"Van az a fáradtság, amikor teljesen mindegy, mennyire vizes az ember." - Rakonczay Gábor

Rakonczay Gábor hetedszer vág neki az Atlanti-óceán átszelésének. Ezúttal a lehető legminimalistább eszközt választotta társául: egy SUP-ot. Nem sokkal elindulása előtt mesélt az ötlet megszületéséről, a tervéről, és arról is van-e benne félsz.


Rakonczay Gábor átkelt már vitorlással, páros kajakkal és kenuval is az Atlanti-óceánon. Szinte a rabjává vált a táv teljesítésének, olyannyira, hogy ezúttal egy minden luxust nélkülöző eszközzel vág neki a kihívásnak. A közel két hónapos utat ezúttal egy deszkán állva evezve teljesíti majd.

Honnan jött az ötlet, hogy egy SUP-pal kelj át az óceánon?

Többször felmerült bennem, hogy mi lehet az a minimális eszköz, amivel még éppen megcsinálható az expedíció. Van benne egy tudatos építkezés. Először volt egy 9 méteres evezős, aztán egy 7 méteres. Ezt követően gondoltam arra, hogy akkor miért ne lehetne egy 5 méteres eszközzel is megpróbálni. Ennél lejjeb már nem lehet menni a minimalizmusban.


Rakonczay Gábor a Holt Tiszán is gyakorolt.

Fotó: Instagram.com/RakonczayGabor
 

A tudatos tervezés mellett az is bennem van, hogy ilyen formában még soha senki nem csinálta meg ezt a szakaszt. Ez nekem nagyon izgalmas és érdekes, és azt is nagyon szeretném, hogy magyar színekhez kössék ezt a dolgot.


A hazaszeretet plusz motivációt ad.

Fotó: Facebook.com/Rakonczayexpedíciók

A mi hazánkhoz fűződik a világ egyetlen szóló óceán átkenuzása, de a páros átkajakozás is Magyarországhoz köthető. Ahhoz képest, hogy nincsen tengerpartunk, nagyon komoly eredményeket tudunk felmutatni, és én szeretnék még egyet hozzácsatolni az országhoz.

Jól érzem, hogy a hazaszeretet adja a fő motivációt számodra?

Ez rengeteg dologból tevődik össze. Az egyik legfontosabb része az újdonság, az hogy nem egy kitaposott útvonalon haladok majd. A másik fő csapásvonal valóban az, hogy Magyarországért tehetek valamit. Ezen kívül van benne egy belső útkeresés is, kicsit az El Caminohoz tudnám hasonlítani (nagyon régi, spanyolországi, gyalogos zarándokút).


Az elindulás előtt.

Fotó: Facebook.com/RakonczayExpedíciók

Félelem van benned?

Persze. Én is ugyan úgy félek sok mindentől, mint mindenki más. Az lenne a baj, ha ettől nem tartanék. Az más kérdés, hogy olyan szinten van ez, hogy tudom kezelni.

Szakmailag felkészültem, és ezzel lehet csökkenteni, de tudom jól, hogy egy ez egy veszélyes dolog. Nálam sokkal idősebb és tapasztaltabb tengerészek is azt mondják, hogy addig van biztonságban az ember, amíg ez az érzés benne van. Akkor lenne nagy baj, ha ez elmúlna.

Ezek szerint minden eshetőségre nagyon tudatosan felkészültél.

Ez egy nagyon hosszú folyamat része. Ezt az utat több ezer munkaóra előzte meg, ami a SUP megépítésével kezdődött, majd az útvonal megtervezésével, a felszerelés beszerzésével és tesztelésével, valamint a szponzorokkal való megállapodással folytatódott. Ezen kívül az is fontos, hogy én ezt több, mint 15 éve csinálom, így pontosan tudom mi várhat rám.


A különleges SUP, amellyel Rakonczay nekivág az óceánnak.

Fotó: MTI

A SUP-ról a legtöbb embernek a Balatonon használt, felfújható deszka jut az eszébe...

Nyilván nem egy sportboltban megvásárolható, hátizsákban hordható eszközről van szó. Deszkán állva már 3000 évvel ezelőtt is eveztek az emberek, csak akkor még egy fadarab adta az alapját. Szokták használni ezt nagyobb hullámokban is. Igaz, hogy ebben a formában még senki nem vágott neki ennek az útnak, de kabinos hajóval már ketten teljesítették ezt a kihívást, állva evezve.

Bár igazából ez nem a baltoni felfújható matrac, de lényegében ugyan úgy működik. Persze vannak rajta légcellák, kormánylapát és tőkesúly is, ami segít a stabilizálásban, de az energiát ugyan úgy állva teszi bele az ember. Természetesen rengeteg műszer is lesz rajta, és egy mentőtutaj is.


Egyelőre csak a szárazföldön, de már útnak indult a SUP.

Videó: Facebook.com/RakonczayExpedíciók

Említetted, hogy magad építetetted az eszközt. A teljes folyamat melyik részét szereted leginkább?

Az ötlet megszületésétől a teljesített expedíció utóéletéig együtt élek az adott kihívással. Imádom az eszköz tervezését, az út kivitelezését, és az erről szóló előadások megtartását is. Pont ezért nem is tartom egy sporttevékenységnek, inkább azt mondanám, hogy ez egy életforma. Egy-egy expedíció az életutam egy-egy állomását is jelenti.


Nem csak a tervezést és a megvalósítást élvezi, örömmel tart előadásokat is.

Fotó: Facebook.com/Rakonczayexpedíciók

Ha a konkrét utat nézzük, miként építetted fel az átkelést?

Maga az átkelés két részre osztható. Az egyik a Kanári-térség, ahol 5 km víz van az ember alatt, és 2-4 méteres hullámok is csapkodnak. Itt hajóforgalom sincs nagyon. Az első szakasz kb. 1500 km hosszú, ahol még hidegebb időjárás a jellemző, erős széllökésekkel. Utána van egy sokkal kiegyensúlyozottab szakasz, ahol a szél is nagyon precíz, és a hullámok is jól kiszámíthatóak. Itt már a víz is jóval melegebb, így ez a rész jóval komfortosabb.


Elszántan tekint a jövőbe.

Fotó: MTI

Közel 2 hónapig leszel úton. Gondolom ilyenkor a legmindennapibb dolgok is máshogy zajlanak. Hogyan állsz például az alvással?

Van az a fáradtság, amikor teljesen mindegy, hogy az ember hogy alszik és mennyire vizes. Meg lehet oldalni, én ettől annyira nem tartok.

Nagyjából 20 perces blokkokban fogok aludni, abban már van egy REM-fázis is, ami kell az agynak. Napi 4-6 óra alvás fog összejönni, de az időjárástól függően lesznek olyan időszakok is, amikor napokig nem alszok majd egy szemet sem. Amikor jó az idő lesz, de tudom, hogy pár nap múlva erősebb idő jön, akkor próbálok majd előre aludni. A lényeg az, hogy az alvás, az evezés és az evés beosztása teljesen összhangban legyen azzal, amit éppen a természet produkál.


Rakonczay már a Déli-sarkon is járt.

Fotó: Facebook.com/RakonczayExpedíciók

Az biztos, hogy nagyon extrém dologra adtad a fejed. Lehet ezt még fokozni?

Az óceánt ennél minimlistább eszközzel már nem lehet meghódítani. Ez után az átevezés után a szárazföld felé veszem az irányt. A tavalyi Déli-sarkot elérő utam azt a célt szolgálta, hogy tudást gyűjtsek és beszerezzem a szükséges engedélyeket ahhoz, hogy a teljes Antarktiszt átszelhessem.

Ez egy 2850 km hosszú, 4 hónapos út lesz. Az lesz a "nagy út", ez a mostani pedig csak közbeékelődött. Mindig van egy-egy újabb lépcsőfok.


Az óceán után az Antarktiszt is meghódítaná.

Fotó: Facebook.com/RakonczayExpedíciók

Ezek szerint mindig van új kihívás az életedben.

Úgy gondolom, hogy bárki bármit csinál, jó dolog, ha nem csak egy célja van, hanem egy sorozatot képzel el, amin belül különböző célállomások szerepelnek. Ha az ember csak 1 dolog felé megy, a teljesítése után könnyen kiéghet.

Persze nem gondolom, hogy 80 évesen is ezt csinálom majd, fogok én még normális életet is élni - neveti el magát.

A következő pár évem azonban elég konkrétan meg van tervezve.


A hideg 4 arca.

Fotó: Facebook.com/Rakonczayexpedíciók

Rakonczay Gábor expedíciójáról folyamatosan beszámolunk majd oldalunkon!

Borítókép: MTI

Videók