig.

– Valahogy mindenkinek, akivel eddig beszéltem és indult a Kékszalagon van egy mumusa a Balatonon. Van akinél ez a Keszthelyi-medence, a kenesei bója, vagy éppen a tihanyi cső. Neked van mumus a Balatonon?

– Mindegyiknek megvan az egyedi természeti oldala, a keszthelyi löszfal annyira el tudja emelni a szelet – néha felfelé szálló légáramlat van a közelében – hogy egyszerűen onnan nem lehet kikeveredni. A Keszthelyi-medence olyan, mintha nem is a Balaton lenne, ott ugye beömlik egy folyó, ami áramlást is okoz és gyakorlatilag egy körflaute tud kialakulni. A part mellett minden irányból tud fújni a szél, nagyon nehéz pálya mindkettő.

– Azt még mindig nem árultad el, hogy neked melyik az a szakasz amelyre azt mondod, hogy ezen legyünk most már túl!

– Én hazai vállalkozó vagyok, tehát ezeket a változatos viszonyokat nagyon jól viselem, hiszen ebben edződtem az elmúlt huszonöt évben.

""

"Nekem nincsenek ilyen berögződéseim, hogy Úristen Kenese jön és ebből sosem jövök föl. Abszolút nem ijedek meg. Tavaly a keszthelyi bóját elsőnek vettük, pedig gyakorlatilag a tíz katamarán párharcot vívott egymással – tényleg nagyon szoros küzdelem volt."

Azt gondolom, hogy nálunk nagyon erős a csapat és ők is tudnak segíteni a taktikában.

– Hogyha már említetted a tavalyi párharcokat. Idén ki lesz a legnagyobb ellenfél?

– Nincsenek már kiugró különbségek. Bármelyik csapat tud meglepetést okozni. Öt hajó van, ami teljesen egyforma. A hatodik a svájciaktól hazai kézbe vásárolt Safram ami az elmúlt tíz évben kétszer nyert, itt vannak a sokkal nagyobb hajók amelyek teljes más szögeket és sebességeket tudnak vitorlázni, mint mi a 35 lábbal. Bárki odaférhet, nagyon pici nüanszokon fog múlni, hogy ki nyeri az idei versenyt. Én nagyon szoros befutóra számítok.

""

– Nektek milyen szél lenne igazán jó?

– Ezzel a hajóval húsz csomóig versenyképesek vagyunk. Nyilván ahogyan emelkedik a szél ereje, az egyre hosszabb hajók válnak technikailag esélyesebbé, hogy jobb szintidőt tudjanak futni. Ha pedig erős a szél, akkor a csapat idegrendszerén múlik majd, hogy ki, mekkora kockázattal vállalja a széllökéseket. Én a srácoknak azt szoktam mondani, hogy igyekszem őket egyben kihozni. Középszélig gondolom magam jónak családos ember lévén. A Forma 1-ben is mondják, hogy ha valakinek gyermeke születik az egy másodperc mínusz körönként. Igyekszem úgy vállalni a kockázatot, hogy ne legyen belőle nagy baj, de nyilvánvalóan a maximumot fogjuk kivitorlázni.

"A csapaton fog múlni, ők biztosan állnak a lábukon és beleteszik minden energiájukat. Egy ilyen hosszú versenyt erős szélben végig kell tudni csörlőzni. Három percenként cseréljük egymást a csörlőn és lehet, hogy a csörlő áll be. Nekünk már volt ilyen, hogy Keszthelynél csapágyasra hajtottuk a leekocsit, többet nem működött."

""

– Van még jó pár hét a Kékszalagig, az 52. Raiffeisen Nagydíjig. Mivel töltitek az időt?

– Mi kost egy külföldi profit várunk a hétvégére, aki korábban ezen a hajón is versenyzett. Tőle állításokat és edzést vásárlunk. Tehát tanít majd minket még mindig a hajó állításaira – van bőven amit ki kellene tudnunk vitorlázni. Azt gondolom, hogy tavalyhoz képest szintet léptünk, idén a hajókezelésünk még jobb lett, nyilván a többiek is fejlődtek ezért nekünk is kellett hozzátenni. De ezeket az állításokat amiket egy külföldi meg tud mutatni aki tíz évet versenyzett ebben a hajóosztályban, ezt mi mondjuk két év múlva érnénk el magunktól, ezért fizettünk be egy ilyen tanfolyamra.

Borítókép és képek: Facebook.com/RacingDjangoTeam

Forrás: vitorlazzitthon.hu