Egyéb sportok

A Kékszalag győzelemre esélyes katamaránok I. rész

A Magyar Vitorlás Szövetség várakozása szerint, több mint hatszáz hajó áll majd rajthoz a 2019. július 18-án induló 51. Kékszalag Nagydíjon. Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenyét, már 1934-ben is megrendezték. Ezt követően 2 évente álltak rajthoz a hajók, majd a II. világháború idején néhány évig a verseny elmaradt. A hagyományt aztán 1947-ben élesztették újra, és azóta a nagydíj sikere rendületlen. Olyannyira, hogy népszerűségének köszönhetően 2001-től már minden évben megrendezik. A verseny különlegességéhez hozzájárul az is, hogy együtt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók.

 2014-től minden évben nyílt versenyzés van a Kékszalagon, így a katamaránok is elnyerhetik az összetett verseny első helyét. Ettől kezdve egyre több olyan katamarán került a Balatonra, ami jó eséllyel száll versenybe a Balaton leggyorsabb hajója címért.

Nézzük, mely katamaránok és kormányosok a legesélyesebbek az idei Kékszalag elnyerésére!

Litkey Farkas és a PreVital:

A Prevital egy Decision 35 típusú katamarán, ami a svájci D35-ösök közül a legfiatalabb. A hajót eredetileg Artemisnek hívták, és 2012-ig a Genfi tavon versenyeztek vele. 2015-ben került Litkey Farkas tulajdonába.

Magyarországra szállításakor egy vámparkolóban baleset érte: egy kamion letört 3 méternyit az árbocából, de a kápolnásnyéki Pauger-műhelyben helyrehozták a hibát. Első Kékszalagján rögtön a 3. helyen végzett. 

Kormányosa Litkey Farkas lesz, aki a Kékszalag történetének legsikeresebb kormányosa. 2001 és 2009 között mindig ő nyerte meg a balatoni tókerülő versenyt. Ezt követően még négyszer tudott győzedelmeskedni, így jelenleg 13-szoros bajnoknak vallhatja magát. Győzelmeiből 11-t egytestű hajóval szerzett, kétszer pedig a Festipay nevű katamaránnal nyert. A Soling hajóosztály háromszoros világbajnoka, Európa-bajnok, sokszoros magyar bajnok. 1996-ban pedig részt vett az atlantai olimpián.

 ""

A PreVital az egyik legsikeresebb csapat a Balatonon.

Fotó: Facebook.com/PreVitalSailingTeam

 

Roland Gaebler és a New Black Jack:

A New Black Jack  a PreVitalhoz hasonlóan egy Decision 35 típusú katamarán, amelyből 2009-ig 12 darabot gyártottak Svájcban. Érdekesség, hogy a csapat már többször részt vett a Kékszalagon, egy Black Jack nevű hajóval, ez azonban még egy SL-33-as katamarán volt. Mivel azzal a típussal nem sikerült elhódítaniuk az első helyet a Balatonon, öt szezon után váltottak a jelenlegi típusra, ami a New Black Jack nevet kapta.

A hajó kapitánya Roland Gaebler lesz, akinek a neve szinte összeforrt a katamarán vitorlázással. Pályafutása során eddig 15 alkalommal nyert Európa Bajnokságot, Laser és Tornádó osztályban. Tízszer volt aranyérmes Tornádó Világbajnokságon. 2010-ben ő vezette azt a hajót, ami megnyerte a Kékszalagot. Ez utóbbi azért különleges, mert ekkor vehettek részt először katamaránok a balatoni tókerülőn.

A New Black Jack a 2019-es Fehérszalagon.

Videó: Facebook.com/SailingDroneTeam

 

Vándor Róbert és az RSM2:

A korábbi One D’Or Sailing csapatából alakult a Team RSM Hungary amatőr vitorlás csapata, akik 2018-tól egy AC45-ös katamaránnal versenyeznek. Az RSM DTM hajója Paulovits Dénes műhelyében készült és számos egyedi fejlesztést építettek bele: hagyományos uszonyokat szereltek rá, és növelve a vitorlázatot magasabb árboocot kapott.

Kormányosa Vándor Róbert, a hajó tulajdonosa, aki 11 éves kora óta vitorlázik versenyszerűen. Első hajóját még főiskolás korábaan építette, és a mostani versenyhajó is az ő megrendelésére készült.

""

Vándor Róbert és csapata a Fehérszalag Nagydíj után.

Fotó: Facebook.com/SailingTeamRSMHungary

 

Sárközy András és a The Red:

A The Red egy Extreme 40-es katamarán. Ez a hajó először 2017-ben versenyzett először a Kékszalagon. A hajó beállításait próbálták felkészíteni a balatoni körülményekhez, de az elmondható, hogy még így is a közepesen erős, vagy erős szél kedvez neki inkább.

A vitorlás kormányosa Sárközy András lesz, aki jól összeszokott, rutinos csapattal dolgozik majd. Ő maga is tapasztalt Kékszalag-versenyző, többször ért el dobogós helyezést a Principessa Liberával.

 

A The Red a 68. Centomiglia-Lago di Garda-t is teljesítette.

Videó: Videó: Facebook.com/SailingDroneTeam

 

Józsa Márton és az Opel Fifty-Fifty:

Az Opel Fifty-Fifty az első teljesen magyar tervezésű és építésű kétárbocos katamarán. Az egyedi építésű 50 láb testhosszúságú, két árbocos hajót,a Pauger Carbon Kft. készítette Paulovits Dénes tervei és Józsa Márton, tulajdonos elképzelései alapján. Ez a katamarán volt az, ami 57 év után, 2012-ben megdöntötte a Nemere II. rekordját. 2014-ben aztán ezt az időeredményt is sikerült felülmúlnia. Ezzel beállítva a jelenlegi, 7 óra 13 perces rekordot.

Kormányosa idén is Józsa Márton lesz, aki a két rekorddöntéskor is vezényelte a hajó legénységét.

A kapitány minden tapasztalatára szükség van a hajón, a kétárbocos katamarán ugyanis már a leggyengébb szélben is képes tempót diktálni, erős szélben pedig minden hiba végzetes lehet. Sokat elárul Józsáról, hogy csapatát csak gerincvédőben, protektoros technikai ruházatban és bukósisakban engedi a fedélzetre.

""

Az 51. Kékszalagra készítik fel az Opel Fifty-Fifty-t.

Fotó: Facebook.com/Opel5050FiftyFifty

A 2019. július 17-én megrendezésre kerülő Kékpántlika versenyről és a másnap induló Kékszalag Nagydíjról a Sport365 helyszíni bejelentkezésekkel, interjúkkal és képriportokkal számol be az olvasóknak.


Kövesse a Balaton legnagyobb vitorlás eseményét a Sport365-ön!

Forrás: mvsz.hu, teamblackjack.hu, litkeyfarkas.hu, facebook.com/Opel5050FiftyFifty, facebook.com/SailingTeamRSMHungary

Borítófotó: Facebook.com/MagyarVitorlásSzövetség, Cserta Gábor