""

A csapatfőnök és a motorrészleg vezetőjének távozása után a héten biztossá vált, hogy az elnök is elhagyja a fedélzetet. A Ferrarinál zajló változás egyfajta reakció a csapat évek óta hanyatló teljesítményére, s ahhoz, hogy sikeressé váljon, a Toyota korábbi versenyzője, Allan McNish szerint kulcsfontosságú lenne a Scuderiának magához láncolnia bajnokát, Fernando Alonsót – olvasható a telesport.hu-n.

A skót a BBC honlapján megjelent helyzetelemzésében kiemeli, hogy a számos külföldi szakember ellenére a Ferrari még mindig egy szenvedélyes latin csapat, amelynek szüksége van a spanyolhoz hasonló karakterre. És ha elveszítenék, az csak destabilizálná a gárdát. Hogy mennyire, ahhoz McNish szerint elég csak elképzelni, miként alakulhattak volna az elmúlt szezonok a csapat számára a kétszeres bajnok nélkül.

„Bizonyos szempontból Alonso csak megnyújtotta azt az időt, ami a Ferrarinak kellett, hogy felismerje, mennyire rosszak is valójában, hiszen így is a bajnoki címekért harcoltak, és olyan eredményeket értek el, amit meg sem érdemeltek. De most már nincs semmilyen kétség. A Ferrari 0,2 másodperccel lassabb a Mercedesnél kilométerenként, tehát egy átlagos öt kilométeres pályán egy másodperc a hátrányuk” – írja McNish.

„Alonso számára ez egy zavaros időszak. Di Montezemolo, akivel elég bonyolult volt a kapcsolata, távozott. Új csapatfőnöke van Mattiacci személyében. A motorfőnök Luca Marmorinit kirúgták a nyáron. Ez elég zavarosnak tűnik. A Ferrari helyzete engem az 1990-es évek elejére emlékeztet, akkor a Fiat vezetőivel a hatalmon sehol se voltak. 1991 végén kirúgták Alain Prostot – hihetetlenül rossz döntés volt, és 1992-ben, 1993-ban és 1994-ben borzalmas szezonjaik voltak. A lejtmenetet csak akkor állították meg, amikor Jean Todt megérkezett csapatfőnöknek, majd jött Michael Schumacher, Ross Brawn és Rory Byrne, akik domináns erővé váltak az évek alatt. Egy csoport nagyon erős egyéniség alkotta a Ferrari gerincét, és miután távoztak, a csapat kérlelhetetlenül megindult visszafelé.”

McNish szerint az újabb lejtmenetet most Montezemolo távozásával állíthatják meg, amely egyfajta esély számukra, miután nyilvánvaló volt, hogy valami alapvetően rosszul működött náluk eddig. „Az alapok a visszatéréshez már adottak. Alonso személyében megvan a Schumacherük. Allisonéban, a nagyra tartott tervezőében a Byrne-jük és részben a Brawnjuk. A kérdés csak az, Mattiacci képes-e Todttá válni, és egyben tartani ezt az egészet. Az anyacégen, a Fiaton belül nagyra tartják őt, és már most nyilvánvalóvá tette, hogy a Ferrarinak nem elég pár módosítás itt és ott, hanem újjáépítésre van szükség a jövő érdekében. Kíváncsian várom, hogy képes lesz-e megfordítani a skarlátvörösök szerencséjét a más területeken szerzett tapasztalatával, ahogy a kilencvenes évek elején Flavio Briatore is tette a Benettonnal” – hívja fel a figyelmet McNish a csapatfőnök kulcsszerepére.

Räikkönen szerepe megkérdőjelezhető?

Majd megemlíti, hogy az építkezésnél minden apró részletre figyelni kell, így kihagyhatatlan az idén a vártnál gyengébb Kimi Räikkönen pozíciójának kérdése is. „Felipe Massát tavaly azért tették ki, mert nem felelt meg, és Räikkönen nem végez jobb munkát nála Alonsóhoz képest. Azzal, hogy szerződtették őt az idei évre, azt hittem, a lehető legjobb párosra tettek. És talán így is lenne, ha legalább félig jó autójuk lenne, megnyernék a gyártók bajnokságát, kettejük valamelyike pedig világbajnoki esélyes lenne. Alonso átlagos rajtpozíciója a hetedik idén, Räikkönené a tizedik. A két alkalom, amikor Räikkönen csapattársa előtt ért célba, Spában volt, ahol Alonso büntetést kapott, valamint Monzában, ahol Alonso kiesett. Miközben nyilvánvaló, hogy Räikkönen nem elégedett az autó viselkedésével, aminek megoldásához időre van szüksége, van pár fantasztikus fiatal versenyző is, akinek érdemes lenne esélyt adni” – fogalmaz McNish, megemlítve a Nico Hülkenberget szorongató Sergio Pérezt, akinek szponzora, Carlos Slim a Ferrari partnerénél, a Philip Morrisnál is érdekelt, valamint Valtteri Bottast és Daniel Ricciardót, de még Sebastian Vettelt is.

„Máshol is körülnéznék, még ha ezért másodszor is kárpótlást kéne fizetnem Räikkönennek 2009 után, amikor Alonsónak csináltak helyet. Jules Bianchi továbbra is meggyőző a Marussiával, és a Ferrari programjának tagja is, tehát a szerződéssel sem lenne gondjuk. Räikkönen már megmondta, a szerződése lejárta után talán visszavonul – az pedig a következő évig érvényes, egy opcióval 2016-ra. Fel kell tenni a kérdést, mennyire elkötelezett a következő évre, ha már most efféle megjegyzésekkel áll elő. Ha én vezetném a Ferrarit, jobb eredményeket várnék Räikkönentől még az idei év végén, vagy más lehetőség után néznék” – zárta gondolatát a skót.