Red Bull Racing:

Christian Horner csapatfőnök, az esetleges abu-dzabi csapatutasításról:

Nem hiszem, hogy lenne bármiféle nehéz döntés, amit csapatfőnökként meg kellene hoznom. Végső soron a pilóták döntése, hogy mihez kezdenek a pályán. Ők mindketten a csapatért versenyeznek, és én tudom, hogy a tőlük telhető legjobb módon fogják segíteni a csapatot minden helyzetben és minden körülmény között. Mindkét pilótánk a csapatért versenyez, és mi a legutolsó pillanatig mindkettőjüket egyformán fogjuk támogatni. Biztos vagyok benne, hogy bármelyikük bármit megtenne a csapat érdekében, ha arról lenne szó, efelől szemernyi kétségem sincs. Ha a helyzet a brazil futamon úgy hozta volna, hogy Fernando vezeti a versenyt, akkor Sebastian természetesen már most figyelembe vette volna a csapat érdekeit. De ez persze az ő saját döntése lett volna. Ma viszont mindkét versenyzőnk értékes pontokat vett el Fernando elől, és mindketten reális bajnoki esélyekkel utazhatnak Abu-Dzabiba. Semelyikünknek sincs kristálygömbje, hogy meg tudja mondani, mi történik majd a következő futamon, ezért örülök, hogy mindkét pilótánk megőrizte esélyét az év végi elsőségre.”

 

A Red Bull csapat filozófiájáról:
Egy bizonyos filozófiát képviselünk, melynek középpontjában a sport és a szabad versenyzés áll. Ennek a szellemében dolgozunk, és küldjük ki a pályára a versenyzőinket. Úgy döntöttünk, hogy mindkét versenyzőnket egyformán támogatjuk, ami a leginkább megfelel a Red Bull szellemiségének. Nem szabad elfeledni azt a tényt, hogy az utolsó futamon még Sebastian és Mark is esélyes a címre.
Sebastian és Mark is csapatjátékos. Nincs kétségem afelől, hogy minden tőlük telhetőt megtesznek majd – nem csak magukért, hanem a csapatért is. Továbbra sem vagyunk nagy hátrányban, a jelenlegi pontrendszer mellett bármi megtörténhet. Két nagyon intelligens versenyzőnk van, akikben bízunk, és képesek egyedül meghozni a helyes döntést.

Alonsoról és a szerencséről:
Idén már épp elég ajándékot kapott tőlünk Fernando. Nem adunk több ajándékot neki, idén már így is eleget kapott tőlünk. Remélem, hogy az utolsó versenyen Abu-Dzabiban már mellénk áll a szerencse, és végül az egyéni világbajnoki cím is a miénk lesz.

A csapatról és a konstruktőri győzelemről: 

Ez hihetetlen. Csodálatos látni az örömöt azok arcán, akik annyi időt és energiát öltek ebbe, a túlórázókét, akik folyamatosan a győzelemre törtek, nem csak itt, hanem a Milton Keynes-i gyárban is. Nem hinném, hogy lenne még egy koncentráltabb és odaadóbb stáb a miénknél, amit elértek, az egy valóra vált álom. Elképesztő eredményt értünk el: hat év alatt egy olyan istállóból nőttük ki magunkat, amelyet senki nem vett igazán komolyan és talán bulicsapatnak gondolt. Az összes csapattag odaadásának, akik olyan jól dolgoztak együtt, a Red Bull óriási támogatásának és Dietrich Mateschitz végtelen hitének köszönhető ez a nap, amelyre mindenki büszke lehet. Az meg, hogy milyen dominanciával szereztük meg a címet, még különlegesebbé teszi. Nagyszerű lányokat és srácokat szedtünk össze, akik nagyon ráéreztek a közös munkára. Nemcsak az idén, már az elmúlt években is megszállottan dolgoztak Adrian Newey irányítása alatt, de ez nem csak az egyénekről szól. Hat és fél évvel ezelőtt Mateschitznek volt egy álma, melyet most valóra váltottunk, amit valóban nehezen tudunk még felfogni. Mondjuk annyira azért nem volt nehéz világossá tenni, hogy nem bulicsapatról van szó, amint a Red Bull beszállt, friss energiát hozott a Forma-1-be. Kicsit mások voltunk, mint a többiek, egyre jobban és jobban összeálltunk, majd a Renault nagyszerű támogatásával összejött ez az elképesztő, elképesztő eredmény. Egyszer sem éreztem, hogy kicsúszhat a kezeink közül a siker, nyolcadik győzelmünk volt az idén, a negyedik kettős siker. Akár több is lehetett volna, idén egyszerűen jobb munkát végeztünk riválisainknál. Amikor először leültem Dietrichhel, már akkor elmondta, hogy nemcsak F1-es részvételről, hanem győzelemről álmodik. Megadott nekem minden támogatást, a cél csak annyi volt, hogy amint lehetséges, nyerjünk. Lehetett volna öt, de tíz év is, hogy hat szezon alatt összejött, a fantasztikus munkánknak köszönhető. A csapatnak, amelyből a Red Bull származik, voltak erősségei és gyengéi, utóbbiból nagyon sok. Ezeken dolgoztunk sokat és egy nagyon-nagyon erős csapatot építettünk, amelynek eredménye a vb-siker lett.

Adrian Newey, a Red Bull-Racing főtervezője: 

Úgy gondolom, hogy szerencsések vagyunk abból a szempontból, hogy bizonyos mértékig a szabályok még gyerekcipőben járnak. Ez még mindig csak a második év, amikor komoly változások történtek a szabályokban, és ez lehetővé teszi, hogy valami mást, eltérőt próbáljunk ki, mint a mezőny többi tagja. 2008 év végéig nagyon stabil szabályok szerint kellett dolgoznunk, és ilyenkor mindig rendkívül nehéz megtalálni az új utakat.

  

Ferrari:

Stefano Domenicalli csapatfőnök a nagy riválisról:
Mindenekelőtt szeretnék gratulálni a Red Bull Racingnek és a Renault-nak a konstruktőri bajnoki címhez, ami nagyon nagy eredmény.A Red Bull erősebb, hiszen két versenyzője érintett, nekünk pedig csak egy pilótánk harcol a címért. Ez bizonyos szempontból előnyt jelenthet, de nekünk nem másokra kell figyelnünk. A leggyorsabb időmérőt és a leggyorsabb versenyt kell teljesítenünk. Megérdemelten lesz világbajnok, aki nyer a végén! Természetesen akkor lennénk a legjobb helyzetben, ha Fernando győzne Abu-Dzabiban. Akkor nem kellene számolgatnunk. De tudjuk, nagyon erős a Red Bull, tavaly is az volt. Ennek ellenére meg fogjuk próbálni. Biztos, hogy kell valamit csinálnunk, mivel ha nyerünk, akkor egyszerű a helyzet.

A hétvégi szezonzáró futamról:

Nem változtatunk a hozzáállásunkon, csak a saját feladatainkra összpontosítunk. Szó sem lehet arról, hogy bonyolult számolgatásokba kezdjünk. Tudjuk, hogy remek lenne, ha a két Red Bull között végeznénk. De ettől függetlenül kell biztossá tennünk a gyorsaságunkat, tökéletes időmérőre lesz szükségünk, utána pedig egy kiváló versenyre. Az biztos, hogy az utolsó méterig várnunk kell a végeredményre. Most különösen fontos lesz a megbízhatóság, ez mindenkinek kulcskérdés lesz. Persze aggodalomra is lesz ok, nem csak a motor, hanem bármi más miatt. Nagyon hosszú futam vár ránk Abu-Dzabiban.

A hazai pályán versenyző Massáról:

Felipe balszerencsés volt a kerékcserénél, mivel a jobb első kerék nem megfelelő rögzítése miatt rögtön vissza kellett jönnie egy újabb cserére. Kár, mert jó helyen érhetett volna célba.

Interlagosról és a veszélyekről:
Hogy őszinte legyek, nem akarom azt mondani, hogy itt vagyok, és veszélyes a helyzet. Tudjuk, hogy bárhol a világon történhet rossz dolog. Úgy vélem, hogy köszönetet kell mondanunk az összes szervezőnek, akik itt tevékenykedtek Brazíliában a hétvégén, és minden tőlük telhetőt megpróbálnak megtenni, és szeretném kihangsúlyozni, hogy ez egy pozitív dolog. Nem tettünk extra óvintézkedéseket, megpróbáljuk normálisan kezelni a dolgokat, de még egyszer szeretném kihangsúlyozni azt a tényt, hogy itt Brazíliában igazán remek a légkör. Van még egy dolog, amit el szeretnék mondani. Sok olyam ember volt, aki azt mondta, hogy amikor idejövök Brazíliába, látni fogom, hogy mindenki a Ferrari ellen lesz, és remegtem – vicc! – ez nem igaz.

Chris Dyer, a Ferrari főmérnöke:

A Red Bull nagy szívességet tett nekünk, de attól tartok, hogy Abu Dzabiban már nem lesznek ilyen nagyvonalúak. Semmi kifogásom nem lenne az ellen, ha ott is ilyen sorrendben érnének célba a versenyzők, hiszen az elegendő lenne Fernando bajnoki címéhez. Hatalmas nyomás nehezedik majd mindenkire, ami gyakran hibához vezet. Már volt erre példa az idén. A célunk az lesz, hogy Fernando legalább a második pozícióban érjen célba, és akkor mindegy, hogy mit tesznek a vetélytársaink. Természetesen nem becsüljük alá az ellenfeleket, és azzal is tisztában vagyunk, hogy még bármi megtörténhet. A Red Bullnak idén fantasztikus autója volt, és két remek versenyzőjük van. Gratulálok a konstruktőri  győzelemhez.

  

Mclaren:

Martin Whitmarsh, a McLaren-Mercedes csapatfőnöke:

A Brazil Nagydíjról és csapata esélyeiről:
Ez egy hosszú és kemény hétvége volt számunkra. Minden tőlünk telhetőt megtettünk, hogy az utolsó futamon is harcban legyünk az egyéni világbajnoki címért. Ez részben sikerült is, de nem vagyunk elégedettek az eredménnyel, noha a körülményeket tekintve annak kellene lennünk.

Hamiltonról:

Lewis első körei igen nehézre sikeredtek, miután Fernando Alonso el tudott menni mellette, majd sok időt töltött el Nicolas Hülkenberg mögött beragadva. Többször komoly esélye volt arra, hogy megelőzze, de az utolsó pillanatokban Hülkenberg vissza tudta verni a támadását. Ennek köszönhetően Lewis a verseny utolsó felében már nem tudott javítani az eredményén és negyedik lett. Ennek ellenére továbbra is egyike azon négy versenyzőnek, aki még esélyes a címre. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nagyon nehéz helyzetben van, de biztos vagyok benne, hogy minden tőle telhetőt meg fog tenni. Egy jó adag szerencsére is szüksége lesz, de semmi sem lehetetlen.
Buttonról:
Jenson remekül ment és egy jó stratégiai döntésnek köszönhetően fel tudott zárkózni. A gumik elfogytak a versenyzőink alatt, és a tapadás nem volt megfelelő. Nehéz versenyünk volt. Jenson elvesztette annak az esélyét, hogy idén megvédje a tavaly megszerzett világbajnoki címét, de nem lehet panasz a teljesítményére. Fantasztikus versenyző, nagy csapatjátékos, és úgy gondolom, hogy szenzációsan kezdte a Vodafone McLaren-Mercedes csapatnál a karrierjét.
A Red Bullról:

Végül, de nem utolsó sorban Woking nevében szeretnénk gratulálni a Red Bull istállónak, mely idén elhódította a konstruktőri bajnokságot.

A Brazil Nagydíj szervezéséről:
Méltánytalan megbüntetni a szervezőket azért, ami a pályán kívül történik. Nem felelősek ezért, nem tehetnek róla. Természetesen aggasztó, ami történt ezen a hétvégén, és sajnálatos. De Brazília otthont fog adni a futball világbajnokságnak, és az olimpiai játékoknak, így ezen a valamin keményen dolgoznak ebben a városban.

 

A jövő évről:

Ez egy nagyon hosszú év, aminek még mindig nincs vége. Rengeteg minden történt az elmúlt hónapokban, és a csapatunk folyamatosan, keményen dolgozott az autón. A téli teszteken sikerült egy jó alapot teremtenünk a szezonra, és egy nagy potenciállal rendelkező autóval gurultunk ki a pályára Bahrain-ben. Fantasztikus ellenfeleink vannak. A Red Bull és a Ferrari is nagyon erős. A fejlesztési verseny pedig igen kemény. Az autót futamról futamra fejlesztjük, és voltak hibák, melyekből tanultunk. Ezek mind segítségünkre lesznek abban, hogy a következő évben hatékonyabbak legyünk a fejlesztéseket illetően. Mindig jó, ha egy erős autóval állsz rajthoz a szezonban, de azt folyamatosan fejlesztened kell, mivel körülötted a többiek hasonlóan tesznek. A 2011-es esztendőben lesznek változások a Formula-1-ben, melyekhez alkalmazkodnunk kell, de a Vodafone McLaren-Mercedes egy nagyon erős csapat, mind szellemileg, és a szakértelmet illetően is, ezért bizakodó vagyok.


Mercedes:

Ross Brawn, a Mercedes GP csapatfőnöke:
Elégedettek vagyunk azzal, hogy mindkét autónk pontszerző helyen ért célba a versenyen. Persze nem vagyunk ott, ahol lenni szeretnénk. Michael (Schumacher) és Nico (Rosberg) is remekül vezetett. Frusztráló volt számunkra az, hogy egy korai kiállással Jenson (Button) nyert egy helyet, és be tudott jönni elénk. Úgy vélem, hogy jó stratégia döntéseket hoztunk a verseny ideje alatt. Volt egy rádióproblémánk, mely zavart okozott Nico második kiállásánál, de nem vesztettünk miatta pozíciót.Ezúton szeretnénk gratulálni a Red Bull csapatnak, mely átvette tőlünk a konstruktőri címet, de jövőre megpróbáljuk visszaszerezni azt.

Norbert Haug, Mercedes-Benz Motorsport alelnöke:
Úgy gondolom, hogy a lehető legjobb eredményt értük el a versenyen, befejezve azok mögött a versenyt, akik a világbajnoki címért harcolnak. Ez a hatodik ilyen verseny Spa óta.Michael és Nico is remek munkát végzett. Talán Michael jobb helyen is zárhatott volna, ha nem ragad be egy boly mögé. Ezen eredmények maximumnak mondhatóak a jelenlegi csomagunk mellett. A csapat jó munkát végzett, ismét kihoztunk az autónkból a maximumot. Gratulálunk a Red Bull csapatnak a konstruktőri bajnoki címért.


Williams:

Patrick Head, a Williams-Cosworth résztulajdonosa:
Szombaton nagyon boldogok voltunk, miután 5 év után ismét sikerült megszereznünk az első rajtkockát. Ugyanakkor tudtuk, hogy nagyon nehéz dolgunk lesz megtartani a helyünket. Nem bíztuk el magunkat, és csak végeztük a dolgunkat.Messze kerültünk az időmérő edzésen kiharcolt pozícióktól, de úgy vélem, hogy Nico (Hülkenberg) remekül vezetett, miközben végig küzdött az autójával. Vibrációt érzett, ami miatt nehéz versenye volt. Sajnos a biztonsági autóval nem volt szerencsénk, messze kerültünk attól, hogy pozíciókat nyerjünk.Rubens (Barrichello) versenye sem alakult valami szerencsésen. A bokszkiállásnál volt egy probléma a jobb hátsó kerék rögzítésével. Majd ezt követően kapott egy defektet, ami újabb bokszkiállást jelentett neki. Ezzel el is ment a reménye arra, hogy pontot szerezzen.Végül, de nem utolsó sorban szeretnénk gratulálni a Red Bull csapatnak a konstruktőri világbajnokságban elért első helyért.

Sam Michael technikai igazgató:

Egészen kivételes volt, amit Nico végrehajtott Interlagosban. Egyszerűen jó volt látni, ahogy vezet, és a lehető legjobb időben váltott át a köztes abroncsról a slick gumikra. Tökéletesen felmelegítette a gumikat, és több tökéletesnek mondható kört is összerakott, amivel végül meg is nyerte a kvalifikációt. Talán mondhatom azt, hogy egy kicsivel többet vártam a ragyogó szombat után. Azt tudtuk, hogy a három élcsapat tempóját nem tudjuk felülmúlni, de azt hittük, hogy a hatodik-hetedik helyekre odaérhetünk. Sajnos az első etapban nem voltunk elég gyorsak, így Nico emiatt, míg Rubens a bokszkiállásánál elkövetett hiba, majd az ütközése miatti defekt miatt nem érhette el ezt az eredményt. Nico azonban nagyon jól ment a végén, és az általa szerzett négy ponttal végül megelőztük a konstruktőri pontversenyben a Force Indiát, és feljöttünk a hatodik helyre. Talán jobban szemcsésedtek az abroncsok, mint ahogy arra számítottunk, de mivel ugyanezen gonddal valamennyi csapatnak meg kellett küzdenie, így nem származott hátrányunk a dologból. Nagyon magabiztosan várjuk a szezonzáró hétvégét, és biztosak vagyunk abban, hogy az autóink versenyképesek lesznek. Legfőbb célunk az, hogy a konstruktőrök versenyében most megszerzett hatodik helyünket mindenképpen megtartsuk.


Renault:

Alan Permane, a Renault F1 Team vezető mérnöke:
Ez nem a legjobb versenyünk volt a szezonban. Rendkívül frusztráló volt, hogy Robert az egész versenyen Nicolas Hülkenberg mögött volt. Megpróbáltuk kihozni Robert-et onnan, de sajnos Hülkenberg ugyanabban a körben hajtott be a bokszba, majd Robert több körön keresztül a csapattársa mögött volt kénytelen autózni. Vitaly versenye már az első körben elment egy rossz rajt miatt. 

Eric Boullier, az istálló csapatfőnöke:
Tudtuk, hogy kemény csatában lehet részünk a körülöttünk lévő autónkkal, de nem teljesen tudtuk kihasználni a lehetőségeinket. Robert (Kubica) egész délután forgalomban autózott, míg Vitaly (Petrov) versenye lényegében már az első körben elment. Csalódást keltő eredmény ez, miután a hétvége bizonyos pontjain jó teljesítményt nyújtottunk. Most már Abu Dhabi-ra, a szezon utolsó versenyére koncentrálunk, és arra, hogy erősebben fejezzünk be az idényt. A Lotus csoporttal folytatott tárgyalásainkról egyelőre annyit, hogy
mindenhol vannak névváltoztatások. A legfontosabb az, hogy megőrizzük a Renault nevet. Igen, előfordulhat, hogy a Renault F1-en kívül más nevek kerülnek előtérbe.

Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, a Lotus Csoporttal folytatott tárgyalásaikról:

Mindenhol vannak névváltoztatások. A legfontosabb az, hogy megőrizzük a Renault nevet. Igen, előfordulhat, hogy a Renault F1-en kívül más nevek kerülnek előtérbe. Nem akarjuk azt a benyomást kelteni, hogy egy exkluzív csapat vagyunk. Most tovább fejlesztjük a technológiánkat a többi csapattal. Nem vagyunk a Formula-1-ben, mint csapat, de, mint név és a Renault technológia, igen.

Összeállította: Odler Norbert