Forma-1 / Motorsport

A Honda máris kiakadt a motorszabályozás kiskapuján

""

Az eredeti tervekkel ellentétben még a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj (március 15.) után is lehetőségük lesz a motorgyártóknak arra, hogy fejlesszék 2015-ös erőforrásaikat, miután a Ferrari felfedezett egy pontatlanságot a regulákban, mely lehetővé teszi mindezt. Az FIA múlt héten elismerte, valóban létezik egy kiskapu, s jelezte, ez ellen már nem tudnak mit tenni.

Arra ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy a Hondára új érkezőként továbbra is más szabály vonatkozik: miután motorjuk új, nem kaphatnak módosító pontokat, így erőforrásukat február 28-áig kell homologizálni – miként riválisaiknak egy évvel ezelőtt. "Ahogy a meglévő gyártókat arra köteleztük, hogy véglegesítsék az erőforrásukat 2014. február 28-áig, úgy sportszerű és igazságos, ha az új gyártótól azt kérjük, 2015. február 28-áig véglegesítse a motorját” – nyilatkozta ezzel kapcsolatban az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting.

A japán gyártó ugyanakkor egyáltalán nem elégedett azzal, hogy miközben nekik tartaniuk kell magukat az eredeti tervekhez, addig riválisaik most extra fejlesztési időhöz jutottak a szabály szövegének pontatlansága miatt. A BBC egy hondás forrásra hivatkozva azt írja, a gyártó „bosszús” a legújabb fejlemények miatt, s már fel is vette a kapcsolatot az FIA-val, hogy tisztázzák a problémát. A brit médium szerint nem kizárt, hogy a későbbiekben óvnak a Ferrari ellen, amely csapat felfedezte az említett kiskaput. Nyilatkozni az üggyel kapcsolatban azonban egyelőre egyik fél sem kívánt.

Hogy az új helyzet mennyire változtat az erőviszonyokon, arról erősen megoszlanak a vélemények. Az egyik rivális gyártó szakembere a BBC-nek azt nyilatkozta, az említett kiskapu „nem jelent nagy különbséget”; a McLarent irányító Ron Dennis viszont aggodalmát fejezte ki afelől, hogy a szabály diszkriminatív csapata új motorpartnerével szemben.

Tény, a Honda valóban hátrányt szenved amiatt, hogy a már amúgy is egyéves tapasztalattal rendelkező riválisaival ellentétben a szezon során nem fejlesztheti V6-os turbóját. Azzal ugyanakkor már a kezdettől fogva tisztában voltak a japánok, hogy egy évvel későbbi bemutatkozásuknak lesznek hasonló hátrányai. De előnyei is: miközben a többieknek 2014 elejére el kellett készülni új erőforrásukkal, nekik jóval több idő állt rendelkezésükre a fejlesztésekhez, s ezalatt több megoldást is próbára tehettek – az ellenfeleknél előre látva a buktatókat, valamint a hatékony koncepciókat.