Forma-1 / Motorsport

A Forma-1 Charlie Sheenje – Akik hiányoznak a Forma-1-ből, 8. rész

A sorozat nyolcadik része Nelsinho Piquet-ről szól.

Nelson Angelo Piquet 1993-ban ült először versenyautó volánja mögé Brazíliában. Az amúgy heidelbergi születésű Nelson Angelo 1985 július 25-én látta meg a napvilágot a háromszoros Formula-1-es világbajnok Nelson Piquet fiaként.

""

Mint minden Forma-1-es versenyző, ő is gokartozással kezdett, az ifjú Nelson 1993-ban kezdte karrierjét Brazíliában. Nelsinho nyolc évet töltött ebben a szériában, majd áttért a ranglétra következező fokára: a Formula-szériára, ahol a következő állomás a dél-amerikai Formula–3-as bajnokság volt. Első évében, 2001-ben csak egy fél szezont teljesített, mégis a bajnokság ötödik helyén végzett. A következő évben négy futammal a bajnokság vége előtt megnyerte a széria bajnoki címét. Két sikeres év után, Nelson karrierje a Brit Formula 3-as bajnokságban folytatódott, csakúgy, mint Ayrton Sennának, vagy édesapjának.

2003-ban, 17 évesen, saját csapattal a Piquet Sportsal mutatkozott be a Brit F3-as bajnokságban. Első évében hat győzelemmel és nyolc pole pozícióval a bajnokság harmadik helyén végzett, amire felfigyelt a Williams Formula–1-es csapata is, és tesztelésre hívták. 2004-ben hat győzelemmel és nyolc pole pozícióval megnyerte a bajnoki címet, ezzel a széria legfiatalabb bajnokává vált. Az előző ilyen bajnok címet a szintén brazil Rubens Barrichello nyerte meg korábban, így nem csoda, hogy Sir Frank Williams ismét tesztelni hívta a 18 éves autóversenyzőt.

2005-ben újabb Formula–1-es élménnyel lehetett gazdagabb Nelson, februárban ugyanis kipróbálhatta a BAR-Honda istálló versenyautóját. Ezt követően már a versenyzésre kellett koncentrálnia, ugyanis az újonnan induló GP2 sorozatban versenyzett a Piquet Sportsnál. Első évében rengeteg technikai probléma hátráltatta Nelsinhot, ám mégis tudott egy futamgyőzelmet szerezni, amit még négy további dobogós helyezés egészített ki. Az év végén a Brazil csapat pilótája volt a szintén új A1GP sorozatban. Az első állomáson, Brands Hatchben mindent megnyert, amit meg lehetett.

2006-ban ismét a GP2-ben versenyzett, szintén a Piquet Sportsnál. Négy futamgyőzelmet szerzett, valamint több pole pozíciót, mint bárki más. Magyarországon sporttörténelmet írt, ugyanis a széria történetében sohasem fordult elő, hogy egy versenyző a hétvégén elérhető összes pontot megszerezte. Az egész éves teljesítménye alapján 12 ponttal a bajnok Lewis Hamilton mögött végzett.

""

Az áttörés éve nem ütött akkorát

2007-ben az ING Renault Formula–1-es csapatának teszt-és tartalékpilótájaként minden versenyen jelen volt, hogy segítse a csapatot és tapasztalatokat szerezzen, de 2008-ban mutatkozhatott csak be a világbajnoki sorozatban. 2008-ra a egész éves versenyzési lehetőséget kapott a Renaultnál, csapattársa a kétszeres világbajnok Fernando Alonso lett. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon csak az utolsó előtti helyre tudta magát kvalifikálni, a versenyen technikai hiba miatt kiesett. A Maláj Nagydíjon a tizenegyedik helyen ért célba. Bahreinben váltóprobléma miatt kiesett. A Spanyol Nagydíjon a Renault új fejlesztéseivel a 10. helyet szerezte meg az időmérő edzésen, de a futamon kiesett, miután összeütközött Sébastien Bourdaisval. Törökországban csak a csalódást keltő 17. helyet szerezte meg az időmérő edzésen, míg Alonso a 7. lett. A versenyen ezúttal célba tudott érni, a 15. helyen. A Monacói Nagydíjon ismét csak a 17. helyről indulhatott. Az esős versenyen jól szerepelt és a pontszerzésre is esélye volt, de amikor száraz pályára alkalmas gumikra váltott, a St. Dévote-kanyarban – ahol Räikkönen és Massa is kicsúszott a verseny során – a falnak ütközött és kiesett. A Kanadai Nagydíjon ígéretes helyen autózott, amikor kipördült, majd beállt a boxba.

Egy év tapasztalattal is csak szenvedett a Forma-1-ben

2009-ben Ausztráliában és Malajziában sem sikerült az időmérő edzés második etapjába jutnia. Melbourne-ben a versenyen egy rajt utáni kisebb incidens miatt pontszerző helyre keveredett, ám az első biztonsági autós fázis utáni repülőrajtnál tönkrementek a fékjei és a kavicságyban végezte a futamot. Az eső miatt félbeszakadt Maláj Nagydíjon a 13. helyen végzett. Bahreinben bejutott az időmérő második szakaszába, de ott az utolsó helyen végzett, így a 15. helyről várhatta a startot másnap. A futamon végül 10. lett.

Aztán következtek az európai futamok több-kevesebb sikerrel. Inkább az utóbbi volt a rá jellemző. Spanyolországban hiába indulhatott a 12. helyről, ugyanebben a pozícióban fejezte be a futamot. Monacoban szintén a 12. helyről indulhatott, de 10 kör megtétele után, ütközött Sebastien Buemivel, és feladni kényszerült a versenyt. A Török Nagydíjon a 17. helyről indulhatott, és a versenyt egy hellyel előbbre lépve a 16. helyen végzett 1 kör hátrányban. Következett a Brit Nagydíj, ahol bejutott az időmérő edzés második etapjába, de csak a 14. helyen végzett. A futam sem volt sokkal kellemesebb számára, hiszen a 12. helyen végzett, de legalább megverte a 14. helyen végző csapattársát Fernando Alonsot. 2009-es Forma-1-es idény során először győzte le az időmérőn a csapattársát. Erre pedig a Német Nagydíjig kellett várni. Tehát a 10. helyről, pontszerzési reményekkel vághatott neki a futamnak, ám csak a 13. helyen ért célba. E futam után lehetett egyre erősebben hallani azokat a pletykákat, miszerint Piquét kirúgják a Renaultól. Ez be is igazolódott, a Magyar Nagydíjon még részt vett, de az Európai Nagydíjon már a harmadik számú pilóta, a francia Romain Grosjean ült be a helyére.

""

Botrányoktól sem volt mentes, csalótól kezdve mindennek elmondták

A 2008-as szingapúri futamon még senki nem tudta hogy a Renaultban ülő Nelsinho Piquet nem direkt csapta neki a 17-es kanyarban az autóját a falnak. Hamar kiderült, hogy Piquenek a csapat főnöke mondta, hogy a 17-es kanyarban csapja az autót a falnak, ugyanis ott nincs daru, amivel ki lehetne emelni a kocsit a pályáról és be kell hívni a Saftycart. Ugyan is a főmérnök és a csapat főnök azért tervelték ki ezt az egészet, hogy Alonso nyerjen a Szingapúri Nagydíjon, mert mialatt a Saftycar benn volt a pályán, Alonso ki mehetett a boxba kerékcserére és tankolásra és így könnyen meg bírta tartani az első helyét.

Piquet nem hagyta ennyiben a dolgot, pár misit bevasalt kártérítésként

Miután a csapat később kirúgta a fiatal versenyzőt, a család előhozakodott a történtekkel. Flavio Briatorét a Renault csapat főnökét örökre eltíltották minden Fia sport tevékenységtől.A csapat fő mérnökét pedig 5-évre tiltották el. A Renault Forma-1-es csapata a Londoni bíróság ítélete szerint bocsánatot kért és jelentős kártérítést fizet a háromszoros világbajnok Nelson Piquet-nek és fiának, becsületsértésért. "Elkéstek vele, de jobb későn, mint soha." – mondta az ifjabbik Piquet a döntés kapcsán. "Megtették, ez természetes, de sokkal korábban kellett volna."

""

A Forma-1 után a Nascar-sorozatban talált új otthonra

A Forma-1-ből botrányos körülmények közepette elbocsátott fiatalabbik Piquet nem számított a legkeresettebb versenyzők közé az elmúlt időszakban, de Kevin Harvick Nascar-csapattulajdonos látott benne valamit, ezért szerződtette őt. A fiatal versenyző első évét kezdte el dián januárban a NASCAR-ban. Chris Carriere, aki közel 30 éves tapasztalattal rendelkezik és a Nascar-sorozatban, a sportág mindhárom szériájában volt már csapatfőnök: „Nagyon vártam már, hogy Nelsonnal dolgozhassak. Egy fiatal versenyző, aki újoncként vágott neki a szériának, de nagyon tehetséges. Szerintem szép eredményeket fogunk elérni együtt a jövőben.” – mondta Carrier.

Öt dolog, amiért Nelsinho Piquet hiányzik a Forma-1-ből

– Nevének megjelenése a Forma-1-es versenyzők palettáján komoly gazdasági fellendülést hozna a brazil alkoholiparban.

– Nagyon szeret bulizni, főleg Budapesten a Magyar Nagydíj után, ezt ő maga is elismerte: "Hatodszorra vagyok itt Magyarországon. Többnyire szép emlékeim vannak, ha a versenyeim nem sikerültek jól, akkor utána a partik annál inkább" – Nem szeretnénk a magyar hölgyektől megvonni a társaságát.

– Név kötelez, előbb vagy utóbb biztosan beérne és eredményes, jó pilóta válna belőle, maximum a PS3-on.

– Csalás, zsarolás, pereskedés – mióta Piquet nincs a sorozatban, botrány sincs.

– A Nascarban komolyabb galibákat is okozhat az ovál-pályán,  a Forma-1-ben hamar kiszokott esni.